Stropnický: Česká armáda má postupně mít až 30.000 lidí

Stropnický: Česká armáda má postupně mít až 30.000 lidí
Popisek: Ilustrační obrázek
28 / 07 / 2017, 12:45

Česká armáda by se měla za pět až sedm let rozšířit až na 30.000 lidí, aktuálně jich má zhruba o 7000 méně. V posledních letech se jí daří nabírat nové zaměstnance. Loni byl čistý přírůstek rekordní. Počet lidí v armádě se zvýšil o 1300, řekl dnes v Brně novinářům ministr obrany Martin Stropnický (ANO). Účastnil se tam slavnostního vyřazení letošních absolventů vojenského studia Univerzity obrany.

O tom, že armáda má mít postupně až 30.000 profesionálních vojáků hovořil již dříve, obdobně se vyjadřuje také náčelník generálního štábu Josef Bečvář. Ministr dnes řekl, že armáda je atraktivní zaměstnavatel. "Spektrum profesí je obrovské, potřebujeme jak řidiče, tak špičkové chirurgy a piloty," uvedl Stropnický. Nábory jsou ale těžké kvůli nízké nezaměstnanosti. Stropnický v této souvislosti uvedl, že jen v průmyslu chybí 120.000 lidí, armáda proto dělá i náborové kampaně. "Měli bychom se dostat v době pěti až sedmi let na 30.000 lidí. Naše armáda je vůči počtu obyvatel jedna z nejmenších v Evropě, takže nikdo nemůže říci, že máme příliš mnoho vojáků," řekl.

K náborům má pomoci i růst rozpočtu, na kterém se Stropnický ve čtvrtek shodl s ministrem financí Ivanem Pilným (ANO). Oba potvrdili, že výdaje na obranu do roku 2020 stoupnou na 1,4 procenta hrubého domácího produktu. Původní návrh střednědobých výdajů ministerstva financí počítal s pomalejším růstem.

Jasno zatím není v rozpočtu na příští rok. Letos resort hospodaří s 52,5 miliardami korun. K tomu by měla podle Stropnického obrana dostat minimálně pět miliard, ideálně by ale přivítal přírůstek devět miliard. Jaká bude konečná částka, rozhodnou další jednání s ministrem financí. "Jsem optimista a uděláme všechno pro to, aby nárůst nebyl jen o deset procent, ale o víc," uvedl dnes Stropnický.

Podle něj peníze půjdou kromě zaměstnanců i na modernizace. "Pořád ještě v řadě případů používáme zastaralé zbraně sovětské provenience, tam je ten dluh značný," dodal Stropnický.

Zdroj: ČTK

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.