Autor fotografie: Nehemia Gershuni-Aylho / CC BY-SA 3.0 / Wikimedia Commons|Popisek: Letoun AH-64D Apache Longbow „Saraf“ 113. letky izraelského letectva
Mezi nejznámější vojenské vrtulníky patří bezesporu Boeing AH-64 Apache, útočná helikoptéra z výzbroje americké armády zařazená do služby v roce 1986. Apache byl nasazen během války v Zálivu v roce 1991, operoval v 90. letech nad Balkánem a bojoval v Iráku i Afghánistánu.
Kromě Spojených států AH-64 Apache nasadily mnohé další země světa. Jeho efektivitu zajišťuje jednak pokročilá avionika, díky které je schopen operací v jakýchkoli povětrnostních podmínkách, ve dne i v noci, a jednak mohutná palebná síla. Vývoj AH-64 byl zahájen pod označením Model 77 ve firmě Hughes Helicopters v roce 1975, kterou v roce 1984 koupil McDonnell Douglas, a ve vývoji a výrobě Apachů dále pokračoval. Verze AH-64D Apache Longbow, dlouhý luk, byla armádě dodána poprvé v roce 1997, kdy také výrobu převzala a dodnes udržuje firma Boeing Defense, Space & Security.
Export AH-64 Apache do světa
AH-64 Apache je velmi úspěšným vývozním artiklem, především ve své exportní variantě AH-64E Apache Guardian (Strážce). V roli útočného vrtulníku na něj spoléhá Řecko, Japonsko, Izrael, Nizozemsko, Singapur, Egypt, Spojené Arabské Emiráty, Kuvajt, Saudská Arábie, Jižní Korea nebo Tchaj-wan. Další objednala Indie, ale také Indonésie. Licenčně vrtulníky vyrábí ve Velké Británii společnost AugustaWestland. Podobně jako je konstrukčními prvky příbuzný víceúčelový UH-1 a útočný AH-1 (Cobra), užívá AH-64 stejné turbohřídelové motory jako UH-60 (Black Hawk).
Technické parametry AH-64 Apache
AH-64 Apache má čtyřlisté rotory, kokpit pro dvoučlenou posádku v tandemovém uspořádání, pilot sedí za střelcem-kopilotem a nad ním, přičemž oba mají k dispozici ovládací prvky jak pro řízení vrtulníku, tak k zaměřování a odpalování zbraní. Prostory pilota a kopilota jsou oddělené pancéřováním, jehož cílem je zvýšit pravděpodobnost přežití alespoň jednoho z nich. Kokpit i listy rotoru jsou navrženy tak, aby vydržely přímý zásah projektilem do ráže 23 mm. Z celkové prázdné hmotnosti stroje 5165 kg (verze AH-64A/D) plných 1100 kg připadá na pasivní ochranu.
Výzbroj AH-64 je adaptabilní. Základem je 30mm kanón M230E1 zavěšený pod trupem mezi koly předního podvozku. Ovládán může být manuálně, nebo zaměřovacím systémem v helmě střelce. Stroj může nést až 76 víceúčelových neřízených raket Hydra 70, a až 16 laserově naváděných střel AGM-114 Hellfire, speciálně vyvinutých jako hlavní zbraň pro vrtulníky Apache. AH-64D Apache Longbow je vybaven verzí AGM-114L, které uvidíte v přiloženém videu a jež jsou naváděné radarem a lze je odpalovat zpoza terénních překážek, například budov. Jde o protitankové střely s mimořádným dosahem převyšujícím 8 km. Proti vzdušným cílům může být AH-64 vybaven střelami Stinger.
Technologické inovace a modernizace AH-64 Apache
V průběhu let prošel Apache výraznými technickými změnami, které posílily jeho operační schopnosti. Například zavedení radaru AN/APG-78 Longbow na verzi AH-64D Apache umožnilo detekci a zaměření až 128 cílů na vzdálenost přesahující 8 km, a to za všech povětrnostních podmínek. Verze AH-64E Apache Guardian, představená v roce 2011, integrovala pokročilé komunikační systémy schopné přenosu dat v reálném čase mezi vrtulníkem a pozemními i vzdušnými jednotkami, čímž došlo k výraznému zvýšení interoperability na moderním bojišti. Důležitou inovací je i schopnost operovat společně s bezpilotními letouny UAV, což umožňuje AH-64 Apache efektivněji monitorovat a eliminovat cíle z bezpečné vzdálenosti.
Nasazení v moderních konfliktech a budoucnost AH-64
Od svého zavedení do služby se AH-64 Apache osvědčil v různých typech konfliktů, od tradičního boje proti obrněným jednotkám až po asymetrické války v urbanizovaných zónách. Během operací v Afghánistánu a Iráku hrál AH-64 Apache klíčovou roli v poskytování přímé letecké podpory pozemním jednotkám, což výrazně snižovalo rizika pro pěchotu. AH-64 Apache byl také nasazen v rámci operací proti teroristickým skupinám ISIS. Kromě toho se v posledních letech výrazně zvýšil zájem o tento typ vrtulníku v rámci vývoje nových taktik boje proti bezpilotním prostředkům. S rozvojem technologií elektronického boje je AH-64 Apache vybaven systémem AN/APR-48A, který umožňuje detekci a rušení nepřátelských radarových a komunikačních signálů, čímž posiluje jeho schopnost přežití v moderním digitálním bojišti.
K roku 2023 bylo vyrobeno přes 5 000 kusů vrtulníků AH-64 Apache různých verzí, které jsou v provozu nejen u armády Spojených států, ale také u dalších 18 zemí. Z nich na 800 má ve výbroji U.S.Army (původní AH-64A byly vylepšeny na standard D). Program RAH-66 Commanche, který měl Apache nahradit, byl zrušen v roce 2004, a AH-64 budou nadále modernizovány a udržovány ve výzbroji. Cena jednoho se pohybuje okolo 35,5 milionu dolarů (asi 800 mil. korun). Ve službě budou AH-64 ještě alespoň tři desetiletí.
Zdroje: www.boeing.com, www.britannica.com, www.europeanairshows.co.uk