Tankové síly AČR a ASR – jaké jsou možnosti modernizace? (I.)

Tankové síly AČR a ASR – jaké jsou možnosti modernizace? (I.)
Autor: Rama, CC BY-SA 2.0 fr|Popisek: Tank Leclerc
16 / 05 / 2022, 13:00

Modernizace tankových sil pro Armádu České republiky (AČR) je ožehavou otázkou, kterou neřeší pouze naši nejvyšší vládní či armádní představitelé. Jaké jsou možnosti modernizace a jaké řešení by bylo nejvhodnější pro AČR?

Modernizace tankových sil AČR přináší mnoho otazníků. Při pořízení zcela lnového typu MBT se nejedná jen o 32 tanků pro tankový prapor, ale musí být dodány i další MBT do výcvikového střediska, aby se kadeti ve všech funkcích, tedy velitel, střelec i řidič (případně nabíječ) měli na čem reálně vycvičit. K tomu samozřejmě patří i doktrína použití tankových sil. V boji dojde ke ztrátám, bude tedy existovat záložní prapor se stejnou technikou pro doplnění ztrát, případně při vyčerpání prvního praporu k převzetí úkolu, aby mohlo dojít k obnově sil a prostředků u bojem vyčerpané jednotky, nebo bude doplněn ze současných záloh, tedy prapor s LEOPARD, ABRAMS, LECLERC nebo CHALLENGER bude doplňován T-72M1? To musí být nejhorší noční můra logistiky.

Pak je otázkou, jak to bude s připraveností záloh. Bude nutno vycvičit zálohy na moderní MBT, protože v boji dochází nejen ke ztrátám techniky, ale i ke ztrátám na životech nebo zraněním. A výcvik záloh znamená opět řadu koncepčních otázek. Budou zálohy cvičeny na oba typy techniky, aby bylo možno pružně doplňovat ztráty při vědomí náročnosti zvládnutí dvou zcela rozdílných technologií, nebo budou cvičeny zálohy selektivně, tedy skupina pro moderní MBT a skupina pro mobilizační zálohu? A kdo a jak určí, jaký je potřebný počet funkcí v záloze, ztratíme více řidičů nebo velitelů?

V AČR jsou dvě varianty T-72. V uložení jsou T-72M1 a ve výzbroji tankového praporu 7.mb jsou T-72M4 CZ. Pro připomenutí, slovenská ASR má T-72M1 jako hlavní výzbroj tankového praporu a T-55 v uložení. Polsko vedle tanků LEOPARD a nově nakupovaných ABRAMS používá celkem velkou flotilu modernizované varianty M1 pod názvem PT-91 (M1, MA1) TWARDY. A je předpoklad, že obě armády si je ještě po nějakou dobu ve výzbroji ponechají.

Ale zpět k AČR, dle Koncepce výstavby AČR (KVAČR 2030), jak SM informoval, se mělo udát následující:

-          Zhodnocení T-72M4 CZ v letech 2020 – 2023

-          Pořízení nových MBT v letech 2026 – 2028

T-72M4 CZ jsou v daném termínu spíše znehodnoceny než zhodnoceny, a čím více se jejich „zhodnocení“ oddaluje, tím nákladnější bude. Tedy, jaké jsou možnosti:

T-72M4 CZ

Mohlo by dojít k zásadní přestavbě/modernizaci těchto MBT. Vzhledem k tomu, že 32 tanků v AČR je v této konfiguraci světový unikát, dá se říci, že jsou neprodejné. Prostě jsou od ostatních variací T-72 příliš rozdílné a AČR se potýká s nedostatkem náhradních dílů či možnosti modernizace, což by případný kupec jasně vnímal. Takže přestavba by musela zahrnovat instalaci nových systémů řízení palby, situačního povědomí, schopností „Hunter-Killer“ a též aktivní ochrany, nejen reaktivní pancíř. To vše zvýší hmotnost vozidla, takže může být zapotřebí výkonnější powerpack.

A pak je nutno zvážit, zda při nárůstu hmotnosti je odpružení, tedy torzní tyče, dostatečné. To byl třeba problém u T-55AM2 KLADIVO, kdy po instalaci doplňkového čelního pancéřování korby a věže se jednak snížila mobilita vozidla a často docházelo k prasknutí torzních tyčí prvního páru pojezdových kol vzhledem ke značné hmotnosti v přední části vozidla, kdy tento pár kol je ještě předsunut více od ostatních. Zesílení torzních tyčí by znamenalo přestavbu korby vozidla, protože silnější tyč znamená větší otvor na prosunutí, tedy tlustší pancíř spodku korby. Obdobně je tomu při instalaci nových pozorovacích/zaměřovacích přístrojů do věže, kdy nebudou pasovat do současných otvorů a je nutno rekonstruovat věž. To znamená vytvořit otvory vhodné pro nové přístroje a zacelit otvory po starých při zachování balistické odolnosti věže. Zjednodušeně řečeno – kulatý přístroj dostat do čtvercového otvoru, kdy průměr kruhu je větší než strana čtverce a vyplnit volné rohy.

Evropská řešení

LEOPARD 2

Nejmodernějším a nejrozšířenějším MBT v evropských armádách je jednoznačně MBT Leopard, kdy poslední evoluční verze nese označení LEOPARD 2A7V (pro německé Verbesserte – vylepšený) nebo LEOPARD 2A7+. Německý Bundeswehr má organizační strukturu s osádkou o 4 osobách – velitel, střelec, nabíječ a řidič. Důvodem pro pozici nabíječe je údajně vyšší rychlost výstřelu prvních třech ran, jež jsou v boji pro přežití MBT klíčové. První granát je v hlavni, druhý drží nabíječ v ruce. Po prvním výstřelu okamžitě nabije druhý granát a z úložiště vyjímá třetí. U automatu lze nabít první granát, ale druhý granát je automatem uchopen a nabit až po výstřelu a návratu hlavně ze zákluzu do přední pozice. Čas mezi nabitími je tedy strojově standardní. Ale mechanismus se neunaví, ale může se porouchat. U tanků LEOPARD je na rozdíl od T-72 a dále náboj nedělený, takže nabíjecí čas je kratší. Firma KMW má vyvinut a otestován, a zřejmě byl i dle požadavku zákazníka dodán, LEOPARD 2 s automatickým nabíjením, tedy 3-člennou osádkou. AČR by se tedy musela rozhodnout, zda měnit rychlost palby a tím i systemizaci praporu, nebo ponechat vše v zajetých kolejích.

LEOPARD 2 KNDS

V tomto případě se jedná o produkt spolupráce konsorcia KNDS, tedy německého KMW a francouzského NEXTER. Jedná se o MBT, jež má korbu z Leopard 2 a věž z MBT LECLERC. Toto řešení nabízí vynikající mobilitu podvozku LEOPARD, lehčí věž LECLERC s automatickým nabíjením. Tato varianta byla představena na veletrhu DSEI v Británii. Krom automatického nabíjení, tedy od základu tříčlenné osádky, je výhodou, ale i nevýhodou, lehčí věž. Lehčí věž znamená snížení hmotnosti vozidla, snížení spotřeby paliva a zvýšení mobility, cenou za to je nižší balistická ochrana v porovnání s věží LEOPARD.

LECLERC

Francouzský projekt LECLERC nebyl prodejně úspěšný, používá jej pouze francouzská armáda a byl exportován do Spojených Arabských Emirátů. Tank je zcela francouzský, tedy hlavní výzbroj, konstrukce i pohonná jednotka, což při zavedení v ČR, kdy všechny okolní státy mají buď MBT typu T-72 nebo LEOPARD by mohlo činit komplikace v rámci nezaměnitelnosti náhradních dílů. Kanón i další výzbroj je standardizován na ráže NATO. Na rozdíl od případné akvizice LEOPARD 2A7+ se jedná o oježděné tanky, kdy zatím nebyla hodnocena míra jejich opotřebení. Každopádně Francie se jich chce zbavit.

 

Pokračování příště...

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace