Světové vojenské technologie – AH-64 Apache (1986-2018)

Světové vojenské technologie – AH-64 Apache (1986-2018)
25 / 09 / 2018, 10:00

Mezi nejznámější vojenské vrtulníky patří bezesporu Boeing AH-64 Apache, útočná helikoptéra z výzbroje americké armády zařazená do služby v roce 1986. Apache byl nasazen během války v Zálivu v roce 1991, operoval v 90. letech nad Balkánem, bojoval v Iráku i Afghánistánu. Kromě Spojených států jej nasazují mnohé další země světa. Jeho efektivitu zajišťuje jednak pokročilá avionika, díky které je schopen operací v jakýchkoli povětrnostních podmínkách, ve dne i v noci, a jednak mohutná palebná síla.

Vývoj AH-64 byl zahájen pod označením Model 77 ve firmě Hughes Helicopters v roce 1975, kterou v roce 1984 koupil McDonnell Douglas, a ve vývoji a výrobě Apachů dále pokračoval. Verze AH-64D Apache Longbow, dlouhý luk, byla armádě dodána poprvé v roce 1997, kdy také výrobu převzala a dodnes udržuje firma Boeing Defense, Space & Security.

Apache je velmi úspěšným vývozním artiklem, v exportní variantě AH-64E Apache Guardian (Strážce). V roli útočného vrtulníku na něj spoléhá Řecko, Japonsko, Izrael, Nizozemsko, Singapur, Egypt, Spojené Arabské Emiráty, Kuvajt, Saudská Arábie, Jižní Korea, Tchaj-wan. Další objednala Indie, Indonésie. Licenčně je vyrábí ve Velké Británii společnost AugustaWestland. Podobně jako je konstrukčními prvky příbuzný víceúčelový UH-1 a útočný AH-1 (Cobra), užívá AH-64 stejné turbohřídelové motory jako UH-60 (Black Hawk).

Psali jsme: VIDEO: Bitevní vrtulník AH-64 Apache poprvé vyzkoušel vysokoenergetický laserový systém

AH-64 Apache má čtyřlisté rotory, kokpit pro dvoučlenou posádku v tandemovém uspořádání, pilot sedí za střelcem-kopilotem a nad ním, přičemž oba mají k dispozici ovládací prvky jak pro řízení vrtulníku, tak k zaměřování a odpalování zbraní. Prostory pilota a kopilota jsou oddělené pancéřováním, jehož cílem je zvýšit pravděpodobnost přežití alespoň jednoho z nich. Kokpit i listy rotoru jsou navrženy tak, aby vydržely přímý zásah projektilem do ráže 23 mm. Z celkové prázdné hmotnosti stroje 5165 kg (verze AH-64A/D) plných 1100 kg připadá na pasivní ochranu.

Výzbroj AH-64 je adaptabilní. Základem je 30mm kanón M230E1 zavěšený pod trupem mezi koly předního podvozku. Ovládán může být manuálně, nebo zaměřovacím systémem v helmě střelce. Stroj může nést až 76 víceúčelových neřízených raket Hydra 70, a až 16 laserově naváděných střel AGM-114 Hellfire, speciálně vyvinutých jako hlavní zbraň pro vrtulníky Apache. AH-64D Apache Longbow je vybaven verzí AGM-114L, které uvidíte v přiloženém videu a jež jsou naváděné radarem a lze je odpalovat zpoza terénních překážek, například budov. Jde o protitankové střely s mimořádným dosahem převyšujícím 8 km. Proti vzdušným cílům může být AH-64 vybaven střelami Stinger.

Psali jsme: Americké letectvo nemá v plánu nahradit bitevní vrtulník AH-64 Apache. Prodlouží mu životnost nejméně o dalších 30 let

Všech verzí AH-64 bylo dosud vyrobeno přes 2000 kusů, z nich na 800 má ve výbroji U.S.Army (původní AH-64A byly vylepšeny na standard D). Program RAH-66 Commanche, který měl Apache nahradit, byl zrušen v roce 2004, a AH-64 budou nadále modernizovány a udržovány ve výzbroji. Cena jednoho se pohybuje okolo 35,5 milionu dolarů (asi 800 mil. korun). Ve službě budou ještě alespoň tři desetiletí.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace