Taktické obrněné vozidlo Patriot II na Dnech NATO 2019 - nepřekonatelná pohyblivost podvozku Tatra

Taktické obrněné vozidlo Patriot II na Dnech NATO 2019 - nepřekonatelná pohyblivost podvozku Tatra
09 / 04 / 2020, 11:00

Během Dnů NATO 2019 vyzpovídal Jaroslav Macošek ředitele rozvoje a obchodu společnosti Excalibur Pavla Doška. Místem i tématem rozhovoru bylo obrněné taktické vozidlo Patriot II, které je určené k plnění průzkumných a hlídkových úkolů sil rychlé reakce při nasazení zejména v asymetrických konfliktech.

  • Jaroslav Macošek: Vozidlo Patriot II jsem již jednou viděl naživo na IDETu, je to poprvé, kdy si mohu sednout dovnitř. Kromě toho, že je to vozidlo krásné, k jakému účelu má sloužit?

Pavel Doška: Patriot II je střední obrněné vozidlo na podvozku TATRA 4x4, je to klasická sériová sedmičková Tatra. Můžeme ho přirovnat k Tatrám, které jezdí běžně na Dakaru, ale má jednu zásadní odlišnost - tou je pancéřová nástavba, která se dá kompletně přizpůsobit požadavkům zákazníka, v různých úrovních ochrany, vnitřního vybavení, zbraňových systémů, to, co zákazník potřebuje. Díky tomu, že my si to vozidlo sami vyvíjíme, navrhujeme, dokážeme ho připravit tak, jak je třeba.

  • JM Když jsem vozidlo obešel, osobně bych vůbec neřekl, že je to Tatra. To mě překvapilo, tuto informaci jsem neměl. Jakou konfiguraci má vozidlo, ve kterém právě sedíme? Koukal jsem na pohyblivé podlahy, jakou úroveň splňuje vaše balistická ochrana?

PD Pohyblivé podlahy jsou jedním z prvků, které snižují ochranu vozidla. A to především při explozi nástražného výbušného systému nebo miny. Vozidlo má samozřejmě jak balistickou ochranu proti střelám z pěchotních zbraní, tak i proti výbuchům min a nástražných systémů. A to modulárně buď úroveň 2A, 2B, nebo 3A a 3B podle aliančních norem, což odpovídá ekvivalentu šesti, resp. osmi kg TNT.

  • JM To je slušné. Ruční zbraně to zastaví jaké?

PD Podle úrovně, která se nainstaluje, což může být 2-4, s tím, že úroveň 4 je podle aliančních standardů ochrana proti nábojům ráže 14,5 mm, což je velkorážný kulomet.

  • JM To je už hodně. Takhle ověšené vozidlo bude mít určitě svou váhu. Diváky bude určitě zajímat, jak je rychlé a jaký má na plnou nádrž dojezd.

PD Vozidlo v základní konfiguraci váží přibližně 13 tun. Pokud ho ověsíme na maximální stupeň ochrany, pak je jeho hmotnost 15-15,5 tuny. Přičemž podvozek umožňuje jít až do 18 tun, a dokonce až na 19 tun, což lze využít na užitnou hmotnost, další vybavení, zbraňové systémy, atd. Vozidlo má dojezd na základní nádrž bez kanystrů asi 700 km. To závisí kromě hmotnosti také na konkrétní motorizaci, jsme schopni přizpůsobit i motor vozidla. Toto konkrétní vozidlo má vzduchem chlazený motor Tatra vyráběný v Kopřivnici. Ale třeba předchozí generace, protože Patriot II je vylepšený na základě připomínek uživatelů, měla motor Cummins, který jsme schopní namontovat i sem. Přizpůsobit se dá samozřejmě i převodovka. Toto vozidlo má automatickou převodovku Allison, ale je samozřejmě možné namontovat manuální převodovku Tatra, poloautomatickou Tatra-NORGREN.

Celé vozidlo je jedna velká skládačka, kterou díky tomu, že ji sami vyvíjíme, dokážeme kompletně přizpůsobit. Děláme například variantu pro české hasiče, pro záchranný útvar HZS v Hlučíně, což je varianta tohoto vozidla, v níž najdete požární nádrž na 2000 litrů vody včetně lafetové proudnice, ochlazovacích trysek a všech možných systémů, protože vozidlo bude sloužit jako velitelsko-průzkumné v případě požárů nebo různých ohrožení v prostorách, kde hrozí výbuchy.

  • JM A rychlost naloženého vozidla?

PD Je jedno, jestli naložíte nebo nenaložíte, protože motor to úplně v pohodě dostane na 110 km/h. Pokud je vozidlo bez omezovače, tak se dostane i na 130 km/h.

  • JM Diváky bude určitě také zajímat brodivost a schopnost vozidla překonávat překážky.

PD Brodivost odpovídá sedmičkovým Tatrám, čili bez přípravy brod 1,2 m, s přípravou pak hluboký brod 1,5 m. Vozidlo je schopné překonat kolmý stupeň vysoký 0,5 m a překonat příkop o šířce 0,9 m. Pohyblivost odpovídá podvozku Tatra, a ta je, jednoduše řečeno, nepřekonatelná.

  • JM Položím vám takovou otázku. Vím, že na vývoji stále pracujete. Dostala se ke mně informace o tom, že řidič úplně dobře nevidí před čumák vozidla, což jste nějakým způsobem vyřešili. Co jste pro to udělali, aby to bylo pro běžného vojáka nebo pro lidi v civilu okolo bezpečnější?

PD To vozidlo je samozřejmě rozměrné, aby se do něj všechno vešlo, všechny systémy a lidi, takže je zvýšená i ta přední karoserie. Je to řešené kromě standardního výhledu z pancéřových oken také doplňkovými kamerami, které jsou umístěné tak, že zabírají prostor 360° kolem vozidla.

  • JM Takže vlastně takový parkovací asistent pro bojové vozidlo, 21. století v bojové technice, říkám to správně?

PD Sám za vás nezaparkuje, ale rozhodně pomůže.

  • JM Rád bych vám popřál úspěch s tímto dvojkovým modelem. Jednička si své uživatele našla. První kus dvojky už je ve výrobě. Takže hodně štěstí a ať se vám obchod s českou technikou daří. Děkuju moc za rozhovor.

PD Díky.

Ve videu vám dále Jaroslav Macošek sdělí své dojmy z kabiny Patriotu II. Mj. je vozidlo vybavené pneumatickým otevíráním dveří, což je při jejich značné hmotnosti vítanou pomocí například při zastavení vozidla v terénu v náklonu.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace