foto: Fb Bundeswehr / Carsten Vennemann/BVP Puma a tank Leopard 2
V návaznosti na zvolenou taktiku obrněných jednotek, kdy hlavní bitevní tanky prorážejí obranu za podpory bojových vozidel pěchoty, byla jako výchozí požadavek při vývoji BVP PUMA stanovena schopnost plně podporovat tanky LEOPARD 2. Nové BVP tedy muselo mít minimálně stejný dojezd, průchodivost terénem, rychlost a manévrovatelnost.
Po zrušení projektu BVP MARDER 3 a projektu NGP (Neue Gepanzerte Platform – nová obrněná platforma) dále v Bundeswehru sloužily (a ještě slouží) již notně zastaralá BVP MARDER 2, která velení německé armády rozhodlo nahradit novými vozidly. Byla prostudována nabídka na trhu, především americká vozidla Bradley, CV-90 od BAE Systems a ASCOD od GDELS, z nichž druhá dvě jsou i dnes nabízena v tendru pro Armádu České republiky.
V roce 2002 ale bylo rozhodnuto o vývoji zcela nového vozidla bez využití prvků existujících modelů. Na vývoji se podílely firmy Krauss-Maffei Wegmann (KMW) a Rheinmetall Landsysteme (RLS), které společně vytvořily spojený podnik Projekt System Management (PSM); obě společnosti jsou současně výrobci hlavního bitevního tanku Leopard 2.
Psali jsme
V souvislosti s připravovaným nákupem 210 pásových bojových vozidel pěchoty pro Armádu České republiky, resp. pro její „těžkou“ brigádu, byla publikována...
V návaznosti na zvolenou taktiku obrněných jednotek, kdy hlavní bitevní tanky prorážejí obranu za podpory bojových vozidel pěchoty, byla jako výchozí požadavek stanovena schopnost plně podporovat tanky LEOPARD 2. Nové BVP tedy muselo mít minimálně stejný dojezd, průchodivost terénem, rychlost a manévrovatelnost. Druhým klíčovým požadavkem byla ochrana osádky, tedy požadavek na robustní pancéřování a bezosádkovou věž, a v neposlední řadě, v kontextu války proti terorismu, to byla přepravitelnost vzduchem, a to na palubě evropského dopravního letounu Airbus A-400.
Zmíněná taktika, kterou prosazuje americká armáda i Bundeswehr, znamená, že tanky za podpory BVP maximální palebnou silou a pohyblivostí prorážejí obranu protivníka. V rychlém a agresívním manévru přitom není mnoho prostoru a není ani žádoucí, aby roj pěchoty sesedal z vozidla a běžel mezi tanky a BVP, jak to žádala sovětská škola aplikovaná ve státech Varšavské smlouvy. Z tohoto důvodu je také roj menší, v počtu 6 osob. Primární zbraní nasazenou k hlavnímu účelu je zde BVP, nikoliv převážený voják. K přepravě vojáků ve vyšším počtu na bojiště, kteří pak sesednou a bojují v zákopech, budovách nebo ničí jiná zbylá ohniska odporu, jsou určena kolová bojová vozidla pěchoty a obrněné transportéry, lehce pancéřováné, a ač mají KBVP i značnou palebnou sílu, srovnatelnou s pásovými BVP, nejsou určena k prolomení obrany, ale podpoře sesednutých jednotek.
Psali jsme
Armáda České republiky se ”cítí motivovaně” a pátým dílem svého seriálu na sociální síti facebook vysvětluje rozhodnutí požadovat u pásových...
Ale zpět k PUMA. Německá strana říká, že to není vozidlo, ale systém. To se odvíjí od toho, že vojáci mají výbavu „Voják budoucnosti“, tedy plnou datovou komunikaci, jejich vozidlo je propojeno s hlavními bitevními tanky, bitevními vrtulníky, bezpilovními a dalšími prostředky, komunikačními systémy C4ISTAR - čtyři C zde jsou velení (Command), řízení (Control), komunikace (Communication), zpracování dat (Computer), I zastupuje fuknci vojskového zpravodajství (Intelligence), S sledování (Surveillance), T akvizici cíle (Target Acquisition) a R průzkum (Reconnaissance).
Jak již bylo řečeno, PUMA byla konstruována k podpoře tanků minimálně na úrovni LEOPARD 2, což má při výčtu evropských států tanky LEOPARD 2 používajících jasnou logiku. Ale protože Leopardy jsou výkonnostně na špici, BVP PUMA je schopna bez problémů podporovat i ostatní moderní tanky, jako jsou LACLERC, CHALLENGER, ARIETE i ABRAMS.
Psali jsme
Generálporučík Jörg Vollmer, velitel pozemních sil Bundeswehru, prezentoval bojové vozidlo PUMA na akci Dny NATO v Ostravě. Odmítl jakékoli pochybnosti...
Z uvedeného plyne, že všechny státy používající MBT LEOPARD 2 zavedením BVP PUMA výrazně posilují svůj bojový potenciál. Detaily kompatibility systémů jsou snadno řešitelné díky otevřené architektuře informačního systému: je jedno, zda jsou ve vozidle radiostanice společností Rhode&Schwartz nebo Harris. Potenciál, který moderní BVP nabízí, přirozeně plně ve spolupráci využijí moderní tanky – jakkoli modernizované staré tanky sovětské provenience jen v omezené míře.
Tagy