Autor fotografie: By Mil.ru / Public domain|Popisek: Ilustrační fotografie Pekelné kachny Su-34
Ruské ministerstvo obrany nadále prosazuje těžký stíhací bombardér jako základní prvek letectva na Ukrajině, ale těžké ztráty a neúčinná technologie naznačují opak. Su-34 jsou v předních liniích a trpí těžkými ztrátami.
„Prvoliniové bombardéry Su-34 jsou hlavní komponentou úderné síly ruského frontového letectva,“ stálo v prohlášení Rostecu. United Aircraft Corporation (UAC) předal novou várku bombardérů Su-34 ruským vzdušným silám, státní technologický gigant Rostec, který UAC vlastní, to oznámil 1. června letošního roku. Rusko dlouhodobě propaguje tento víceúčelový nadzvukový stíhací bombardér, navzdory jeho problematickému vývoji a neuspokojivé bojové historii.
Su-34 Fullback (kódové označení NATO) je také známý pod přezdívkami "Duckling", "Hellduck" a "Platypus" kvůli tvaru jeho nosu a přední části trupu. Dvoumotorový letoun středního doletu se dvěma sedadly pro posádku vedle sebe byl poprvé testován v roce 1990 a nasazení se dočkal až v roce 2014, tedy o 24 let později.O tomto letounu se začalo mluvit hodně v roce 2015, kdy na konci září 2015 dorazily tyto mohutné stroje na syrské letiště Latakia.
9. října již podle ruských médií obrovské Suchoje napadly islamistické cíle v provincii Raqqa, kde zlikvidovaly skoro 300 islamistů a jejich muniční sklad. Prvním černým rokem se pro obrovský Suchoj se stal rok 2019, kdy ruské letectvo přišlo v lednu nejprve o dva Su-34 nad Japonským mořem, když se oba stroje srazily během nácviku manévrů za špatného počasí. 6.září 2019 se další dva stroje srazily, ale zvládly přistát.
Su-34, původně vyvinutý pro taktické nasazení proti pozemním a námořním cílům, měl nahradit jak taktický bombardér Su-24 z dob sovětské éry, tak strategický bombardér Tu-22M. Rusko zatím dokázalo postavit pouze asi 148 letounů, které by měly nahradit více než 1 400 Su-24. A aby toho nebylo málo, Rusko během invaze Kremlu na Ukrajinu ztratilo více než 10 % své flotily Su-34. Od začátku invaze v únoru 2022 ruské letecké síly ztratily nejméně 21 Su-34, podle stránky Oryx, která shromažďuje vizuální důkazy o ztrátách vojenského vybavení na Ukrajině.
17. října 2022 se Su-34 během cvičného letu v jihoruském městě Jejsk zřítil do obytné budovy, při dopadu explodoval a zabil 15 lidí. Koncem listopadu stejného roku byly v Kupiansku v provincii Charkov na Ukrajině nalezeny pozůstatky ruské proudové stíhačky Su-34 poté, co ukrajinské síly v září letoun sestřelily. 25. ledna 2023 bylo zveřejněno video s místem havárie dalšího Su-34 sestřeleného na neznámém místě na Ukrajině. 3. března přišlo Rusko nad Doněckem na Ukrajině o další stroj. 13. května se v Brjanské provincii v Rusku nedaleko ukrajinských hranic byl sestřelen jak Su-34, tak doprovodný Su-35.
To ale zdaleka nejsou jediné problémy, které Pekelnou kachnu pronásledují. Univerzálnost stroje způsobuje, že Su-34 má problémy účinně plnit jak úkoly útoků na pozemní cíle, tak roli stíhače, schopného setřelit nepřátelské stroje. Nedostatek přesné munice v ruském letectvu znamená, že během roku 2022 byl stroj vybaven primárně hloupými bombami a neměl ani střely vzduch-vzduch. U sestřelených Su-34 byly nalezeny komerční přijímače GPS signálu, protože vestavěné ruské navigační systémy jsou neúčinné. Informaci o GPS připevněných na palubních deskách Su-34 přinesl v květnu 2022 britský ministr obrany Ben Wallace.
Protože radar Su-34 má dosah pouhých 120 km (americké F-35 nebo F-22, mohou detekovat letadla až na vzdálenost 643 km) musí být Su-34 doprovázen jinými stíhacími letouny. Dosah ruského radaru je horší než u radaru AN/APG-70 amerického F-15E Strike Eagle, který má stejné úkoly jako Suchoj a premiéru měl již v roce 1988. Oba stroje jsou navrženy k provádění misí vzduch-vzduch a vzduch-země a oba mají kokpit navržený pro dva členy posádky, ale letečtí analytici tvrdí, že tím podobnost končí. Rodina strojů F-15 má na svém kontě 104 sestřelů bez vlastních ztrát ve vzdušných soubojích, a dokonce i Strike Eagle má již na kontě jeden sestřel, zatímco Su-34 musí létat s doprovodem.
Navigační systém F-15E pomocí laserového gyroskopu a GPS nepřetržitě sleduje polohu letadla a poskytuje informace centrálnímu počítači a dalším systémům. Specializovaný radarový systém nové generace F-15E umožňuje posádkám letadel detekovat pozemní cíle na velké vzdálenosti, zatímco systém LANTIRN (Low Altitude Navigation and Targeting Infrared for Night) poskytuje letounu požadovanou přesnost během útoku na pozemní cíle.
Zdroj: Caravanserai, Sandboxx, Rostec