Švédský SAAB se nevzdává, Gripeny se řadou parametrů blíží F-35. Zřejmě uspějí na Filipínách pro obranu Jihočínského moře

Švédský SAAB se nevzdává, Gripeny se řadou parametrů blíží F-35. Zřejmě uspějí na Filipínách pro obranu Jihočínského moře
Autor fotografie: SAAB / Public domain|Popisek: Stíhací letoun JAS 39 Gripen E
26 / 02 / 2024, 16:00

Švédové jednají s Filipínci o prodeji nespecifikovaného počtu lehkých jednomotorových stíhacích letounů JAS 39 Gripen. Ty by měly v budoucnu v rámci kompatibilních systémů společně s filipínským námořnictvem chránit oblast Jihočínského moře.

Podle webového portálu Defence News probíhají v současné době jednání mezi filipínským ministerstvem obrany a švédskou společností SAAB o dodávce zatím blíže nespecifikovaného počtu letounů JAS 39 Gripen. Podle informací poskytnutých společností SAAB by se s největší pravděpodobností mohlo jednat o modernizovanou variantu stíhacích letounů JAS 39 E. Pro modernizaci veškerých ozbrojených sil filipínská vláda vymezila desetiletý plán stanovený na 35 miliard dolarů (818 miliard Kč). Většina z prostředků by měla jít do námořní techniky a vzájemně kompatibilních vojenských systémů. 

Filipínská armáda se snaží o modernizaci svého letového arzenálu již od 90. let, kdy poprvé iniciovala nákup 12 kusů amerických stíhaček F-16. V roce 2005 musela vyřadit již zastaralé americké letouny F-5 od společnosti Northrop, které v roce 2013 z části nahradila 12 jihokorejskými víceúčelovými letouny T-50PH. V roce 2021 Amerika opět nabídla své stíhačky F-16 filipínskému ministerstvu obrany, ale to nebylo schopné sehnat potřebnou sumu ve výši 2,43 miliard dolarů (56 miliard Kč) na jejich nákup. V roce 2022 proto přišel SAAB s nabídkou stíhaček JAS 39 Gripen pro filipínské letectvo. 

 

O nákupu JAS 39 v posledních dvou letech několikrát jednal švédský premiér Ulf Kristersson s filipínským prezidentem Ferdinandem R. Marcosem Jr. Podle informací Defence News sice filipínská vláda zatím neuvedla své finální rozhodnutí, ale nákup stíhacích letounů JAS 39 Gripen je podle nich jen otázkou času. Podle dosavadních dostupných informací navíc vše nasvědčuje tomu, že by mělo filipínské letectvo získat nejnovější variantu letounů JAS 39 Gripen E i s potřebnou municí. 

Švédská armáda uložila společnosti SAAB již v roce 2010 objednávku na modernizaci stávajícího arzenálu stíhacích letounů JAS 39 Gripen na novou třídu E. Jen o tři roky později byla zahájena montáž prvního vylepšeného Gripenu E a v roce 2016 byla tato modernizace uvedena na trh. Brazílie a Švédská armáda nové letouny typu E obdržela v listopadu 2021. Modernizovaný letoun má oproti variantě C/D větší nádrže na palivo a lepší motor F414-GE-39E s maximálním výkonem 98 kN. 

Formace Gripenů typu E

Ten dokáže plně naložený letoun o váze 16,5 tun přivést až do rychlosti 2 100 km/h. Dosah stíhačky při bojovém nasazení je 1 500 km. Z hlediska senzorů by se nová verze letounu Gripen měla podobat technologii amerických stíhačů F-35. Oproti americkým stíhačům páté generace sice Gripeny nedisponují technologií Stealth, umožňující sníženou radarovou stopu letadla, ale SAAB nabízí pokročilé řídící a radarové systémy, mezi něž patří také Dopplerův X-band radar PS-05/A. Veškeré systémy na palubě by měly být schopné dávat pilotovi jasný přehled nad veškerým děním v okolí letounu bez výskytu slepých úhlů. 

Obrovskou výhodou strojů by navíc podle tvrzení výrobce měla být jejich interoperabilita. Stíhací letouny by totiž měly být díky nejnovějším ovládacím systémům schopny fungovat v tandemu s protivzdušnou obranou a další vojenskou technologií. Stíhačky by proto mohly využívat informace z pozemních radarů pro navigování svých velmi přesných střel vzduch vzduch MBDA Meteor, protilodních Rbs. 15F nebo raket s plochou dráhou letu Taurus KEPD 350.

 

Tagy článku