Střely Iris-T a Meteor pro jihokorejský stíhací letoun KF-X

Střely Iris-T a Meteor pro jihokorejský stíhací letoun KF-X
Autor: Screenshot YouTube|Popisek: KF-X
25 / 03 / 2018, 14:00

Jižní Korea oznámila, že její vyvíjený víceúčelový stíhací letoun KF-X ponese evropské střely vzduch-vzduch. S americkou stranou má kvůli údajnému zdržování ustoupit z  probíhajících jednání.

Jihokorejci původně poptávali americké střely AIM-9X krátkého dosahu a AIM-120 středního dosahu. Finalizaci konkrétní dohody na přenos technologie střel vzduch-vzduch pro jihokorejský letoun se však prý kvůli zdržování na americké straně nedařila dotáhnout. Jižní Korea proto oslovila evropské výrobce střel s  požadavkem na střely stejných nebo podobných kategorií a výsledkem je pořízení střel IRIS-T a Meteor.

IRIS-T a Meteor na místo amerických střel

Střela krátkého dosahu IRIS-T (Infra Red Imaging System Tail/Thrust Vector-Controlled byla vyvinuta německou společností Diehl BGT Defence jako náhradu a zároveň alternativu k americkým střelám AIM-9 Sidewinder. Jak již název napovídá, využívá infračerveného navádění. Svůj cíl dokáže zasáhnout až na vzdálenost 25 km.

Oproti tomu střely Meteor dokáží zasáhnout cíl až na vzdálenost až 120 km, přičemž hranice 60 km je uváděna jako tzv. „no escape zóna“, kterou můžeme chápat jako oblast s vysokou pravděpodobností zásahu definovaného cíle. Střelu Meteor vyvíjí konsorcium MBDA, pod které spadají výrobci z  Velké Británie, Francie, Německa, Itálie i Spojených států amerických. Nejzajímavější jsou ovšem střely Meteor kvůli využití náporového motoru, který jí dokáže udělit rychlost v  rozmezí 2,5 až 4 M po delší dobu, než je tomu u běžných raketových motorů.

Skepse nad vývojem

Záměr o vývoji vlastního stíhacího letounu oznámil jihokorejský prezident Kim Dae-Jung už v  březnu 2001. Cílem bylo vyvinout víceúčelový stíhací letoun 5. generace schopný vybojovat a udržet vzdušnou nadvládu. Po mnoho let zůstával projekt v  počátečních fázích studií, než byla v  roce 2014 konečně vybrána varianta dvoumotorového letounu nabízející krom jiného větší nosnost zbraňových systémů i manévrovatelnost vzhledem k  lepšímu poměru tahu vůči hmotnosti.

psali jsme: Stíhačka P-38 leteckého esa Richarda Bonga znovu v oblakoch

Od počátku však celý projekt provází z  mnoha stran značná skepse, jak ohledně schopnosti Jižní Koreje vyvinout vlastní víceúčelový stíhací letoun, tak finanční náročnosti. Řada kritiků namítá, že pořízení cizích letounů by stát vyšlo podstatně levněji a poukazují přitom na projekt japonského letounu Mitsubishi F-2, který měl údajně stát dvakrát tolik, než pořízení F-16 napřímo od amerického výrobce.

Kvůli spolupráci s  americkými partnery ostatně panovaly velké obavy nad tím, že by Washington mohl kvůli využití amerických technologií snadno blokovat export letounu i z  obchodních důvodů. Právě spolupráce s  americkými partnery se zdá být doposud nejsložitější, protože krom údajného zdržování s  technologií střel vzduch-vzduch mělo už v  minulém roce dojít i k  odmítnutí exportu pokročilého radaru.

Cesta plná problémů

Ale ani s  Evropou neprobíhala spolupráce zrovna ideálně. EADS / Airbus v  roce 2013 měl přislíbit, že v  případě vítězství evropského stíhacího letounu Eurofighteru Typhoon v  jednom z  kontraktů přímo podpoří vývoj KF-X. Jenže na místo něj nakonec Jižní Korea vybrala americké F-35 a z  evropské podpory pochopitelně sešlo.

psali jsme: VIDEO: Ruská stíhačka páté generace Su-57 absolvovala první let s novým motorem. Jeho parametry jsou zatím neznámé

Problémy se nevyhýbají ani spolupráci s  Indonésií, která má projekt spolufinancovat 20%. V  listopadu minulého roku přinesla média dokonce zprávu, že Jižní Korea neobdržela domluvenou platbu. Výsledkem dalších jednání a komunikací by přeci jen mělo být pokračování vzájemné spolupráce.

Aby potíží nebylo málo, měl výrobce KAI (Korea Aerospace Industries) v  minulém roce uvést, že KF-X budespíše pokročilým letounem 4,5 generace, než letounem přímo 5. generace. Mezi údajnými důvody mají být jednak rozpočtová omezení a druhak obavy z  technologického nezvládnutí projektu. Podle některých názorů můžeme revizi chápat i tak, že letoun bude mít lepší stealth vlastnosti než francouzský Rafale nebo evropský Eurofighter Typhoon, ale horší než F-35.

Navzdory všem problémům vývoj letounu má pokračovat. Současný veřejně dostupný harmonogram počítá s  pojížděním už v  roce 2022 a získáním počátečních schopností už v  roce 2026.

Nepřehlédněte na Security magazínu:  Survival - jak se chovat, abyste přežili v pustině nebo džungli? A kam se schovat před teroristickým útokem? S námi víte více

 

autor: Michal Polák

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace