Autor fotografie: GoodFon / Public domain|Popisek: Su-35
Z Ukrajiny se stala manufaktura UAV. Kyjev zjevně disponuje obrovským množstvím dronů a aktuálně je masivně využívá k útokům na ruská vojenská letiště i hluboko ve vnitrozemí, teď přišla na řadu Marinovka.
Jeden ze zásadních problémů Ukrajinců posledních týdnů se jmenuje FAB-3000. Jedná se o upravenou ruskou klouzavou pumu, která je rádiem řízená a Kyjev proti ní aktuálně nemá obranu. Jediný systém, který by měl být schopen proti ní zasahovat je Skynex od Rheinmetallu. Jenže ten je stacionární a Ukrajinci obdrželi jen dvě baterie. Klasická protivzdušná obrana si s bombou neví moc rady, protože nemá pravidelnou trajektorii. Takže existují jen dvě možnosti, jak zabránit útokům. První je sestřel letadla ještě před vypuštěním, jenže to se děje nějakých 70 kilometrů za frontou nebo likvidovat nosiče přímo na letištích. A těmi jsou, kromě Tu-22M, Su-34.
Letiště Marinovka s Su-34, Su-24 a Su-35 jako lákavý cíl pro UAV
Pochopitelně FAB-3000 není jedinou příčinou systematických útoků na ruská vojenská letiště. Obecně je snaha Ukrajinců oslabit letectvo agresora pochopitelná, ale na většině napadených ranvejí Su-34 stojí a Rusové jsou díky ukrajinským UAV v defenzivě. Kreml evidentně neví, jak je zastavit. Žádné Gepardy nemá. Su-34 původně FAB-3000 shazovat neuměly, ale Rusové provedli na letadle úpravy a aktuálně je tím pádem stroj jedním z nejnebezpečnějších systémů na straně agresora vůbec. Jedná se o taktický (stíhací) bombardér, který podle odborníků není Kremlem stále naplno využit, protože Moskva nedisponuje adekvátními zbraňovými systémy. Podle Air Force Technology má nahradit právě strategický bombardér Tu-22M a Su-24.
Marinovka je základna pro Su-24, ale Rusové tam stáhli díky útokům ukrajinských UAV právě i Su-35 a Su-34. Zjevně ne dost daleko. Su-34 je považované za velmi nebezpečné letadlo, které může být vysoce účinné útoky na pozemní cíle. Rusové aktuálně vyvíjejí verzi pro elektronický boj s modulem L700 Tarantul, jenž může poskytnout krytí celé skupině letadel. Další verze by měla být sledovací a průzkumná, je zjevné, že Su-34 by se mělo stát páteřním letadlem ruského letectva. Podle Oryxu již ale bylo zničeno přes třicet techto letounů a to při celkově 163 vyrobených kusech. Když vezmeme v potaz, že dokumentovat ztráty ruských letadel na jejich území je velmi obtížné, mohou se odpisy týkat až třetiny flotily a to je opravdu hodně.
Z hlediska jeho stíhacích dovedností je třeba zmínit hlavní nevýhodu Su-34 a tou je jeho váha. Letadlo bez paliva a munice váží 22,5 tuny a je opravdu velké. Jako cíl je proto vysoce lákavé a třeba proti Gripenu by ve stíhacím souboji nemělo vůbec šanci. Jenže Rusové už pochopili, že letové dovednosti strojů ustupují do pozadí, protože piloti se díky špičkovým raketám vzduch vzduch v drtivé většině případů nikdy nespatří. Jinak je Su-34 vysoce univerzální, může nést protilodní, protiradarové střely, rakety s plochou dráhou letu a střely vzduch země o celkové váze 14 000 kilogramů na 12 závěsech.
Su-35 a Su-24M jako další moderní letectvo v Marinovce obětí UAV
Su-35 je opět víceúčelový stíhací letoun, který vychází z Su-27. Zde Rusové podle AFT kladli důraz na manévrovatelnost ve vysoké rychlosti. Jedním z důsledků byla havárie třetího prototypu v roce 2009. Přesto si Čína objednala 24 kusů a Indonésie 11. Opět se ale jedná o poměrně velké letadlo, kdy prázdná hmotnost činí 19 000 kilogramů a maximální 34 500, takže Su-35 unese až osm tun výzbroje. Maximální rychlost je 2 400 km/h. Stroj má 12 závěsníků a je stejně jako Su-34 schopen nést širokou paletu zbraní včetně laserem naváděných pum KAB-1500L.
Na letišti Marinovka se podle WPtech nacházelo 14 modernizovaných Su-24M. Původní Su-24 je ze 60. let a jedná se o taktický nadzvukový bombardér, který byl prověřený v řadě konfliktů včetně občanské války v Sýrii a je poměrně slušným exportním úspěchem. Maximální vzletová hmotnost je téměř 44 tun při maximální rychlosti 1 654 km/h. Bojový dolet je 615 kilometrů. Rusové se v poslední letech při modernizacích zaměřli na univerzálnost svých letadel, takže z hlediska nesené munice je na tom prakticky stejně jako Su-34 nebo Su-35. Dalším ekvivalentem jsou přehledové radary, zaměřovací systémy a systémy řízení palby, kdy všechna letadla v Marinovce byla poměrně moderně osazená.
Aktuální otázka zní, jak hodně jsou v Su-34, Su-35 a Su-24M integrovány západní systémy. Všechna letadla jsou minimálně na papíře velmi nebezpečná, ale z hlediska stavby nových strojů nebo modernizací starších je pravděpodobné, že Moskva má velký problém, protože nemá kvalitní komponenty díky západním sankcím a čínské součástky je nenahradí. V této chvíli nelze určit, kolik letadel bylo na letišti Marinovka zničeno nebo poškozeno, to se ukáže později. Kyjev v poslední době dává ruskému letectvu systematicky zabrat s pomocí UAV a Kreml to nepochybně pociťuje.