Jak je to s radarovou signaturou Su-57? Obyčejný bombardér s Ch-59 místo Ch-69

Jak je to s radarovou signaturou Su-57? Obyčejný bombardér s Ch-59 místo Ch-69
Autor fotografie: GoodFon / Public domain|Popisek: Su-57
23 / 10 / 2024, 09:00

Su-57 má být odpovědí na F-22 Raptor. Podle většiny informací je vším jiným, než tím, čím by měl být. Nemluvě o neschopnosti Rusů zahájit sériovou výrobu, vyrábí se jako za Petra Velikého.

Petr I. Veliký je nesporně největší osobností ruských dějin. Přiblížil východního obra úrovni západních států především zakládáním tehdy moderních manufaktur, jenže na přelomu 17. a 18. století. Přesto se Rusové odkazu svého velikána nadále drží. Su-57 se vyrábí manufakturním způsobem. Letadlo vzlétlo podle The National Interest poprvé v roce 2010 a do služby vstoupilo až v prosinci 2020. Ruské letectvo má k dispozici aktuálně maximálně dvacet těchto letadel, z nichž možná dvě utrpěla vážná poškození po nedávném útoku ukrajinských UAV na letiště Achtubinsk vzdáleném téměř tisíc kilometrů od ukrajinských hranic. Ruská manufaktura moc nestíhá. 

 

Su-57 s Ch-59 místo Ch-69

 

Na níže přiloženém odkazu ze sítě X je vyfocený Su-57 operující se střelou Ch-59. Ta se mu nevejde do pumovnice, takže i tak dost velká radarová stopa se ještě zvětšuje umístěním pum na závěsníky pod křídly. Polský server Defence24 uvádí, že letadlo páté generace Suchoj Su-57 měl být odpovědí na americký F-22 Raptor. Jeho efektivní radarová odrazná plocha je o několik řádů větší než u F-22 nebo F-35. Poláci dokonce tvrdí, že signatura je jen o něco menší než u letadel čtvrté generace. Důsledkem ovšem je, že u Su-57 se pak už vůbec nemůžeme bavit jako o letounu 5. generace, kde jsou stealth schopnosti základní podmínkou. Za zmínku i stojí, že Kreml úplně zrušil vývoj letadla šesté generace Su-75. Pokud se ovšem o nějakém vývoji vůbec dalo mluvit. 

 

Rusové si před nedávnem sami sestřelili svůj údajně supermoderní dron S-70 Ochotnik. Vymkl se kontrole, ale stejně se dostal do rukou Ukrajinců. Má se jednat o top technologii UAV budoucí generace se stealth schopnostmi. Jenže Ukrajinci zjistili, že letoun nemá ani nátěr pohlcující radarové vlny. O nátěru panují i pochybnosti u Su-57. Stále více se předpokládá, že letadlo má jen stealth tvary a to je vše. Tuto domněnku potvrzuje i nedávný nález střely 9M544 do MLRS Tornado-S. Naváděcí systém střely vypadá jako dětská elektronická stavebnice z devadesátých let. Rusko na poli moderní techniky naprosto zoufale zaostává. V souvislosti se sankcemi se propast směrem k západu ještě více zvětšuje. 

Su-57 s řízenou střelou Ch-59 je jen další indicie. Pro pumovnici Su-57 byla v zásadě vyvinuta Ch-69 a uvedena s klasickou ruskou pompou. Mimochodem, pokud se podíváte na její fotku, je dost obtížné jí rozeznat od německého Taurusu. Také má některé parametry podobné. Podle Newsweeku je inerciálně naváděná, opět má mít zmenšenou radarovou signaturu a používá ruský ekvivalent GPS, GLONASS. Její dolet by měl být až čtyři sta kilometrů oproti Ch-59, která má jen 250 kilometrů dosahu. Jenže podle WPtech disponují Rusové jen velmi malým množstvím Ch-69. A jsme zpět na začátku, z nouze ctnost. Nahrazení Ch-69 starší Ch-59 dělá z Su-57 jen zcela obyčejný stíhací bombardér čtvrté generace. 

Podzvuková Ch-69

 

Su-57 i s Ch-69 souboj se západem prohrává

 

WPtech tvrdí, že Rusko vyrobí jen maximálně dva kusy Ch-69 měsíčně. Takže opět jde o manufakturu nebo elektroniku z devadesátých let? Aktuálně je prakticky zcela jasné, že Rusové nemají sofistikované komponenty do svých zbraní. Pokud se tedy budeme bavit o Su-57 a začneme brát jako fakt, že radarová signatura je velká, postrádá kvalitní stealth nátěr a nemá k dispozici moderní zbraňové vybavení do pumovnice, mluvíme o letadlu maximálně generace 4,5. Do této kategorie patří třeba Gripen E/F. U letounu zůstávají jen klasická pozitiva sovětské konstrukční školy. 

Su-57 má nepochybně vynikající manévrovatelnost a má schopnost supercruise, tedy letět nadzvukovou rychlostí bez přídavného spalování. Su-57 by měl disponovat vektorováním tahu, tedy měněním směru letu za pomoci výstupních trysek motoru. Jenže to je pro současné moderní letadlo velmi málo a Suchoj zjevně zaostává za svou konkurencí, tedy především F-22, F-35 a čínským J-20. Jenže konflikt na Ukrajině až příliš často připomíná druhou světovou válku a top technologie ho zřejmě nerozhodnou. Žádoucí srovnání s moderními západními technologiemi tak Rusko prostě prohrává. 


 

Tagy článku

-->