foto: GoodFon / Public domain/Su-35 Flanker
Zásadně starší ukrajinská F-16 sestřelila ruský Suchoj Su-35 za pomoci švédského letadla AWACS Saab 340 AEW&C a AIM-120 AMRAAM. Letecká válka se zásadně změnila.
Souboj mezi ruským Suchojem Su-35 a starou ukrajinskou F-16 zdůraznil novou realitu vzdušných operací současnosti i budoucnosti a především kritickou situaci Ruska. Ukrajinské F-16 jsou velmi stará letadla s poslední modernizací na přelomu milénia, jenže stačila asistence AWACS a moderní AIM-120 AMRAAM. Ruský Suchoj Su-35 má být výkladní skříní ruského letectva a zřejmě byl zcela bez šance. Nerozhodují letové vlastnosti ruských strojů, ale především a hlavně senzorické vybavení společně se systémy aktivní nebo pasivní ochrany. A jestli něco jasně ukázala válka na Ukrajině, pak je to fakt, že Kreml na technologickém poli zásadně zaostává.
Rozhodl AWACS Saab 340 AEW&C
Podrobný popis události přinesl polský WPtech a portál united24media.com. K souboji Su-35 a F-16 došlo 7. června 2025. K rozhodujícímu a zcela zásadnímu kroku došlo hned na začátku incidentu. Švédský letoun včasné výstrahy (AWACS) Saab 340 AEW&C zachytil ruský Suchoj Su-35 ve vzdálenosti až tři sta kilometrů od ukrajinských hranic. Su-35 měl za úkol útočit na ukrajinské pozice v Kurské oblasti. Saab 340 AEW&C začal okamžitě přenášet data pomocí Link 16 hlídkující ukrajinské stíhačce F-16. Mimochodem datový systém Link 16 dostal Kyjev teprve nedávno. Jeho absence způsobila sestřel první F-16 v ukrajinských službách vlastními Patrioty.

Pilot Suchoje o F-16 neměl rtušení
Saab 340 AEW&C (ACS 890) sledoval Su-35 po celou dobu a F-16 dostávala údaje v reálném čase. Na podvěsech se nacházela střela vzduch vzduch dlouhého doletu AIM-120 AMRAAM. Po celou dobu se čekalo jen na to, až se Suchoj dostane na dostřel. Je naprosto jasné, že Rusové vůbec netušili, že jsou zaměření. Ve chvíli, kdy se Su-35 dostal dostatečně blízko, AIM-120 byla vypuštěna, má dosah až 160 kilometrů. K sestřelu došlo šestnáct kilometrů od ukrajinských hranic na ruském území. Pilot se katapultoval a zřejmě přežil. Rusové odepsali jedno ze svých nejmodernějších letadel.
Su-35 má vektorování tahu
Suchoj Su-35 je supermanévrovatelný stíhací letoun Ruské federace s vektorováním tahu. První let byl v roce 2008 a zaveden do ruského letectva byl roku 2014. Primárně se jedná o letadlo pro vybojování vzdušné převahy. Disponuje nejmodernějším ruským radarem s pasivním elektronicky skenovaným polem Irbis-E. Ten by měl detekovat cíl při hledání v úzkém zorném poli na vzdálenost 400 kilometrů, standardně v Su-35 na 200 km. Radar by měl dokonce podle The National Interest sledovat pozemní cíle i pod horizontem. Situace ovšem vypadá tak, že o ukrajinské F-16 pilot Suchoje vůbec nevěděl.
.jpg)
AIM-120 AMRAAM se nemýlila
Saab 340 AEW&C byl Švédy dodán Kyjevu v loňském roce a v tomto případě se stal rozdílovou zbraní. Letadlo je schopno sledovat cíle až na vzdálenost 400 kilometrů a ve výšce 6 100 metrů. AWACS je pochopitelně konstruovaný tak, aby vybrané technice předával data v reálném čase. O kvalitě jeho nepohyblivého, E-3 Sentry má otáčející talíř, AESA radaru nemohou být pochybností. F-16 díky datovému systému Link 16 bez problémů přijímala data v reálném čase a pilot po celou dobu věděl, kde se ruský Su-35 nachází. V zásadě jen čekal, až bude moci vypustit AIM-120 AMRAAM.
AIM-120 AMRAAM je prověřená a velmi nebezpečná střela. Nemýlila se. Celá situace jasné ukazuje budoucnost letecké války, pokud tedy vynecháme drony. Kvalitní senzorika a včasná informace budou rozhodovat o všem. Pilot F-16 nemusel prakticky nic dělat. Rusům jasně chybí AWACS A-50 Berijev, kdy byl další zničen při operaci Pavučina. A událost opět jasně poukazuje na to, že Kreml je na tom technologicky špatně. Su-35 může mít nejlepší letové schopnosti na světě a ve skutečnosti je to Suchoji k ničemu. Šel k zemi a pilot možná ani nevěděl jak. Rozhodoval Saab 340 AEW&C.
Tagy