foto: U.S. Army Europe, flickr (public domain)/M1A2 ABRAMS
Modernizace tankových sil pro Armádu České republiky (AČR) je ožehavou otázkou, kterou neřeší pouze naši nejvyšší vládní či armádní představitelé. Jaké jsou možnosti modernizace a jaké řešení by bylo nejvhodnější pro AČR? Dokončení prvního dílu.
CHALLENGER 2
Britský MBT CHALLENGER 2, obdobně jako francouzský LECLERC, je používán pouze dvěma státy, a to Velkou Británií a exportován byl do Ománu. Osádka je 4-členná, tedy obdobně jako u LEOPARD 2 pro Bundeswehr. Británie bude zásadním způsobem redukovat pozemní síly a proto se chystá modernizace části MBT na úroveň CHALLENGER 3, zbytek bude zakonzervován nebo odprodán. I v tomto případě by AČR nakupovala ojetá vozidla navíc bez možnosti konverze na 3-člennou osádku.
C1 ARIETTE
Italský MBT ARIETTE v exportu vůbec neuspěl, takže jediným uživatelem je italská armáda. Jedná se o plně italskou konstrukci včetně hlavní zbraně. Osádka je 4-členná bez možnosti konverze na automatické nabíjení. Zaměnitelnost náhradních dílů s jinými armádami je nemožná, sdílet lze pouze munice dle standardů NATO
Psali jsme
Modernizace tankových sil pro Armádu České republiky (AČR) je ožehavou otázkou, kterou neřeší pouze naši nejvyšší vládní či armádní představitelé. Jaké...
ALTAJ T2
Jedná se o turecký MBT, jenž se však potýká s technickými problémy. Zájem o něj mají sice země arabského poloostrova, ale jeho plné zprovoznění je v současnosti závislé na pomoci korejské zbrojovky. Osádka je v klasické 4-členné konfiguraci, ve vývoji by měl být ALTAJ T3 s 3-člennou osádkou, automatickým nabíjením a bezosádkovou věží.
Mimoevropská řešení
M1A2 ABRAMS
V bojích prověřený MBT v poslední variantě označovaný jako M1A2 SEPv4. Posledními zájemci o tyto tanky jsou Austrálie a Polsko. Osádka je 4-členná bez možnosti konverze na nabíjecí automat. Hlavním problémem tanků ABRAMS jsou provozní náklady vzhledem k jejich pohonné jednotce, což je plynová turbína. Tento pohon se osvědčil například v arktických podmínkách, ale měl jisté problémy v prašném pouštním prostředí. Navíc nejbližší perimetr za výfukovou tryskou je vzhledem k teplotě a tlaku plynů životu nebezpečný.
K2 BLACK PANTHER
Korejská značka Hyundai je v ČR spíše známá díky osobním automobilům. Sekce Hyundai Rotem je však zaměřena na těžké bojové systémy. Korejci se s K-2 snažili uspět v Polsku, kde nakonec zvítězil ABRAMS, nyní soupeří s LEOPARD 2A7+ v Norsku. Jedná se o velmi moderní MBT s tříčlennou osádkou, tedy automatickým nabíjením. Powerpack je německého původu, tedy motor MTU a převodovka RENK, stejně jako u tanků LEOPARD, takže případné sdílení náhradních dílů s armádami provozujícími tanky LEOPARD by mělo být bez problémů.
Psali jsme
Šternberská společnost Excalibur Army (EA) patřící do holdingu Czechoslovak Group (CSG) je českým výrobcem a prodejcem pozemních vojenských a speciálních...
Hlavní výzbroj sice dodržuje ráže NATO, ale je korejské výroby. Jistě se jedná o zajímavý projekt, otázkou je, jaké procento technologie, v případě akvizice, by bylo předáno do ČR. V Evropě zatím Korejci uspěli s houfnicemi K-9 THUNDER.
Producentů tanků je samozřejmě více, jako například Ukrajina, Rusko nebo Čína, ale z politických důvodů tato řešení jednoznačně nepřipadají v úvahu, byť technicky jsou zajímavá.
Psali jsme
Hodně se o ní mluvilo, dost se o ní již napsalo, řeč je o nejnovější verzi amerického tanku M1A2C Abrams.
Situace na Slovensku, tedy v ASR je identická, jen neřeší „zhodnocení“, ale řeší modernizaci nebo akvizici. Vzhledem k již dříve SM zmiňované orientaci Slovenska na USA (UH-60, F-16) se lze domnívat, že mohou preferovat tanky ABRAMS, stejně jako je bude zavádět Polsko. A to i za cenu změny systemizace tankového praporu ze 3-členné osádky T-72M1 na 4-člennou osádku ABRAMS. Ostatní nabídky či možnosti jsou stejné, jako u AČR.
Tagy