Švýcarsko obdrželo nabídku na nákup letounů F-35

Švýcarsko obdrželo nabídku na nákup letounů F-35
Autor: flickr.com (public domain)|Popisek: F-35
27 / 11 / 2020, 13:00

Bude Švýcarsko dalším evropským uživatelem letounů F-35? Vyloučeno to není, Švýcarsko obdrželo nabídku od americké strany na pořízení těchto stíhačů 5. generace.

Švýcarsko se může teoreticky stát dalším evropským provozovatelem letounů F-35, a to i přesto, že nebylo zapleteno do žádného většího konfliktu desítky let. USA totiž nabídly Švýcarsku ,,balíček", který zahrnuje 40 letounů F-35A včetně přidruženého výcvikového programu. USA tak postupují podle svého plánu, to znamená prodej letounů ,,za dostupných podmínek" F-35 Evropě, kromě Švýcarska také například Finsku, Řecku či Německu. 

,,Dostupnými podmínkami" pak vnímá výrobce letounů Lockheed Martin jejich další zpřístupnění, protože časem bude podle amerických předpokladů cena stroje klesat, takže F-35 se stane standardem ve výzbroji mnoha evropských států.

USA v této souvislosti posvětily potenciální prodej letounů F-35 a F/A-18 Hornet rovněž Finsku ve dvou ,,balíčcích". První, sestávající z letounů F-35, má hodnotu 12,5 miliard dolarů a zahrnuje celkem 64 konvenčních strojů F-35A, 66 motorů Pratt & Whitney F135 a další přidružené a zbraňové vybavení.

Švýcarsko se poohlíží po novém stíhači, na který vyčlenilo původně 8,2 miliard dolarů, nyní zhruba 6,5 miliard dolarů. Nové stroje mají nahradit zastarávající F-5 Tiger II a F/A-18 Hornet. 30 Hornetů má být vyřazeno v roce 2030, a tak je pořízení nových stíhačů otázkou navýsost aktuální. Kromě F-35 jsou ve hře ještě F/A-18 Super Hornet Eurofighter Typhoon a Dassault Rafale.

Ve švýcarských politických kruzích se však také hovoří o tom, k čemu vlastně tato alpská země potřebuje moderní stíhací letouny, když ji ,,obklopuje" NATO, a nedostala velmi dlouho do žádného konfliktu. Někteří političtí představitelé tak sice mluví o potřebě nového letounu, ale cenově dostupnějšího, který nemusí nutně splňovat nejmodernější technická kritéria současné doby.

Velký význam pak má v pořizovacím procesu tradiční referendum. Na konci září proběhlo referendum, v němž se Švýcaři těsnou většinou (50,1%) vyjádřili pro nákup nových stíhacích letounů. Následovalo  referendum na pořízení letounů JAS-39E Gripen, jež však bylo spojeno s otázkou zvýšení minimální mzdy. Dvě vysoce finančně nákladné položky byly pro spořivé Švýcary nestravitelné, takže je souhlas s pořízením stíhacích letounů, ale není souhlas s jejich financováním. Jinými slovy to znamená nepříliš velkou chuť Švýcarů se angažovat ve věci nových zbrojních nákupů, v tomto případě letounů.

Toto rozhodnutí by se mohlo ale Švýcarsku značně prodražit. Plánem bylo obměnit stíhací letectvo ve dvou krocích, a to nejprve nahradit zastaralé F-5 Tiger II, jejichž provozní náklady vzhledm k věku jsou enormní, a poté nahradit F/A-18 Hornet stejnou platformou jako za F-5. Tedy rozdělit akvizici do dvou částí a unifikovat letoun. Nyní bude nutno obměnit vpodstatě celé letectvo naráz, neboť, jak již bylo řečeno, F-5 již značně přesluhují a F/A-18 nebyly modernizovány a jsou tedy na hraně své životnosti.

Nicméně pro zajímavost ještě také uveďme, že v roce 1989 se konalo referendum, v němž se Švýcaři měli vyjádřit pro návrh zrušení celé armády. Tehdy získal návrh jen 35% hlasujících.  

 

Zdroj: Defence Blog

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace