Autor fotografie: U.S. Army Europe, flickr (public domain)|Popisek: M1A2 ABRAMS
Modernizace tankových sil pro Armádu České republiky (AČR) je ožehavou otázkou, kterou neřeší pouze naši nejvyšší vládní či armádní představitelé. Jaké jsou možnosti modernizace a jaké řešení by bylo nejvhodnější pro AČR? Dokončení prvního dílu.
CHALLENGER 2
Britský MBT CHALLENGER 2, obdobně jako francouzský LECLERC, je používán pouze dvěma státy, a to Velkou Británií a exportován byl do Ománu. Osádka je 4-členná, tedy obdobně jako u LEOPARD 2 pro Bundeswehr. Británie bude zásadním způsobem redukovat pozemní síly a proto se chystá modernizace části MBT na úroveň CHALLENGER 3, zbytek bude zakonzervován nebo odprodán. I v tomto případě by AČR nakupovala ojetá vozidla navíc bez možnosti konverze na 3-člennou osádku.
C1 ARIETTE
Italský MBT ARIETTE v exportu vůbec neuspěl, takže jediným uživatelem je italská armáda. Jedná se o plně italskou konstrukci včetně hlavní zbraně. Osádka je 4-členná bez možnosti konverze na automatické nabíjení. Zaměnitelnost náhradních dílů s jinými armádami je nemožná, sdílet lze pouze munice dle standardů NATO
ALTAJ T2
Jedná se o turecký MBT, jenž se však potýká s technickými problémy. Zájem o něj mají sice země arabského poloostrova, ale jeho plné zprovoznění je v současnosti závislé na pomoci korejské zbrojovky. Osádka je v klasické 4-členné konfiguraci, ve vývoji by měl být ALTAJ T3 s 3-člennou osádkou, automatickým nabíjením a bezosádkovou věží.
Mimoevropská řešení
M1A2 ABRAMS
V bojích prověřený MBT v poslední variantě označovaný jako M1A2 SEPv4. Posledními zájemci o tyto tanky jsou Austrálie a Polsko. Osádka je 4-členná bez možnosti konverze na nabíjecí automat. Hlavním problémem tanků ABRAMS jsou provozní náklady vzhledem k jejich pohonné jednotce, což je plynová turbína. Tento pohon se osvědčil například v arktických podmínkách, ale měl jisté problémy v prašném pouštním prostředí. Navíc nejbližší perimetr za výfukovou tryskou je vzhledem k teplotě a tlaku plynů životu nebezpečný.
K2 BLACK PANTHER
Korejská značka Hyundai je v ČR spíše známá díky osobním automobilům. Sekce Hyundai Rotem je však zaměřena na těžké bojové systémy. Korejci se s K-2 snažili uspět v Polsku, kde nakonec zvítězil ABRAMS, nyní soupeří s LEOPARD 2A7+ v Norsku. Jedná se o velmi moderní MBT s tříčlennou osádkou, tedy automatickým nabíjením. Powerpack je německého původu, tedy motor MTU a převodovka RENK, stejně jako u tanků LEOPARD, takže případné sdílení náhradních dílů s armádami provozujícími tanky LEOPARD by mělo být bez problémů.
Hlavní výzbroj sice dodržuje ráže NATO, ale je korejské výroby. Jistě se jedná o zajímavý projekt, otázkou je, jaké procento technologie, v případě akvizice, by bylo předáno do ČR. V Evropě zatím Korejci uspěli s houfnicemi K-9 THUNDER.
Producentů tanků je samozřejmě více, jako například Ukrajina, Rusko nebo Čína, ale z politických důvodů tato řešení jednoznačně nepřipadají v úvahu, byť technicky jsou zajímavá.
Situace na Slovensku, tedy v ASR je identická, jen neřeší „zhodnocení“, ale řeší modernizaci nebo akvizici. Vzhledem k již dříve SM zmiňované orientaci Slovenska na USA (UH-60, F-16) se lze domnívat, že mohou preferovat tanky ABRAMS, stejně jako je bude zavádět Polsko. A to i za cenu změny systemizace tankového praporu ze 3-členné osádky T-72M1 na 4-člennou osádku ABRAMS. Ostatní nabídky či možnosti jsou stejné, jako u AČR.