Su-57 vs. F-15EX: Ruský stíhač je pomalejší a hůře vyzbrojený

Su-57 vs. F-15EX: Ruský stíhač je pomalejší a hůře vyzbrojený
Autor: Paul Woodford, (CC BY-NC-SA 2.0)|Popisek: F-15EX během prvního letu
12 / 03 / 2021, 13:00

V poslední době prokremelská média tvrdí, že nejnovější americký stíhač F-15EX je obdobou ruského Su-57, který vzlétl poprvé před 11 lety. Ale je to opravdu tak?

Je třeba poznamenat, že samotný vývojový program Su-57 předpokládal vytvoření stíhače srovnatelného s americkým F-22, tedy prvním víceúčelovým stíhačem páté generace.

Jak se však později ukázalo, ruské letadlo má celou řadu nedostatků kvůli rozpočtovým omezením a relativní nezkušenosti Ruska s konstrukcí stealth letadel. Rusko navíc nemá dostatečné finanční zdroje na nákup a další vývoj velkého počtu nových stíhaček.

V červenci 2018 místopředseda ruské vlády Jurij Borisov uvedl, že nemá smysl urychlovat práce na hromadné výrobě Su-57, protože Su-35 je stále považován za nejlepší ruský stroj. V prosinci 2019 Čína odmítla označit Su-57 za stíhačku páté generace, podle čínských expertů se jedná o čtvrtou generaci. Indie odstoupila od společného programu FGFA s Ruskou federací, který měl za cíl konstrukci prvního indického stíhače páté generace na základě Su-57.

Ukončení partnerství bylo způsobeno skutečností, že letoun nabízený Ruskem nebyl podle Indů stealth a motor nesplňoval požadavky na letadla nové generace. Nadějí pro záchranu dalšího osudu Su-57 (PAK FA) mělo být i ukončení zbrojního embarga na Írán, kdy tento bohatý stát disponuje starými americkými a sovětskými stíhačkami, ale ani tento ruský spojenec se k nákupu neodhodlal.

Su-57 je výrazně pomalejší než těžce vyzbrojený F-15EX, kdy dosahuje maximální rychlosti 2 440 km/h proti 3 000 km/h. F-15EX se vznesl poprvé do vzduchu počátkem února 2021. Podle Defense News byla doba letu 90 minut a samotné testy byly vyhodnoceny jako úspěšné. Ihned po vzletu F-15EX zatáhl podvozek a poté provedl „svíčku“ a prudce stoupal. Podle americké společnosti Boeing budou letové zkoušky F-15EX pokračovat a po jejich úspěšném dokončení v březnu 2021 dodá koncern americkému letectvu první dva stíhače.

Projekt F-15EX zahrnuje posílení struktury trupu a křídla a instalaci nových motorů. F-15EX je vybaven „skleněným“ kokpitem, systémem pro zobrazování důležitých informací na displeji připevněném na helmu, novým počítačem pro řízení letu, vylepšenými rádiovými a satelitními komunikačními systémy, novým varovným systémem pro ozáření nepřátelským radarem a odpálení.

Podle odborníků je F-15EX nejekonomičtější, nejrychlejší, nejlépe vyzbrojený a nejpokročilejší stroj, který kdy inženýři a designéři Boeingu vytvořili. Bude vybaven vysoce výkonným palubním počítačem, pokročilým systémem řízení letu pro efektivní spotřebu paliva a lepší manévrování a pokročilým radarem, který dokáže detekovat cíle na velmi velké vzdálenosti.

Podle oficiálních údajů bude mít americká stíhačka 12 závěsných bodů na rakety vzduch-vzduch a 15 na rakety vzduch-země, stroj ponese subsonické i hypersonické zbraně. F-15EX je tak jedním z nejvíce vyzbrojených letounů na světě. Americký vojenský rozpočet již přidělil téměř miliardu dolarů na prvních osm stíhaček F-15EX. Celkem jich má pořídit 144 a vypadá to, že F-15EX by se líbil i Izraeli, Indii a Indonésii. A kupci výkonného stroje by se nalezli určitě i mezi státy na Arabském poloostrově.

Podívejme se nyní na informace publikované jinak. Je faktem, že vývoj Su-57 se táhne dost dlouho. Vždy je nějaké ,,ale". Byl koncipován jako protizbraň proti F-22. Zdroje ho však najednou porovnávají s F-35 a ještě lépe s F-15EX. Třeba údaje o rychlosti mají F-22 a Su-57 srovnatelné. Vždy se v inventáři najde něco jiného a lepšího i horšího. Takže pokud soutěžit v rychlosti, tak by bylo možno přidat na druhou stranu MiG-31 s jeho 2,83 Mach, nebo 3000 km/h. Takže zadání proti F-22 splnil, ale jistě že vývoj jde dál.

Co se týče havárií porovnejme nebojové ztráty v době služby. F-22 má na účtu 5 uveřejněných katastrof, způsobených technickou závadou nebo chybou pilota. F-35 má první zaznamenanou ztrátu v roce 2014, další v roce 2018, o jeden letoun přišlo japonské letectvo, kdy letoun i pilot zmizeli v moři beze stopy a automatické záchranné a informační systémy selhaly. Dále byl zničen jeden v roce 2019 a hned dva o rok později - od roku 2018 co rok, to ztráta.

F-15 je už jiná kategorie. Prototyp vzlétl v roce 1972, takže do roku 2021 byly jistě dětské nemoci odstraněny a řadou bezpečnostních systémů i zkušeností z výcviku, boje i servisu se podařilo z něj vypiplat jeden z nejbezpečnějších letounů. Celkem za jejich kariéru bylo ztraceno 175 letounů F-15 různých modifikací v nebojové situaci. F-15EX se teprve zavádí, takže ano, nemá ztráty v porovnání s ostatními.

Tyto statistiky neuvádějí počet ztrát z období výzkumu a vývoje. Ale pokud si letouny neobjednala Indie kvůli vlastnímu vývoji, Irán řešící jiné starosti než stíhače páté generace nebo Čína vyvíjející vlastní letoun a bojující o trhy s USA a Ruskem, pak to nesvědčí o tom, že letoun Su-57 je špatný. Ani americké letouny nejsou odsouzeny pro neschopnost letět dlouho plnou nadzvukovou rychlostí kvůli přehřívání barvy a ztrátě stealth charakteristiky.

Lze se na druhou stranu domnívat, že Su-57 bude dobrý letoun, ne nejlepší, ale přece jen dost dobrý. A lze věřit, že těžce vyzbrojený F-15EX by pro něho mohl být velký problém. Převaha výzbroje na vnějších závěsnících F-15 v porovnání s několika kusy pouze ve vnitřních stealth úložištích u Su-57 (nebo F-22) je jasná. Tedy je důležité, kdo koho zaměří dřív, a zde má Su-57 velké šance. Ale jak již bylo řečeno, posuzujme po době praxe a porovnávejme stejné. A též se potvrzuje, že stealth letouny jsou dobrá věc, ale již tak komplikovaná a drahá, že v letectvech budou dále sloužit osvědčené ,,working horses" jako F-15 nebo A-10, případně Su-35 a řada dalších.

Americkému letectvu byl dodán první letoun F-15EX

USAF se může již těšit z prvního dodaného letounu F-15EX v rekordním času. USAF přijala stroj od Boeingu 10. března v závodě této společnosti v St. Louis ve státě Missouri. Následně bude první F-15EX přesunut na Eglinovu leteckou základnu na Floridě na testování. Druhý stroj F-15 pak má být dodán na stejnou základnu v dubnu tohoto roku.

,,Je to významná chvíle pro americké letectvo. S velkou zbraňovou kapacitou, otevřenou architekturou bude F-15EX klíčovým prvkem naší taktické letky a přínosným doplňkem našich strojů 5. generace," prohlásil Sean Dorey, programový manažer zodpovědný za akvizice, modernizace a údržbu letounů F-15EX. Podle Doreyho stojí za tímto výsledkem především týmová práce a velké odhodlání přivést F-15EX ,,k životu".

Tento proces byl nastartován v únoru 2019, výrobou stroje a následným testováním byla poveřena společnost Boeing, která to zvládla skutečně v rekordním čase. USAF má v plánu postupně získat již zmíněných 144 letounů F-15EX a ,,oživila" letku strojů F-15.

 

Zdroj: newssky.com.ua, Defense News

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace