Tanky na Ukrajině jen do počtu? Proč hrají tak malou roli v konfliktu

Tanky na Ukrajině jen do počtu? Proč hrají tak malou roli v konfliktu
Autor: Vitaly V. Kuzmin (CC BY-SA 4.0)|Popisek: T-72
02 / 04 / 2022, 09:00

Stále často teoretici hovoří o tom, že města se dají dobýt jedině s tanky. Jenže to je ne zcela pravda. Tanky mají samozřejmě velkou palebnou sílu, účinnou balistickou ochranu, ale jsou určeny primárně k jinému typu boje, než je v zastavěných oblastech, číhá tam na ně příliš mnoho rizik.

Tank je určen především k tankovému boji, proto má nejsilnější pancéřování v čelní části, o něco slabší v boční. Slabé pancéřování je shora, zezadu a odspoda. Navíc elevace kanonu a s ním spřaženého kulometu je poměrně malá, tedy není možno ničit nízkoletící cíle nebo ostřelovat vyšší patra budov v těsné blízkosti. To samé se týká přesunu tanků třeba soutěskami v horském terénu. Tank se může chránit na věži lafetovaným kulometem, ale znamená to, že jeden člen osádky je půlkou těla mimo ochranu pancéřováním a je snadno zranitelný střepinami nebo cíl pro odstřelovače. Z tohoto důvodu jsou u moderní techniky vyžadovány dálkově ovládané stanice, tedy osádka ovládá kulomet z vnitřku vozidla s využitím pozorovacích/zaměřovacích systémů a systémů situačního povědomí.

Výrobci tanků jsou si vědomi změny prostředí, proto nabízejí i doplňkovou ochranu, tzv. kity. Pro tankový boj to je doplňkové zesílení pancéřování čelní části, pro operace jako Afghánistán zesílení pancéřování dna korby, pak je to samozřejmě reaktivní pancíř (výbušné segmenty na korbě a věži) určený proti kumulativním střelám, aktivní ochrana (vystřelení protiraket) proti detekovaným blížícím se PTŘS a klecové rámy proti RPG.

Ovšem veškerá tato ochrana je instalována na čelo a bok, nikoliv shora. A boj ve městě nabízí nespočet možností, jak tank znebojeschopnit nebo zničit. Pokud došlo k předchozímu leteckému nebo dělostřeleckému bombardování lze předpokládat, že město bude plné sutin, jež mohou pohyb tanku ještě více zpomalit nebo i zastavit. Tank ve městě nemůže využít svoji plnou mobilitu, jež dosahuje až 70 km/h. Trosky též mohou způsobit spadnutí pásu a tím zastavení vozidla.

Tank je ve městě vystaven palbě ze všech směrů a všemi prostředky, obrněnými vozidly protivníka, RPG, minami a IED či zápalnými lahvemi. Díky své robustnosti se třeba může ukrýt v budově, kdy prostě projede zdí, ale zde je riziko, že pokud je budova podsklepena, při hmotnosti dnešních tanků se může probořit bez možnosti samostatného vyproštění.

Ve městě, právě díky pomalému postupu v těsné blízkosti budov, je tank vystaven hrozbám shora i zdola. Přes veškeré moderní systémy ochrany stačí stará RPG-7, jinak pro současné tanky již v podstatě neškodná, vypálená shora na motorový prostor nebo příklopy na věži, případně zápalná lahev hozená na motor, nebo i jen „pytel“ s trhavinou, a tank je zničen. Z konfliktů jsou známy i případy, kdy naopak ze sklepních prostor byla vhozena nebo vtažena pod pás mina, která přerazila pás a poškodila pojezdové kolo, čímž byl tank zastaven. U kolových vozidel v konfiguraci především 8x8, pokud vozidlo přijde o jedno kolo, může jet dál, tank bez pásu ne.

Jaké je tedy řešení? První postupuje pěchota, jež dle možností „čistí“ budovy a identifikuje silná místa odporu. Za ní postupují tanky společně s BVP nebo OT. Tanky ničí vozidla protivníka, bunkry a zodolněná stanoviště ve sklepních prostorách nebo nižších patrech a BVP nebo OT se zbraněmi s vysokým náměrem kontrolují či ničí cíle ve vyšších patrech a na střechách. Zde je nutná úzká součinnost a komunikační stabilita, aby nedošlo k palbě do vlastních řad nebo naopak ponechání vozidel bez ochrany. V moderním konfliktu k identifikaci cílů na střechách lze nasadit i drony, ale tank může tyto cíle ničit na větší vzdálenosti, nikoliv v těsné blízkosti.

V boji o města nastupují další zbraňové systémy. Přístupy do měst jsou známy, a velmi často je jen několik pro tanky využitelných komunikací. Takže tanky musí postupovat v koloně, kdy jsou poměrně zranitelné. Využitím bojového dronu a PTŘS na velkou vzdálenost zničením prvního a posledního tanku je kolona zablokována a cíl pro další ničení střelami, dělostřelectvem nebo bombardováním. Pokud tanky již pronikly do města, vzhledem k malým vzdálenostem, přestávají PTŘS být dostatečně efektivní, ale roli přebírají moderní z ramene odpalované zbraně typu NLAW, RGW-90 nebo Panzerfaust-3, na širších prostranstvích se uplatní i zbraně typu Carl Gustaf.

Samozřejmě bojové drony jsou účinné i ve městě, když nalétává zezadu na tanky v ulici. Ruská armáda si byla vědoma těchto rizik, i na základě krvavých zkušeností z Grozného, a proto omezila počet nasazených tanků. Nepočítala s tankovým bojem ale ani s takovým odporem Ukrajiny. Přesto na tankové technice utrpěla značné ztráty. Měla to být blesková operace k obsazení klíčových aglomerací a pak jejich propojení bez velkého odporu. Jenže se zavázala do vyčerpávajích bojů, kdy selhává logistika a silně upadá morálka i vzhledem k prudce narůstajícím ztrátám.

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace