Autor fotografie: Devianart / Public domain|Popisek: Ukrajinský Su-25
Používání západních střel na letadlech sovětské provenience je na Ukrajině stále častějším jevem. Francouzské řízené střely AASM Hammer na Su-25 jsou dalším krokem Kyjeva na západ.
Ukrajinská vojenská infrastruktura je do značné míry zničená. Kyjev ve velkém vyrábí prakticky manufakturně UAV a produkuje špičkové samohybné houfnice Bohdana na podvozku Tatra. Velkým světlem posledních dní je výstavba čtyř továren Rheinmetallu, který by z nich do konce roku měl dodat prvních deset supermoderních bojových vozidel pěchoty Lynx. Již od začátku roku 2023 jsou na Su-24 a Su-27 integrovány špičkové západní střely Storm Shadow a SCALP-EG. Ukrajincům již dávno došly střely sovětské provenience, mohou je nahrazovat jen těmi západními. Takže se k nim nyní přidávají AASM Hammer na bitevnících Su-25.
Hybrid AASM HAMMER
AASM (Armement Air-Sol Modulaire) HAMMER (Highly Agile Modular Munition Extended Range) je v zásadě hybrid podobně jako ruské řízené pumy FAB-3000 s naváděcí sadou UMPK. Navádění střely je dvourežimové laserem a GPS s inerciální navigací v soupravě GBU-49 Enhanced Paveway II. Ta je umístěna podle Airforce Technology na přední části obyčejné pumy Mk82 nebo Mk84. Vývoj střely začal v roce 1997 a má ho na svědomí francouzská firma Safran, která je spojená s dodávkami komponentů do Su-30SM indickému letectvu, jež ale vesele putují přes Kazachstán do Ruska. ASSM je v provozu od roku 2007.
HAMMER je inteligentní střela vzduch země pro blízkou leteckou podporu pozemním silám. Proto pochopitelně bitevní letoun Su-25. Vepředu je tedy naváděcí sada, vzadu je sada pro prodloužení doletu. Existují tři varianty AASM HAMMER. Ty kombinují zmíněné typy navádění s tím, že jedna ze střel disponuje i infračerveným naváděcím modulem. Rakety jsou přirozeně používány na francouzských Dassault Rafale a Mirage 2000. Střela je poměrně drahá. Původně vycházela jedna souprava na 300 000 dolarů. Safran v roce 2017 oznámil jednotkové náklady ve výši 120 000 EUR, se snahou je srazit na 80 000 EUR.
Nejčastěji používané hlavice mají 125 a 250 kilogramů výbušniny, ale vyrábí se i tunové verze. AASM HAMMER byla použita v Afghánistánu, Libyi a disponuje jimi i Indie nebo třeba Chorvatsko. Ukrajinci jich podle Defence Mirror dostávají od ledna padesát měsíčně. Defence Express potvrzuje dodání 600 raket v tomto roce a navýšení výroby Safranu na 1 200 kusů za měsíc. Dále Ukrajinci uvádí zvýšení dodávek v roce 2025 na šedesát kompletů měsíčně. Jen pro porovnání. Rusko použilo 900 naváděných pum za jediný týden v říjnu. Dosah HAMMERů při útoku z velké výšky je 70 kilometrů, jinak jen 40 kilometrů s tím, že Safran vyvíjí verzi s doletem až 200 km.
Ukrajinský Su-25 s AASM HAMMER
Kromě Su-25 používá AASM HAMMER také MiG-29. U MiGů je to již delší dobu, na Su-25 se jedná o novinku. Jde o bitevní letoun vyráběný v Sovětském svazu a Rusku v letech 1978 až 2017 v mnoha verzích. Bylo jich podle anglické Wikipedie vyrobeno přes tisíc kusů. Kyjevu jich po rozpadu SSSR zůstalo 92 v různých variantách. V roce 2004 jich měli v aktivní službě 60 ve variantách Su-25, Su-25UB a Su-25UTG. Dalších třicet bylo konzervováno na letecké základně Kulbakino v Mykolajivské oblasti. Tři byly prodány do Makedonie, ale ta jim je v rámci pomoci proti Rusku vrátila.
Neurčený počet letadel byl modernizován na verzi Su-25M1 a při vypuknutí konfliktu na Donbase jich měli Ukrajinci k dispozici asi 70. Jenž letuschopných bylo jen 15. V prvních dvou měsících války jich Ukrajinci zprovoznili dalších deset. V roce 2021 Kyjev obdržel 14 bulharských Su-25 a v průběhu aktuálního konfliktu jich Ukrajinci mají k dispozici asi 30. WPtech uvádí, že instalace mechanismů pro použití AASM HAMMER na Su-25 bude identická s tou, jaká je na MiG-29. Letadlo unese čtyři tuny nákladu na celkem deseti podvěsech. Podle Oryxu bylo ruskými agresory doposud zničeno 20 ukrajinských Su-25.