Stryker, MaxxPro MRAP, Ukrajinci dělají vše pro záchranu své techniky, na rozdíl od Rusů

Stryker, MaxxPro MRAP, Ukrajinci dělají vše pro záchranu své techniky, na rozdíl od Rusů
Autor fotografie: mark6mauno / Flickr|Popisek: MaxxPro MRAP
18 / 08 / 2024, 07:30

Zatímco Rusové nedobrovolně darovali Kyjevu již poměrně velké množství techniky, Ukrajina dělá vše pro to, aby si zachránila především západní techniku.

Když Britové jednali s Ukrajinci o poskytnutí svých hlavních bojových tanků Challenger 2, původně požadovali, aby součástí dodávky bylo jedno ženijní vozidlo na stroj, pro případný odtah poškozeného nebo i zničeného systému. Důvody byly jednoduché, velké množství patentů na Challengerech, především týkající se pancíře. Západ chce a Ukrajina dělá maximum pro to, aby se Rusové dostali k minimu jejich techniky. Pochopitelně nelze zabránit všemu. V květnu 2024 byly na výstavě trofejí v Moskvě ukázány třeba získané M2 Bradley nebo M1A1 Abrams. Jednalo se ovšem o prakticky úplně zničené obrněnce. 

MaxxPro MRAP je poměrně moderní systém

 

Ukrajina se v průběhu konfliktu zmocnila značného množství ruské techniky, především v počáteční fázi války, kdy ruské osádky své systémy často bezhlavě opouštěly. S postupem  času a v souvislosti s převážně pozičními boji ukořistěných strojů ubývalo. Přesto se Kyjev třeba v červenci zmocnil nejmodernějšího a nepoškozeného MBT T-90M Proryv. Celý konflikt je pro Rusy doslova kritický. Zatímco nejmodernější západní technika se kromě třeba HIMARS, Storm Shadow, ATACMS, samohybných houfnic Archer nebo Caesar na Ukrajině prakticky neobjevuje, západ má k dispozici většinu ruských modernizovaných systémů, kdy MBT jsou pouze malým vzorkem. A Ukrajinci pravidelně dokazují, že v záchraně techniky, jako nyní obrněnce Stryker nebo MaxxPro MRAP, nepolevují. 

Stryker s protitankovou výzbrojí

Na novém videu ze sociální sítě X je vidět ženijní vyprošťovací vozidlo M88A2 Hercules americké výroby, které patří mezi největší systémy ve svém segmentu. Vyrábí se do roku 1961, váží přes šedesát tun a celkově jich bylo vyprodukováno téměř 1 700 kusů. Dokáže odolat palbě ze zbraní až o ráži 30 mm. Maximální rychlost činí 48 km/h, motor má výkon 780 kW. Za sebou táhne poměrně moderní MaxxPro MRAP opět americké provenience vyvinuté společně s izraelskou společností Plasan Sasa v roce 2007. Vozidlo zjevně dostalo velmi tvrdý zásah zepředu, kdy je motor úplně odstřelený a zároveň byla zasažena i zadní část. Levá zadní pneumatika a zadní vstup jsou zcela zničené, ale podle stavu vozidla zřejmě osádka i případný výsadek přežily. Kabina je poškozená málo a dveře zřejmě eliminovaly hlavní část výbuchu. 

MRAP je zkratka pro speciálně upravená vozidla s vysokou odolností proti minám nebo improvizovaným výbušninám (IED). V zásadě se jedná o reakci na konflikty v Iráku, Afghánistánu a terorismus obecně. Západní technika celkově v posledních letech modernizována nebyla, ale ochranu proti IED dostala většina systémů a je to na Ukrajině hodně znát. Třeba M2 Bradley je schopno ustát i nekolik výbuchů protipancéřových min.  Podle Army Technology je MaxxPro kromě IED schopen odolávat palbě z ručních zbraní a ochránit výsadek před následky útoků jaderných, biologických nebo chemických zbraní. 

 

Stryker jako naprostý univerzál pro Ukrajinu 

 

Vozidlo bylo prakticky vyvinuto pro Afghánistán a je vysoce mobilní s přiměřenou ochranou. Je schopno vyprošťovat jiná poškozená vozidla. Jeho konstrukce byla zaměřena na modulárnost  a vysokou udržitelnost. Podvozek ve tvaru V bez následků odolá výbuchu miny s náloží o váze sedm kilogramů. V závislosti na variantě se váha Strykeru pohybuje mezi 12,7 až 14,5 tunami. Jedním z účelů byla i náhrada legendárních transportérů M113. Na střeše mohou být instalovány kulomety ráže 7,62 mm nebo 12,7 mm. Výše vložené video ze sítě X ukazuje pro změnu odtah amerického obrněného vozidla z rodiny Stryker z Kurské oblasti.  Podle fotografie se zdá, že vozidlo dostalo zásah do autonomní věže, jinak nejeví žádná vážnější poškození, ale zjevně je nepojízdné. 

Strykerů bylo vyrobeno téměř 5 000 kusů a podle AT je k dispozici v deseti variantách včetně velitelského, zdravotnického vozidla nebo jako nosiče protitankových střel či obrněnce pro palebnou podporu. V roce 2005 získaly BAE Systems kontrakt na instalaci reaktivního pancéřování, což byl dost velký posun dopředu. Jedná se o osmikolové vozidlo s váhou, která se aktuálně většinou pohybuje okolo 19 tun. Na silnici dosáhne vynikající rychlosti 97 km/h s dojezdem 500 kilometrů. Kompozitní pancíř má keramické vložky a výzbroj je velmi variabilní. Od kulometu ráže 12,7 mm přes 30mm kanón po třeba 105mm dělo M68A2. Strykery kdysi tvořily prakticky jádro mechanizovaných amerických brigád.

Tagy článku

-->