foto: GoodFon / Public domain/Su-34
Su-34 by se měl stát páteřním letounem ruského letectva. Kremelská agrese a Kyjev jim tyto plány poměrně výrazně narušují. Ztráty těchto stíhacích bombardérů jsou značné.
Podle polského WPtech dostalo ruské letectvo další dva moderní stíhací bombardéry Su-34M. Ruská propaganda to označuje jako reflexi úspěšnosti vojensko-průmyslového komplexu. Reálně je to jen důkaz problémů zbraňové výroby v Rusku, letectva především. Moskva není schopna nahrazovat obrovské ztráty na Ukrajině, ale především nedokáže rozjet sériovou výrobu klíčových jednotek letectva. O Su-57 je to poměrně známé. Stroj je prakticky vyráběn manufakturně a pravděpodobnost jeho exportu je minimální. A to nejen kvůli nízkému počtu vyrobených letadel, ale i pochybnostech panujících ohledně jeho stealth vlastností a kvalitě avioniky letadla.
Su-34 s FAB-3000 také vyráběn manufakturně?
Vladimir Putin začal klást důraz na modernizaci již před více jak patnácti lety. Su-34 by měl patřit k výkladní skříni ruského letectva a na začátku konfliktu se počet aktivních strojů pohyboval kolem dvou set. Oryx uvádí ztrátu celkem 35 letadel. Vzhledem ke kritériím nizozemského serveru je celkem jasné, že číslo ztracených stíhacích bombardérů bude mnohem vyšší. Lze proto celkem s klidem říct, že by mohlo atakovat až padesát ztracených letadel. To je čtvrtina a řekněme, že osmnáct strojů mohlo být ztraceno za rok. Kreml v letošním roce posílil své letectvo o osm Su-34 včetně těchto letadel. Víc jich asi už nebude. Takže nejen, že Moskva není schopna svá letadla nahrazovat, ale je otázka, jestli i Su-34M jsou v sériové výrobě při tak vysokém důrazu na armádu a pouhých osmi vyrobených kusech za rok.
Včera v noci, tedy ze středy 9. na čtvrtek 10. 10. 2024, zaútočily podle německého Tagesschau ukrajinské drony na ruské vojenské letiště Chanskaja u Majkopu na jihu Ruska. Zatím není známo jaké letouny tam byly dislokovány, ale v místě došlo k požáru, zřejmě bylo evakuováno obyvatelstvo a údajně byl zasažen sklad íránských UAV Šáhid-136. Jedná se pouze o jeden útok z celé série ataků ukrajinských vzdušných sil proti těmto cílům. Su-34 původně neuměly používat klouzavé pumy FAB-3000. Od chvíle, kdy Moskva letadla uzpůsobila pro tyto pumy, má Kyjev velký problém. Nemá protivzdušnou obranu na tyto bomby a Su-34 je vypouští ve vzdálenosti až šedesát kilometrů od fronty. Tam je Ukrajinci zasáhnou poměrně těžko. Začala proto kampaň s cílem je ničit přímo na letištích. Dá se předpokládat, že v Chansajkaje budou také.
Pouze Rheinmetall avizuje, že jeho Skyrangery a Skynexy jsou schopny FAB-3000 sestřelit, jenže Ukrajinci mají pouze dvě baterie Skynexu známého také jako Mantis, ale ty jsou pouze stacionární, narozdíl od mobilních Skyrangerů. Su-34 je trochu sporné letadlo. Řada analytiků ho označuje jako těžkou a velkou kachnu, která je lákavým cílem pro PVO. Letadlo váží bez paliva a munice 22,5 tuny. To je na stíhací (taktický) bombardér opravdu hodně a jen těžko by v přímém souboji čelil třeba Gripenu. Jenže to je už do jisté míry jedno. Piloti bojující proti sobě se v drtivé většině případů nikdy neuvidí. Řada jiných leteckých odborníků hovoří o tom, že Rusové potenciál letadla zatím ještě nedokázali využít a to především z hlediska jeho zbraňového vybavení.

Specifikace Su-34
Maximální vzletová hmotnost Su-34 je 45 tun a rychlost je Mach 1,8 (asi 2222 km/h). Jedná se o dvouproudový letoun se dvěma motory Saturn AL-31FM1 s přídavným spalováním. Bojový dosah činí 1 100 kilometrů a maximální dolet 4 500 kilometrů. Má jeden 30mm kanón Gryazev-Shipunov se 180 náboji. Disponuje navíc také dvanácti závěsníky s kapacitou až 14 tun. Může proto nést až dvacet bomb. Su-34 potvrzuje svojí univerzálnost schopností nést rakety s plochou dráhou letu, protiradiační, protilodní střely, rakety vzduch-vzduch a střely vzduch-země.
Podle Military Watch Magazine se zároveň jedná o nejvyráběnější ruský letoun posledních let. To samo o sobě svědčí o možnostech Kremlu. Do budoucna se počítá s tím, že letoun nahradí Tu-22M, ale asi to potrvá dlouho. V každém případě se jedná o jedno z nejuniverzálnějších letadel ruské flotily, kde je znát každá ztráta stejně, jako nový přírůstek. Su-34 rozhodně není špatné letadlo, otázka zní, jak je používáno a jaký výcvik mají piloti. Panují poměrně velké pochybnosti ohledně schopností ruských operátorů údajně kvůli nízkému počtu nalétaných hodin.
Tagy