Su-57 jako nechtěné zboží. Rusko se snaží letoun marně prodat, ztrácí i své blízké spojence

Su-57 jako nechtěné zboží. Rusko se snaží letoun marně prodat, ztrácí i své blízké spojence
foto: Anna Zvereva, (CC BY-SA 2.0)/Su-57

Rusko se snaží prodat Su-57, v kódu NATO Felon, kam jen to jde, aby získalo další příjmy. Ale zájem je minimální. Su-57 měl převýšit americké F-22 a F-35, nebo čínské J-20, ale zdá se, že ve stealth charakteristikách prohrává.

Vždy je něco za něco. Su-57 má měnitelný vektor tahu, což umožňuje nestandardní manévry, ale zároveň jsou odhaleny výstupy motorů, které zanechávají jednoznačnou tepelnou i hlukovou stopu, a tím se stealth degraduje. Su-57 jistě obsahuje zajímavé technologie, jako EW (elektronický boj) ochrana nebo laserové zářiče proti střelám s IR (tepelným) naváděním. Ale zřejmě ne nadarmo Rusko nenasazuje Su-57 přímo nad územím Ukrajiny v dosahu pozemní PVO (protivzdušné obrany), ale odpaluje střely s dlouhým dosahem ze svého území.

Ztráta jediného Su-57 by byla ranou pro ruský obranný průmysl a obrovským ziskem pro ukrajinské PR. Su-57 od počátku provázejí problémy. Došlo k haváriím, jež vedly k rezignaci šéfa firmy Suchoj. Navíc původně plánované nejnovější motory Izdělije-30 nebyly dokončeny a letoun je vybaven staršími motory SATURN AL-41F1.

To, co se snaží Rusko prosadit na trh, tedy není žádným zázrakem. Jistě, některé technologie jsou vynikající, ale letoun jako komplexní sestava není zrovna „perlou“. Rusko může vsadit na levné ceny, ale vždy bylo kritizováno za pozáruční servis. Americké letouny jsou dražší, lepší, ale USA jsou schopny kdykoliv uvalit embargo, s čímž má zkušenosti Čína s UH-60 nebo Pákistán s F-16.

Čína má vlastní programy zbrojní výroby a již nespoléhá na Rusko, stejně Indie má vlastní programy, nebo se více orientuje na západ, třeba letouny Dassault Rafale. Rusku nezbývá moc trhů, kam Su-57 prodat. Jsou to některé postsovětské státy v sousedství, země v Africe nebo Jižní Americe. Jenže i tyto země obchodují s USA, která při zbrojních obchodech s Ruskem vyhrožují embargem. A pak je vše na stanovení priorit.

Z celého kompletního řešení se jeví, že je to tak nějak po ruském způsobu, něco je dobré, ale celek není zrovna zázrak. Ani ruská armáda zatím nemá velké dodávky těchto letounů, natož aby firmy Suchoj byla schopna produkovat i pro zahraniční zájemce. Zdá se, že to bude další blamáž ruské vlády a propagandy.

V politické agendě, stejně jako ekonomické na tom Rusko není nejlépe. Západ se jasně proti Rusku vymezil, Čína je velmi zdrženlivá a indický premiér zrušil summit s prezidentem Vladimirem Putinem. A nedávno Rusko hasilo napětí s Kazachstánem nebo Kyrgyzstánem po ne zrovna korektních výrocích jeho propagandistů.

Spojenci Rusku odpadávají jako kuželky a nemá kým a čím je nahradit. Embargo a izolace si brzy vyberou svoji daň, která může vyústit v silnou nespokojenost a protesty obyvatelstva. Pak je otázkou, zda ruská vláda přistoupí k reformám, nebo represím. V případě Putina je to druhé pravděpodobnější.

 

Zdroj: businessinsider.com, eurasiantimes.com, aerotime.aero

Tagy