Mise Su-33 a Tu-95MS prozrazují o ruském námořnictvu víc, než Kreml chce

Mise Su-33 a Tu-95MS prozrazují o ruském námořnictvu víc, než Kreml chce
foto: Mil.ru / Publlic domain/Su-33 vzlétá z Admirála Kuzněcova

Ruské demonstrace síly v Barentsově moři se Kremlu nechtěně negativně vrací. Nasazení Su-33 společně s MiG-31 a Tu-95MS jasně ukazuje, kam se ruské námořnictvo dostalo v souvislosti s Admirálem Kuzněcovem.

Oblíbená činnost Kremlu je demonstrace síly. Když mohou chrastit zbraněmi a ještě to ukázat plebsu, jsou velmi spokojení. K poslední takové události došlo podle GBN v úterý 4. února za přítomnosti Su-33, MiG-31 a strategických bombardérů Tu-95MS nad vodami Norského a Barentsova moře. Zatímco použití Tu-95MS a stíhacích MiG-31 je při těchto operacích v zásadě standard, námořní stíhací letadlo Su-33 je jiná káva a dá se jednoznačně přirovnat k poslání námořníků z letadlové lodi Admirál Kuzněcov na Ukrajinu. Kreml nechtěně a zcela nedobrovolně opouští pozici hladinové námořní velmoci. Zůstávají jen jaderné ponorky. 

Su-33 jsou úzce spojené s křižníkem Admirál Kuzněcov

 

United24media.com zmiňují nasazení námořníků z Admirála Kuzněcova na Ukrajině a zároveň nasazení zbylých 17 Su-33 ve smíšeném leteckém sboru Severní flotily. V zásadě konečná pro Admirála Kuzněcova a další ztížení možností obnovit palubní letectvo dalších potenciálních letadlových lodí Ruska. Piloti palubních Su-33 tímto způsobem nasazení již zcela ztrácí jakýkoliv kontakt se svou původní prací a stávají se z nich klasičtí piloti. Jediné zařízení pro výcvik námořních palubních pilotů se totiž podle WPtech nachází na Krymu.  Jedná se o trenažér Nitka na letecké základně Saki. 

Nitka je unikátní stavba, ale zároveň z nouze ctnost. Admirál Kuzněcov je dlouhodobě v docích a piloti Su-33 a MiG-29K prostě nemají kde cvičit. Tak cvičili na betonovém fragmentu letadlové lodi. Jenže aktuálně už ani necvičí. Řada pilotů již z ruského námořního letectva odešla a tomu zbytku by trvalo rok dostat náročnější pilotování na letadlové lodi zpět do ruky. Su-33 je podle Military Factory v kódu NATO Flanker-D, což samo o sobě napovídá, že jde o vývoj z pozemního Su-27. Původně byl také pojmenován Su-27K, až po konci studené války dostal označení Su-33. První prototyp vzlétl v roce 1987. 

První vzlet Su-33 z Admirála Kuzněcova v roce 1995 

 

Z Admirála Kuzněcova vzlétl Su-33 poprvé v roce 1995 a do služby oficiálně vstoupil roku 1998. Celkem jich bylo vyrobeno 48, ale Kreml má k dispozici jen sedmnáct letuschopných kusů.  Stroj má kachny, malá křidélka před hlavními křídly, zesílený podvozek a konstrukci kvůli náročnější službě na letadlové lodi. V zásadě se čeká na konec jejich životnosti a nahradit je měl MiG-29K. Jenže asi nenahradí. Prostě nebude mít z čeho vzlétat. Velkým pozitivem Su-33 je jeho o padesát procent vyšší vzletová hmotnost než u MiG-29K. Maximální je 33 tun, což je parametr stíhacího bombardéru. Dosahuje rychlosti 2 300 kilometrů za hodinu a disponuje primárně protilodními střelami a raketami vzduch vzduch. 

Admirál Kuzněcov

Su-33 jako doprovod Tu-95MS s MiG-31

 

Jenže Su-33 neoperují ani na trenažéru Nitka, ani z paluby Admirála Kuzněcova. Operují v Barentsově moři jako doprovod Tu-95MS ve spolupráci s MiG-31 z pozemních letišť. Anabáze Admirála Kuzněcova je známá. Loď je podle anglické Wikipedie mimo službu od roku 2018. A nebylo by to Rusko, aby opravy nedoprovázela korupce, nehody a klasický ruský šlendrián. Asi nejzásadnějšími faktory bylo potopení suchého doku v Murmansku a požár na lodi. Loď se měla vrátit do služby v roce 2024, ale pokud je posádka na Ukrajině, zdá se to velmi nepravděpodobné i v roce 2025. Mnohem pravděpodobnější je definitivní konec tohoto letadlového křižníku. 

Základna Tu-95MS Engels-2 pod útoky Ukrajinců

 

Právě jen klasifikace Admirála Kuzněcova jako letadlový křižník leccos napovídá. Plavidlo se stejně velkým americkým letadlovým lodím nemůže rovnat. Třeba jen ve schopnosti odbavení letů za den. Američané jsou někde úplně jinde. Kreml klasicky po Rusku prostě přesto stále musí být někde vidět. Přestože Kyjev již několikrát zaútočil na jejich klíčovou základnu strategického letectva Engels-2, Putin jednoduše musí Tu-95MS ukazovat nad mezinárodními vodami s MiG-31. Nad Su-33 a velkými hladinovými loděmi ruského námořnictva se pomalu zavírá voda. Předposlední loď třídy Kirov, Petr Veliký, míří do šrotu také a zbývá už jen Admirál Nachimov, který se po letech zřejmě opravdu vrací do služby.

 

Tagy