Autor fotografie: Mil.ru / Publlic domain|Popisek: Jak-130
Při špatné taktice patří bitevní letouny mezi nejvíce ohrozitelné stroje v boji a Rusko má taktiku zjevně špatnou. Náhrada v podobě Jak-130M budí rozpaky.
Letectvo hraje od počátku konfliktu na Ukrajině velmi spornou roli. Přestože mají Rusové zcela zásadní převahu nad Ukrajinou, avšak vzdušnou nadvládu se jim doposud získat nepodařilo. Za vším zřejmě stojí několik faktorů. Především se jedná o přenosné protivzdušné systémy MANPADS jako Stinger nebo Starstreak, proti kterým se většina ruských letadel ukázala bezmocná. Přibývající protivzdušná obrana ze západu v podobě Patriotů, NASAMS nebo IRIS-T také dělá své. A zřejmě je na vině i nedostatek nalétaných hodin na straně ruských pilotů. Výsledkem jsou poměrně velké ztráty ruského letectva, které lze zřejmě nejlépe vidět na bitevních Su-25.
Jak-130M jako náhrada za Su-25
Podle Oryxu bylo doposud zničeno 31 letounů Su-25 z celkových 170 kusů, které mělo Rusko před válkou k dispozici, přestože vyrobeno jich bylo více jak tisíc. Vzhledem k vysoké obtížnosti trojnásobného potvrzení zničení letadla bude číslo výrazně vyšší a bude se pohybovat kolem jedné třetiny ztrát z celkového počtu. Jen intenzivní útoky na ruská vojenská letiště z poslední doby se nesla v duchu likvidace Su-25 a Su-34 nesoucími FAB-300, se kterými si Kyjev aktuálně neví rady. Su-25 je bitevní letoun s maximální rychlostí 975 kilometrů za hodinu, ale při útocích na pozemní cíle létá mnohem pomaleji. To jej činí snadněji zranitelným a je to i příčina poměrně vysokých ztrát.
Výzbroj tvoří dvouhlavňový rychlopalný kanón GŠ-30-2 se zásobou 250 střel. Na vnějších závěsnících mohou být rakety R-60 a na zbylých deseti lze nést výzbroj podle Military Factory až do hmotnosti 4 400 kg. Letadlo je schopno shazovat 250kg pumy BETA B-250 a nést rakety Ch-23. V zásadě se jedná o jedno z klíčových letadel Ruské federace. Správně používaná bitevní letadla jsou pro pozemní síly smrtící. Musí mít ovšem vzdušnou a pozemní podporu. Vzhledem k tomu, že se Su-25 už nevyrábí, nemá Moskva čím tato letadla nahrazovat. Je proto nucena přijít s jiným řešením a tím má být úprava cvičného Jakovleva Jak-130 na verzi Jak-130M.
Informaci přinesl polský WPtech a je poměrně dost překvapivá. Ruské letectvo podle Army Technology objednalo celkem 300 kusů cvičných Jak-130, již na začátku milénia zvažovalo, že by se letadlo upravilo i pro bojové nasazení. Jenže po relativně krátké době byl tento nápad zavrhnut. Teď se k němu Rusové z důvodu ubývajích Su-25 vrací. Jedná se o trochu sporné rozhodnutí z hlediska bezpečnosti pilotů a také schopností letadla. Primárně pancíř Jak-130M bude výrazně slabší než u Suchoje. Není prostě určený pro boj a drak je výrazně křehčí. Unese pouze 3 000 kilogramů munice oproti 4,4 tuny Su-25.
Exportní Jak-130M
Oficiálně Kreml tvrdí, že Jak-139M je na export, ale je víceméně jasné, že se Moskva zabývá bojovým použitím letadla. Nutno podotknout, že letadel bylo dosud vyrobeno kolem 220 kusů a mají za sebou nadprůměrné množství nehod a incidentů. Poslední je z května 2024 z Bangladéše, kde se zřítilo díky mechanické poruše. Oba piloti se katapultovali a přežili. Zároveň je ovšem nutné říct, že se z vývozního hlediska jedná o poměrně úspěšný artikl. Jak-130 je v různých variantách v Alžírsku, Bělorusku, Íránu, Laosu, Myanmaru a Vietnamu.
Běžná varianta je dvoumístná s váhou 4 600 kilogramů a vzletovou hmotností 7250 kg. Jedná se o dvoumotorové proudové letadlo s maximální rychlostí 1 060 kilometrů za hodinu. Dolet činí 2 100 kilometrů a dostup 12 500 metrů. Má pevně zabudovaný kulomet SNPU-130 a výše zmíněnou nosnost 3 000 kilogramů na devíti závěsnících. Může dokonce shazovat pumy FAB a KAB. Další příslušenství činí infračerveně naváděné rakety vzduch-vzduch R-73. Asi by nebylo překvapením, kdyby se Jak-130M objevil na Ukrajině. Su-25 pomalu mizí a Rusko bitevníky potřebuje. Otázka zní, kolik toho původně cvičné letadlo vydrží.