Liška STV Invest v kurníku CSG

Liška STV Invest v kurníku CSG
foto: Tatra Trucks, Public domain/TATRA FORCE 8x8.1R

KOMENTÁŘ: Společnost STV Invest překvapivě přes poloviční podíl v Promet Group vstoupila do kopřivnické společnosti Tatra Trucks, která je klíčovou součástí holdingu Czechoslovak Group. Oba zbrojní giganti si v řadě klíčových projektů konkurují a majetkový vstup STV do Tatry vnáší do jejich soupeření nečekaný impuls.

Jemně řečeno nesoulad mezi spolumajiteli automobilky Tatra Trucks, jednoho z klíčových dodavatelů pro AČR, tedy skupinou CSG Michala Strnada a společností Promet Group Denisy Materové (která byla odvolána z dozorčí rady Tatry), vstoupil do dalšího kola. Promet Group, která v Tatře dosud držela 35 % akcií, prodala polovinu svého podílu holdingu STV Invest Martina Drdy. Nově tedy drží cca 54 % CSG, po 17,5 % STV a Promet a zbývajících cca 10 % pak společnosti QUANTUM PrivateEquity, která se o Tatru dělí v CSG prostřednictvím společnosti NIKA Development v poměru 83:16. Pro veřejnost je tato významná změna ve vztazích v rámci obranného průmyslu překvapením. V zákulisí se o její přípravě vědělo již nějakou dobu, protože převod akcií lze podle stanov Tatra Trucks uskutečnit jen se souhlasem valné hromady.

Michal Strnad, majitel CSG

Stanovisko skupiny Czechoslovak Group k získání menšinového podílu společností STV Invest ve společnosti Tatra Trucks

"Respektujeme rozhodnutí skupiny Promet Group, na jehož základě se společnost STV Invest stává menšinovým spolumajitelem české automobilky Tatra Trucks. Rozumíme důvodům, které k tomuto kroku vedly, a vnímáme je jako součást přirozeného vývoje vlastnických struktur. Skupina CSG, jako většinový akcionář, nadále považuje Tatra Trucks za klíčovou součást svého portfolia. Naším zájmem zůstává do Tatry investovat a posilovat její pozici na světovém trhu.

Tatra hraje nezastupitelnou roli jako dodavatel strategické pozemní mobility pro ozbrojené a záchranářské složky v České republice i v řadě zemí po celém světě, a tuto její roli hodláme dále rozvíjet. Pokud bude společnost STV Invest sdílet tuto vizi a aktivně přispívat k dalšímu rozvoji a zvyšování hodnoty automobilky Tatra, rádi ji ve společnosti uvítáme jako partnera. Jsme připraveni na spolupráci, která podpoří dlouhodobou stabilitu a růst Tatry Trucks."

Pokud bychom se mohli pokusit o překlad, pak výraz „respektujeme rozhodnutí“ by mohl znít ve skutečnosti: „je to pro nás nepříjemným překvapením“. Tatra Trucks je klíčová nejen pro CSG, ale také jako dodavatel Armády České republiky – kromě logistických vozidel využívá podvozek Tatry celá řada systémů, od obrněnců TITUS či děl CAESAR, přes mobilní radary MADR, komplety PVO SPYDER, rušičky STARKOM a další.

STV vs CSG: výroba munice, obrněnce 8x8 i logistická vozidla pro AČR

 

Vstup STV do Tatry musí schválit Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. A o hospodářskou soutěž zde jde na prvním místě, protože CSG a STV si vzájemně na trhu konkurují v řadě významných projektů – oba holdingy se věnují mj. opravám těžké vojenské techniky, produkují velkorážovou munici, a také proti sobě stojí v připravované armádní akvizici kolových obrněnců, které mají nahradit armádě nevyhovující Pandury II 8x8 CZ – CSG nabízí Pandur II EVO, STV Group pak je partnerem finské společnosti Patria, která armádě nabízí vozidlo Patria AMV XP. A dalším jablkem sváru se nyní stávají vozidla Tatra pro Armádu České republiky.

 Martin Drda, majitel STV, s ministryní obrany Černochovou

Jednak v rámci partnerství STV s německým Rheinmetallem, což není novinka. Armáda si je podle vyjádření náčelníka generálního štábu Karla Řehky vědoma kvalit vozidel Tatra a výhod domácí produkce, ale na druhou stranu vnímá i rizika závislosti na dominantním dodavateli. Kromě vozidel Volvo nebo Scania by tak výhledově mohly do jejího vozového parku přibýt také v přímé konkurenci Tatrovek vozidla TG a HX od Rheinmetall Man. A pozice STV v tomto směru jako nově akcionáře kopřivnického výrobce je zajímavá v tom, že mají více želízek v ohni a budou tak či onak na úspěšné straně. Nadto budou mít přehled o situaci ze strany obou velkých výrobců, což jim umožní přesnější rozhodování i kontrolu procesů, které se odehrávají přímo v CSG.

Výraz ze stanoviska CSG „pokud bude STV Invest sdílet tuto vizi“ v kontextu pořizování logistických vozidel pro armádu znamená především akceptovat způsob realizace budoucích dodávek Tatrovek. Jaký? Ministerstvo obrany podepsalo loni rámcovou smlouvu na jejich dodávky v celkové hodnotě až 13 miliard korun, ovšem nikoli s výrobcem vozidel, tedy s firmou Tatra Trucks samotnou – ale se společností Tatra Defence Systems, která je 100% vlastněná Czechoslovak Group. Tu CSG označuje za výhradního dodavatele pro Českou republiku – a jde tedy o marže a v jakém poměru budou kam ze zakázky proudit. Promet Group, a nyní i STV Invest, v rámci této zakázky, která je pro kopřivnickou automobilku zásadní, tahá v dané situaci za kratší konec provazu – Tatra Trucks hraje v projektu roli pouhého subdodavatele.

Jde o marže, ostré lokty a zkušenosti v oblasti obranného byznysu

 

„Tatra je pro naši rodinu srdeční záležitostí. Již dvanáct let se podílíme na jejím úspěšném novodobém příběhu. Záleží nám na její budoucnosti a chceme jí pomoci dál se rozvíjet. Jsem proto velice ráda, že jsme pro Tatru našli nového partnera, který je připraven využít své know-how a kontakty pro zachování a rozvoj výrobního programu v Kopřivnici a přinášet jí nové zakázky, především z oblasti obranného průmyslu. Ten je v dnešní nejisté době jednou z mála oblastí s jasnou budoucností,“ komentovala vstup STV do akcionářské struktury Tatry Denisa Materová, generální ředitelka skupiny Promet Group.

Radim, René a Denisa Materovi

Pro Denisu Materovou je prodej z krátkodobého hlediska nepochybně výhodná transakce, která významně snižuje rizika jejího dalšího střetávání s většinovým majitelem Tatry. „Paní Materové se to nelíbilo a ptala se na důvody. Důvody sporu v Tatře bych hledal tam,“ citovaly Seznam Zprávy „zdroj obeznámený s pozadím obchodu, který si nepřál být jmenován,“ v souvislosti s odvoláním Denisy Materové z dozorčí rady v naznačené souvislosti se zmíněnou zakázkou pro Tatra Defense Systems. Z dlouhodobého hlediska je ale vývoj značně nejistý a Promet Group v něm již nemusí hrát žádnou zásadní roli.

Na rozdíl od Promet Group je ale STV Invest čistokrevnou zbrojařskou firmou. Díky svým zkušenostem bude schopna velmi dobře identifikovat, jaké jsou odpovídající marže v rámci podobných subdodávek, jaký má být zisk a jaká je férová cena. STV Invest bude mít mnohem lepší pozici než Promet Group, aby vyvíjela tlak na co největší zisk pro Tatra Trucks. Promet Group po odchodu René Matery, vůči kterému choval Jaroslav Strnad přirozený respekt, ztratila velkou část vlivu. Jestliže je Czechoslovak Group nezpochybnitelně kvalifikovanou a zkušenou společností, STV Invest jí bude rovnocenným partnerem, kterého nepůjde opít rohlíkem.

Klíčovou otázkou je také konkurence ve výrobě munice

 

Klíčovou třecí plochou mezi STV a CSG přitom nejsou ani tak vozidla pro armádu, jako produkce velkorážové munice. STV má uzavřenou 12miliardovou smlouvu na dodávku 155mm munice určené pro nové samohybné houfnice CAESAR – nově však sledujeme námluvy ministryně obrany ČR Jany Černochové s jejím slovenským protějškem Robertem Kaliňákem. Vznikla deklarace o společných nákupech – kromě Tatrovek také o společných nákupech munice. Přitom na Slovensku vyrábí velkorážovou munici právě Czechoslovak Group, resp. její MSM Group.

Může být ve hře jakási snaha o dohodu, že STV nebude z pozice spolumajitele Tatry střílet do uzavřené rámcové dohody s Tatra Defence Systems, a cenou za to bude pro CSG rezignace na dodávky munice české armádě? Michal Strnad i Martin Drda jsou zkušení a tvrdí vyjednavači. Bude-li snaha o podobnou dohodu na stole, nevíme. V každém případě vzniká z řady důvodů velmi třaskavá směs různých protichůdných zájmů. Zajímavé bude sledovat, jakou roli v celém projektu sehrává poradce Martina Drdy, ostřílený matador české politiky Miroslav Kalousek, s jeho historickými vazbami na skupinu Omnipol, která je dnes spíše v pozici třetího, který sleduje dva první, jak se perou.

Tagy