Švédský lovec ruských ponorek, korvety Visby

Švédský lovec ruských ponorek, korvety Visby
Autor fotografie: Saab|Popisek: Korveta třídy Visby
15 / 10 / 2017, 10:00

Visby je třída korvet stavěných pro švédské námořnictvo. Hlavním úkolem těchto plavidel je protiponorkový boj, likvidaci min a průzkum.

Plány na korvet třídy Visby vyvolalo pronikání cizích (sovětských) ponorek do švédských teritoriálních vod na sklonku studené války v 80. letech. Švédské námořnictvo tak získalo primát první stealth lodi nasazené do služby.

Velký důraz byl na vlastnosti stealth, v jejich konstrukci jsou významně zastoupeny lamináty a kompozitní materiály, díky čemuž mají poloviční výtlak oproti jiným korvetám srovnatelné velikosti postavených z oceli, pouhých 600 tun při délce 72 metrů. Loď je elektronicky zjistitelná až na vzdálenost menší než 11 km, v bouři se přiblíží k cíli až na 8 kilometrů, než si jí oběť všimne. Veškeré prvky, které bylo možno skrýt jsou uvnitř trupu, výfukové jsou svedeny do speciálních prostor poblíž hladiny.

Visby

Všechny zbraně jsou v klidovém stavu ukryty v trupu lodi. Ve speciálně tvarované věži na přídi je umístěn 57mm kanón Bofors SAK 57. Dále nesou osm protilodních řízených střel RBS-15 Mk II a tři pevné 400mm torpédomety, ze kterých jsou odpalována protiponorková torpéda. Prozatím nenesou protiletadlové řízené střely (zvažuje se použití jihoafrického typu Denel Umkhonto). Na zádi mají plošinu pro jeden vrtulník, postrádají však hangár. Operovat by z nich měl typ AgustaWestland AW109.

Visby

Pohon je typu CODOG. Tvoří ho čtyři plynové turbíny Honeywell TF50A o celkovém výkonu 16 000 kW a dva diesely MTU 16V 2000 N90 o celkovém výkonu 2600 kW. Namísto lodních šroubů je použit hydrodynamický pohon Kamewa, který je hůře zjistitelný ponorkami. Při použití turbín dosahují rychlosti až 35 uzlů, zatímco jejich ekonomická rychlost je 15 uzlů. Dosah je 2300 nám.mil při 15 uzlech.

Postaveno bylo celkem 5 lodí se jmény Visby, Helsingborg, Härnösand, Nyköping a Karlstad.

TECHNICKÉ SPECIFIKACE

Celková délka: 73 m
Šířka: 10,4m
Výtlak: 640 tun (plně vybavená)
Ponor: 2,4m
Posádka: 43 mužů
Materiál trupu: Sendvičová konstrukce z uhlíkových vláken vyztužený plast (CFRP)
Vysokorychlostní pohon: 4 plynové turbíny, celkový výkon 16 000 kW
Ekonomický pohon: 2 vznětové motorů, celková výkon 2 600 kW
Rychlost > 35 uzlů

Zdroj: Wired, Saab

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.