Tank Challenger 2 jako špatná volba? Chtěli jsme německý Leopard 2, lituje britský vysloužilý podplukovník

Tank Challenger 2 jako špatná volba? Chtěli jsme německý Leopard 2, lituje britský vysloužilý podplukovník
Autor: Enno Heidtmann (CC BY-SA 3.0)
18 / 01 / 2020, 11:15

Štábní důstojník a podplukovník ve výslužbě Stuart Crawford, který sloužil u 4. tankového pluku v 80. letech a je v současné době bezpečnostním konzultantem, ve svém starším komentáři pro server ukdefencejournal.org.uk, míní, že se měl pořídit jako náhrada za tank Challenger 1 a Chieftain německý tank Leopard 2 a nikoliv stávající Challenger II. Crawford se svým týmem také aktivně pomáhal v hodnocení budoucích tankových designů.

Když se na konci 80. let v čase končící studené války Velká Británie rozhodovala, jakým strojem nahradí postupně tanky Challenger 1 a Chieftain, ve hře bylo více možností. Úvahy se točily kolem amerického M1A1 Abrams,  francouzského Leclerc nebo Challenger 2. Podle Crawforda se mělo však v určitý čas zvolit německé řešení v podobě Leopard 2.

,,Německý Leopard 2 bylo naše doporučení, zjevně nás ignorovali"

,,Leopard 2 bylo naše doporučení, byli jsme zjevně ignorováni," napsal Crawford v komentáři pro server ukdefencejournal.org.uk. Příštím tankem hlavním bojovým tankem měl být v idálním případě Leopard 2 hlavně pro jeho spolehlivost, vynikající mobilitu a kanon s hladkým vývrtem 120mm," vyjmenovává Crawford výhody německého tanku.

Ke Crawfordově zklamání však ministerstvo obrany nakonec dalo přednost tanku Challenger 2. ,,Ministerstvo obrany vybralo Challenger 2 s jeho drážkovaným kanonem 120 mm, čtyřčlennou posádkou a spornou spolehlivostí," píše dále Crawford. 

Podplukovník ve výslužbě v článku uvedl, že Leopard 2 byl pořízen 18 zeměmi s perspektivou, že si tento tank pořídí další 4 státy. Abrams koupilo 7 států s výhledem dalších několika kupců. Challenger 2 si pak pořídila pouze Velká Británie a Omán, poukazuje Crawford.

Zajímavé je, že Crawford stavěl se svým týmem výše i francouzský tank Leclerc než Challenger 2. Zejména se mu zamlouvalo to, že kanon GIAT CN120-26/52 s hladkým vývrtem je vybaven automatickým nabíjecím zařízením a tank má tříčlennou posádku. Toto řešení nemá takovou rychlost prvních výstřelů jako tank se čtyřčlennou osádkou/nabíječem, je možno ovšem snížit siluetu a hmotnost vozidla.

Na druhé straně Crawford a jeho lidé nakonec respektovali tehdejší rozhodnutí ministerstva obrany, které se rozhodlo pro vlastní tank Challenger 2 a z hlediska strategické potřeby a dalších aspektů se toto řešení může ukázat dlouhodobě přínosným. Tedy jednalo se o vnitropolitické a vnitroekonomické řešení spíše než o posouzení kvalit MBT.

Před časem přinesl britský deník The Times zjištění, že britská armáda hodlá zásadněji snížit počet tanků Challenger 2 kvůli nedostatečným finančním prostředkům, a to až o jednu třetinu. Deník v dubnu 2019 uvedl, že britská armáda plánuje modernizovat pouze 148 tanků Challenger 2 z celkového počtu 227 kvůli chybějícím finančním prostředkům.

V případě uživatelů tanků LEOPARD 2 sdružených v rámci LEOBEN (tedy ne tanky v licenční produkci Rheinmetall a RUAG), jsou vozidla průběžně modernizována a náklady sdíleny. Obdobně se chová například GUG (Gripen User Group, kde je AČR členem) a další uživatelské skupiny.

 

Zdroj: ukdefencejournal.org.uk, The Times

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace