Stryker ICV - bude Thajsko prvním zahraničním uživatelem?

Stryker ICV - bude Thajsko prvním zahraničním uživatelem?
30 / 07 / 2019, 10:00

Thajsko se může stát prvním zahraničním uživatelem osmikolového obrněného bojového vozidla Stryker. Americké ministerstvo zahraničí schválilo thajskou žádost o nákup 60 vozidel ve verzi obrněný transportér pěchoty (Infantry Carrier Vehicle, ICV) a příslušnou výzbroj, náhradní díly, systémy, výcvik a podporu v odhadované hodnotě 175 milionů dolarů (4 miliardy korun). Thajská královská armáda nasazuje v této kategorii přes 200 bojových vozidel pěchoty BTR-3E1 původem z Ukrajiny a objednala také tři desítky VN-1, což jsou čínská KBVP Typ 08.

Vozidla Stryker má v současnosti ve výzbroji jen armáda Spojených států. Na přelomu tisíciletí doplnila těžká pásová, a tedy hůře transportovatelná bojová vozidla pěchoty M2 Bradley. Oficiálně je Stryker "Interim Armored Vehicle" - dočasné obrněné vozidlo, protože mělo jít o přechodné řešení. Vyrobeno jich bylo nicméně bezmála 5000 a ve službě jsou již 17 let.

Vozidlo Stryker bylo vyvinuto z kanadského LAV III a je vyráběno společností General Dynamics Land Systems Canada. V základním provedení M1126 Infantry Carrier Vehicle je obrněným transportérem s dvoučlennou osádkou (řidič a velitel-střelec) a kapacitou pro devítičlenný výsadek. Nese dálkově ovládanou zbraňovou stanici s kulomety ráže 12,7 (M2) nebo 7,62 mm (M240), nebo 40mm granátometem. Jeho účelem je poskytovat převáženému výsadku ochranu během transportu a podporovat jej palbou.

Kromě obrněného transportéru (ICV) ovšem existuje množství dalších specializovaných vozidel: M1127 Reconnaissance Vehicle (RV) je průzkumným vozidlem, jehož úkolem je sbírat a předávat informace k posílení situačního povědomí a posilovat schopnost velitelství brigády rozhodovat. Velmi výrazným je M1128 Mobile Gun System (MGS), což je vozidlo nesoucí 105mm kanón M68A1, kterým jsou vyzbrojeny starší verze tanků Abrams a tanky M60 Patton, jehož cílem je přímá palebná podpora pěchotě. K podpoře nepřímou palbou je nasazováno vozidlo M1129 Mortar Carrier (MC) nesoucí 120mm minomet Soltam. Kromě nich existují velitelská vozidla (M1130 Commander’s Vehicle, CV), vozidla pro řízení palby (M1131 Fire Support Vehicle, FSV), ženijní (M1132 Engineer Squad Vehicle, ESV), vozidlo pro zdravotnickou evakuaci (M1133 Medical Evacuation Vehicle, MEV), protitanková varianta nesoucí střely TOW (M1134 ATGM), a vozidlo pro jaderný, biologický a chemický průzkum (M1135 NBC RV), a relativní novinkou je protiletadlová varianta Stryker Maneuver SHORAD, a Infantry Carrier Vehicle – Dragoon s 30mm kanónem.

První ostré nasazení Strykerů proběhlo v Iráku v roce 2003. Řadu úprav především v oblasti pasivní ochrany vozidel si vyžádalo nasazení v Afghánistánu. V České republice jsou Strykery obecně známé díky „dragounským jízdám“ amerických jednotek přes naše území. Výhodou kolových vozidel proti pásovým je jejich vyšší rychlost a především pak strategická mobilita a nižší logistická náročnost obsluhy než u těžkých pásových vozidel.

Výroba Strykerů skončila v roce 2014. Kanada objednala v roce 2003 sedmdesátku vozidel MGS, ale později ji zrušila a dala přednost nákupu Leopardů 2. Izrael dal přednost, pokud jde o obrněné transportéry, vlastnímu pásovému NAMERu, a Litva upřednostnila německé vozidlo BOXER, mj. a především z důvodu 30mm kanónu KBVP Vilkas, které je právě uváděno do výzbroje.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace