Tankové síly AČR a ASR – jaké jsou možnosti modernizace? (II.)

Tankové síly AČR a ASR – jaké jsou možnosti modernizace? (II.)
Autor: U.S. Army Europe, flickr (public domain)|Popisek: M1A2 ABRAMS
24 / 05 / 2022, 14:00

Modernizace tankových sil pro Armádu České republiky (AČR) je ožehavou otázkou, kterou neřeší pouze naši nejvyšší vládní či armádní představitelé. Jaké jsou možnosti modernizace a jaké řešení by bylo nejvhodnější pro AČR? Dokončení prvního dílu.

CHALLENGER 2

Britský MBT CHALLENGER 2, obdobně jako francouzský LECLERC, je používán pouze dvěma státy, a to Velkou Británií a exportován byl do Ománu. Osádka je 4-členná, tedy obdobně jako u LEOPARD 2 pro Bundeswehr. Británie bude zásadním způsobem redukovat pozemní síly a  proto se chystá modernizace části MBT na úroveň CHALLENGER 3, zbytek bude zakonzervován nebo odprodán. I v tomto případě by AČR nakupovala ojetá vozidla navíc bez možnosti konverze na 3-člennou osádku.

C1 ARIETTE

Italský MBT ARIETTE v exportu vůbec neuspěl, takže jediným uživatelem je italská armáda. Jedná se o plně italskou konstrukci včetně hlavní zbraně. Osádka je 4-členná bez možnosti konverze na automatické nabíjení. Zaměnitelnost náhradních dílů s jinými armádami je nemožná, sdílet lze pouze munice dle standardů NATO

ALTAJ T2

Jedná se o turecký MBT, jenž se však potýká s technickými problémy. Zájem o něj mají sice země arabského poloostrova, ale jeho plné zprovoznění je v současnosti závislé na pomoci korejské zbrojovky. Osádka je v klasické 4-členné konfiguraci, ve vývoji by měl být ALTAJ T3 s 3-člennou osádkou, automatickým nabíjením a bezosádkovou věží.

Mimoevropská řešení

M1A2 ABRAMS

V bojích prověřený MBT v poslední variantě označovaný jako M1A2 SEPv4. Posledními zájemci o tyto tanky jsou Austrálie a Polsko. Osádka je 4-členná bez možnosti konverze na nabíjecí automat. Hlavním problémem tanků ABRAMS jsou provozní náklady vzhledem k jejich pohonné jednotce, což je plynová turbína. Tento pohon se osvědčil například v arktických podmínkách, ale měl jisté problémy v prašném pouštním prostředí. Navíc nejbližší perimetr za výfukovou tryskou je vzhledem k teplotě a tlaku plynů životu nebezpečný.

K2 BLACK PANTHER

Korejská značka Hyundai je v ČR spíše známá díky osobním automobilům. Sekce Hyundai Rotem je však zaměřena na těžké bojové systémy. Korejci se s K-2 snažili uspět v Polsku, kde nakonec zvítězil ABRAMS, nyní soupeří s LEOPARD 2A7+ v Norsku. Jedná se o velmi moderní MBT s tříčlennou osádkou, tedy automatickým nabíjením. Powerpack je německého původu, tedy motor MTU a převodovka RENK, stejně jako u tanků LEOPARD, takže případné sdílení náhradních dílů s armádami provozujícími tanky LEOPARD by mělo být bez problémů.

Hlavní výzbroj sice dodržuje ráže NATO, ale je korejské výroby. Jistě se jedná o zajímavý projekt, otázkou je, jaké procento technologie, v případě akvizice, by bylo předáno do ČR. V Evropě zatím Korejci uspěli s houfnicemi K-9 THUNDER.

Producentů tanků je samozřejmě více, jako například Ukrajina, Rusko nebo Čína, ale z politických důvodů tato řešení jednoznačně nepřipadají v úvahu, byť technicky jsou zajímavá.

Situace na Slovensku, tedy v ASR je identická, jen neřeší „zhodnocení“, ale řeší modernizaci nebo akvizici. Vzhledem k již dříve SM zmiňované orientaci Slovenska na USA (UH-60, F-16) se lze domnívat, že mohou preferovat tanky ABRAMS, stejně jako je bude zavádět Polsko. A to i za cenu změny systemizace tankového praporu ze 3-členné osádky T-72M1 na 4-člennou osádku ABRAMS. Ostatní nabídky či možnosti jsou stejné, jako u AČR.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace