foto: GoodFon / Public domain/Su-57
Instalace virtuálního kopilota má být hlavním tahákem Su-57 na výstavě LIMA 2025 v Malajsii. Kreml nedokáže zakrýt, že technologicky západu vůbec nestíhá. Na exportu zbraní je to významně vidět.
Kreml se dlouhodobě chlubil vývojem loajálního wingmena pro Su-57 v podobě S-70 Ochotnik. V září loňského roku nad dronem pilot Su-57, případně pozemní operátoři, ztratil kontrolu a než se Rusové vzpamatovali, S-70 se ocitl nad ukrajinským územím a k sestřelu došlo pozdě. Vrak byl pochopitelně velmi pečlivě prozkoumán. Konstrukce má být položena na stealth prvcích, kompozitních materiálech a stealth nátěru. Přirozeně se opět potvrdilo, že Rusové kvalitním stealth nátěrem nedisponují nebo ho minimálně na Ochotnik nedali. Použité materiály byly někde na úrovni osmdesátých let stejně jako řídící elektronika. Senzory, efektory, vůbec nic. Skládanka s motorem a primitivním řízením i navigací.
Su-57 v Malajsii v duchu AI
Od té doby ruské propagandistické divadlo kolem S-70 utichlo. Kolem Su-57 ovšem neustává. V Číně na Airshow China 2024 letadlo sklidilo od místních sžíravou kritiku za dílenské zpracování, jednalo se o prototyp, ale ostuda to byla jednoznačně. Na Aero India 2025 se situace poněkud změnila. Kremlu se Su-57 podařilo prodat do Alžírska. Jedná se o vůbec první exportní úspěch letadla. Aktuální prezentace na LIMA 2025 v Malajsii se nese v duchu umělé inteligence. Janes píší, že Rosoboronexport prezentuje kopilota, který má být schopen v základních činnostech nahradit pilota. Ten má být součástí exportní verze Su-57E.

Bojové zkušenosti Su-57
Výrobce tvrdí, že letadlo je vybaveno pokročilým palubním počítačem, který může fungovat jako druhý pilot a pomáhat lidskému operátorovi během bojových letů. Počítač dokáže identifikovat potenciální hrozby a zvládnout rutinní letové operace, což umožňuje pilotovi soustředit se na cíle mise. Kopilot je popisován jako vysoce citlivý a schopný se přizpůsobit potřebám pilota. Podle The National Interest se navíc Kreml u prezentace chlubí tím, že Su-57 má bojové zkušenosti. O tom se ovšem dá s velkým úspěchem pochybovat. Kreml letadla střeží jako oko v hlavě. K dispozici má i s deseti prototypy maximálně kolem třiceti letadel.
Dnes již jasně panuje shoda, že se nejedná o letoun páté generace. Rusové s největší pravděpodobností opravdu nedisponují kvalitním stealth nátěrem, jsou zásadně limitováni výrobou jednotlivých komponentů, nemají špičkové výrobní technologie. Su-57 má nesrovnatelně větší radarovou signaturu než F-35. A to že má skvělé letové dovednosti včetně vektorování tahu už dnes zásadní význam nemá. Technologie supercruise také ne. Kreml na začátku roku avizoval sériovou výrobu, také dva prototypy Su-75, ale zřejmě jako vždy šlo jen o novoroční prohlášení pro mužiky.

Divadlo kolem kopilota
Celá komedie kolem kopilota jen ukazuje, kde se Rusko nachází. Jednak prezentují něco, co slibovali od začátku a také prezentují něco, co je na západě už považováno za samozřejmost v rámci digitalizace a systémů propojení na bojišti. Pilot F-35 už v žádném případě nemá šanci zpracovat všechny informace efektorů a vyhledávačů v kombinaci s informacemi řídícího systému. Umělá inteligence je již samozřejmostí a jde již o její výrazně hlubší implementace. Dnes třeba totéž dělají Francouzi na svých MBT Leclerc XLR a Američané na Abrams M1E3.
Kreml západu technologicky vůbec nestíhá
Těžko říci kdo divadlu Kremlu v Malajsii věří. Mimochodem i F-35, které jsou jasně nejpokročilejší stíhací letouny páté generace, měly velký problém s upgradem AI Technology Refresh-3 a téměř o rok se zpozdily dodávky. O technologické vyspělosti Američanů nemohou být pochyby. A vzhledem k pokračujícím sankcím, Kreml asi těžko bude dělat zásadní technologické kroky dopředu. Není schopen vyvinout ani vlastní termovizi. Identifikace přítel nepřítel je pro Rusy španělská vesnice, vyžaduje AI. Takže v Malajsii jde jen o další úpornou snahu Moskvy exportovat Su-57, načinčané nic.
Tagy