foto: Devianart / Public domain/Su-57
Potíže Ruska s výrobou hlavních bojových tanků (MBT) T-90M a stíhacích letounů páté generace S-57 jsou dostatečně známé. Neschopnost Kremlu nahradit západní komponenty, sériová výroba a Uralvagonzavod jsou zátěží. CIT navzdory.
Informací na téma výroba T-90M je obrovské množství. A se železnou pravidelností se naprosto rozcházejí. Nejnověji se pochlubili výzkumníci z nijak zvlášť známé skupiny CIT na notes.citeam.org. Podle nich vyrobil ruský Uralvagonzavod šedesát až sedmdesát T-90M v roce 2022. 140 až 180 těchto MBT v roce 2023 a v roce 2024 měla výroba přesáhnout 200 kusů s tím, že tempo výroby by se mělo blížit 300 T-90M ročně. Páni výzkumníci se nebojí oponovat třeba The Economist, který uvádí naprosto nesrovnatelně nižší čísla. A to maximálně třicet nových T-90M v loňském roce.
Analýza CIT ohledně MBT T-90M
Ve své analýze CIT jasně připouští, že drtivá většina T-90M jsou modernizace T-90A. Podobně je to s exportem T-90S. Kreml dlouhodobě odebíral původní T-90 a rekonstruoval je. CIT se poměrně zásadním způsobem opírá o fotografickou dokumentaci vlakových souprav s T-90M a operuje s množstvím MBT na vagonech. A v souvislosti s prokazatelnými ztrátami T-90M tvrdí, že produkce je ve skutečnosti vyšší, než se odhaduje. Zásadní faul spočívá v tom, že ztráty T-90M rostou. Operuje se aktuálně s číslem asi 130 MBT. Jenže na čísle 100 to bylo již v roce 2023. Tehdy Rusko nasadilo naprostou většinu svých T-90M na začátku invaze. Víc jich nemělo a to potvrzují i CIT.

Zde je ten největší problém. Kreml od roku 2024 zásadním způsobem omezil nasazení T-90M na frontě. A to zřejmě ze dvou důvodů. Jednak jich má zoufale málo a jednak Rusové pochopili, že nasazovat relativně moderní tanky s osazením šílených protidronových konstrukcí vůbec nemá smysl. T-90M na frontě selhávaly úplně stejně jako ostatní MBT. Apriori nelze tvrdit, že důvod je nekvalita těchto tanků. Moderním ATGM a dronům tam aktuálně neodolá nic. Ani M1A1 Abrams nebo Leopard 2. Takže poměrně mizivá produkce T-90M Uralvagonzavodu je o to víc vidět na železnici, protože na frontu většina těchto MBT prostě nesměruje.
Přecenění Uralvagonzavodu
Výzkumníci z CIT navíc hodnotí Uralvagonzavod jako schopný rozšířit svou produkci. Zcela opomíjí letité problémy s korupcí, kdy se podnik i přes značné množství zakázek dostal na pokraj bankrotu a situaci byl nucen řešit i Vladimir Putin. Reálný stav Uralvagonzavodu je jedním velkým otazníkem. A velkým otazníkem je právě sériová výroba T-90M. Stejně jako Su-57. Doteď vycházela jakákoli produkce T-90M ze starších verzí T-90, jenže ty už došly. CIT tvrdí, že Uralvagonzavod je schopen produkce zcela nových MBT a to jen na základě odhadů. A to výzkumníci připouští, že velký problém jsou sankce a nedostupnost západních komponentů. Stejný problém mají i Su-57.

Su-57 bez západní avioniky v koncích
Klasickým příkladem je zaměřovač Sosna-U. Základním komponentem Sosna-U je termovizní zaměřovač Catherine-FC od francouzské firmy Thales. A je zcela jasné, že Kreml si nedokáže vyrobit adekvátní náhradu. Rusové zaměřovače pochopitelně mají i z vlastních zdrojů, ale vůbec nejsou schopny konkurovat těm západním. A s tím už skutečně celkově souvisí avionika Su-57. Letadla bez avioniky od firem Safran a Thales zřejmě vůbec nejsou vyrobitelná. A je tu ještě jeden mnohem zásadnější faktor. A tím je samotná sériová výroba. WPtech v únoru přinesl informaci, že Ředitel leteckého závodu Komsomolsk-on-Amur (KnAAZ) Jurij Kondratieff oznámil převzetí výroby Su-57.
Zásadním otazníkem je sériová výroba Kremlu
To samo o sobě jasně říká, že sériová výroba Su-57 vůbec neexistuje a probíhá prostě manuálně. To samé napovídá výroba T-90M v Uralvagonzavodu. Kreml má mimo jiné zřejmě velkou potíž s laserovou kalibrací strojů a vůbec s moderními linkami celkově. Prostě je nemá. Proto snaha dostat je třeba z České republiky. Jenže výroba stealth letounu je něco zcela jiného. A kde se v tomto ohledu nachází Uralvagonzavod je velká záhada, Ten sice nepotřebuje tolik sofistikovanou technologii, ale nic nenasvědčuje tomu, že by disponoval schopností vyrábět T-90M v klasické velkosériové výrobě, jak Kreml deklaruje. O Su-57 nemá smysl mluvit. Tam je produkce tak nízká, že není diskuze o absenci jejich sériové výroby.
Tagy