Autor fotografie: redakce|Popisek: Tatra na Eurosatory 2024
Případ společnosti Quatro R.I.S.K., v němž jde o licence pro zahraniční obchod s vojenským materiálem, a spíše o konkurenční boj týkající se náhradních dílů, nadále přitahuje pozornost, která se soustředí na obchodování společností Tatra Trucks a Tatra Export ze skupiny CSG.
U Krajského soudu v Ostravě zazněla v rámci projednávání případu řada závažných sdělení týkajících se fungování společnosti Tatra Export, o nichž Security Magazín informoval v předchozích článcích. Ve zkratce jde o to, že výrobce nákladních vozidel Tatra Trucks nedisponuje potřebnou prověrkou NBÚ, a tedy ani povolením pro zahraniční obchod s vojenským materiálem. Tatrovky, náhradní díly nebo servis do zahraničí tedy vyváží Tatra Export s.r.o. O té však v průběhu soudního jednání z úst jejích jednatelů zaznělo, že nemá zaměstnance, sídlí v jedné kanceláři a především, že fakticky obchoduje Tatra Trucks napřímo – Tatra Export, jejíž dva jednatelé disponují požadovanou prověrkou a firma má příslušnou licenci, tyto obchody dále jen papírově přikrývají.
Rozpory ve vyjádřeních jednatelů Tatra Export a mluvčího Čírtka
Security Magazín se kauze poprvé věnoval letos v květnu, a samozřejmě oslovil také mluvčího skupiny CSG Andreje Čírtka, a to dvěma dotazy: Proč Tatra Trucks realizuje zahraniční obchod přes Tatra Export, a proč Tatra Trucks sama nemá povolení dle zákona č. 38/1994 Sb. Ostatní společnosti v holdingu Czechoslovak Group toto povolení mají, a na rozdíl od Tatra Trucks neexportují své produkty přes exportní společnost bez zaměstnanců. Mluvčí ponechal naše otázky bez odpovědi. Dnes byl publikován článek Seznam Zprávy, pro něž se vyjádřil takto: „V souvislosti s růstem Tatry a mezinárodní poptávkou po jejích jedinečných vozidlech rozvíjíme i společnost Tatra Export. Ta disponuje samostatným obchodním týmem, vlastním kancelářským zázemím i vlastním IT zabezpečením, aby zvládala velmi složitou administrativu spojenou s regulací obchodu se zahraničním materiálem i uzavíráním kontraktů po celém světě.“
Toto vyjádření je v příkrém rozporu s tím, co bylo uvedeno ze strany zástupců Tatra Export během jednání před trestním senátem Krajského soudu v Ostravě pod přísahou. O žádném obchodním týmu se nezmínili, naopak explicitně uvedli, že firma má nula zaměstnanců. Obhájce společnosti Quatro R.I.S.K. Radek Ondruš ve vyjádření pro soud uvedl: „Společnost Tatra Export má dva jednatele, kteří nemají s touto společností žádnou pracovní smlouvu ani jinou formu dohody, nemají smlouvu o výkonu jednatelství, prostě nemají k ní žádný smluvní vztah, prostě nic. Jsou to velmi nízko postavení, fakticky řadoví pracovníci Tatra Trucks, kteří obchody s vojenským materiálem v zásadě ani nesjednávají. Vlastně celá společnost Tatra Export je jedna místnost v budově Tatra Trucks, která však musí existovat, protože Tatra Export má bezpečnostní prověrku i jako firma. V této kanceláři však fakticky nikdo nesedí, protože jednatelé společnosti Tatra Export vykonávají svoji práci zaměstnanců Tatra Trucks ve svých kancelářích.“
Mluvčí CSG Čírtek také označil situaci, kdy výrobní firmu zastupuje obchodní „agentura“ splňující všechny podmínky vyžadované zákonem pro zahraniční obchod s vojenským materiálem, za běžnou praxi. Tím se ovšem nevypořádal s otázkou, proč Tatra Trucks sama nemá potřebné povolení, resp. proč její statutární zástupci nedisponují prověrkou NBÚ; zatímco jiné společnosti, i v rámci skupiny CSG, fungují standardně a obchodní služby agentury nebo dceřiné společnosti v tomto nepotřebují. Zároveň se nabízí otázka, pokud Tatra Export není „prázdnou slupkou“ a pokud je tento model běžnou praxí, proč se státní zástupce rozhodl podat podnět k Licenční správě MPO.
Jaký bude další postup státního zástupce, Licenční správy a NBÚ?
Security Magazín se na státního zástupce Radima Sobka obrátil s dotazem, jaké kroky dosud ve věci Tatra Export provedl, případně jaké má v plánu provést. Státní zástupce nám napsal: „Trestní řízení v případu QUATRO-R.I.S.K. s.r.o. bylo zahájeno v roce 2018, v roce 2023 byla ve věci podána žaloba. Nemohu mluvit za jiné orgány, nicméně o obchodním modelu „společnosti TATRA“ při obchodu s vojenským materiálem, tedy jeho prodeji do zahraniční prostřednictvím TATRA EXPORT s.r.o., jsem se jako dozorový státní zástupce dozvěděl až v průběhu tohoto trestního řízení, stejně tak jako policejní orgán, který trestní řízení vedl. Na uvedenou skutečnost bylo reagováno tak, že policejní orgán v samostatné trestní věci přípisem ze dne 17.2.2022 (tedy ještě před podáním obžaloby) učinil u Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, Licenční správa, oznámení o přestupku, kterého se mohla dopustit Tatra Trucks a.s. podle § 25 odst. 1 zákona č. 38/1994 Sb., o zahraničním obchodu s vojenským materiálem, tím, že obchoduje s vojenským materiálem bez povolení nebo licence dle citovaného zákona.“
MPO se k věci nevyjádřilo. Zajímal nás také postoj NBÚ. Ustanovenou praxí totiž je, že se bezpečnostní prověrky lidem, kteří nemají autonomní vůli rozhodování a jsou na pozici jednatele, a ve skutečnosti o zahraničním obchodu s vojenským materiálem rozhodují majitelé, odebírají. Zajímalo nás, v čem se případ společnosti Tatra Export v tomto ohledu liší, resp. proč dosud NBÚ nepřistoupil k odebrání bezpečnostních prověrek jejích zástupců. Jan Bechyně z Kanceláře ředitele NBÚ nám odpověděl, že Národní bezpečnostní úřad není oprávněn sdělovat informace o bezpečnostním řízení konkrétní osoby jiné osobě než účastníkovi bezpečnostního řízení a dodal: „V obecné rovině mohu pouze sdělit, že NBÚ důsledně dbá, aby v jeho rozhodovací praxi dopadající na skutkově podobné případy nevznikaly nedůvodné rozdíly, a věnuje pozornost všem informacím, které by mohly mít vliv na platnost vydané veřejné listiny.“
Jednatelé podepisují, co připraví Tatra Trucks. Nemají web, nekomunikují na sociálních sítích
Celý případ je skutečně do očí bijící. Jednatel Tatra Export před soudem vypověděl, že o obchodech uzavřených jménem společnosti nemá přehled, nemá žádné podřízené a že podepisuje, co mu připraví mateřská společnost Tatra Trucks. Neméně do očí bijící je zřetelná nečinnost institucí, které mají nad řádným průběhem zahraničního obchodu s vojenským materiálem dohled. Šestiletá soudní bitva o brzdové ventily dovezené společností Quatro R.I.S.K. z Číny a vyvezené do Spojených arabských emirátů, které konkurence i soud označují v rozporu se znaleckým posudkem za vojenský materiál, působí za těchto okolností přinejmenším podivně.
Obchodní společnost, která má miliardové obraty, a jež podle vyjádření svých jednatelů nemá zaměstance, ale podle mluvčího CSG disponuje samostatným obchodním týmem, nemá webové stránky. Nekomunikuje na sociální síti LinkedIN, kde přitom probíhá intenzívní výměna zástupců společností obranného průmyslu celého světa – včetně velmi zřetelné přítomnosti zástupců mnoha ostatních společností skupiny CSG. Například účty pod jménem Radim Volný, což je jméno jednoho ze dvou zmíněných jednatelů Tatra Export, jsou na této síti dva. Zcela neaktivní a bez jakékoli vazby na Tatra Export. Společnost Tatra Export je prezentována jako zástupce Tatra Trucks na významných zbrojních veletrzích. I tato činnost musí být pro dva jednatele bez zaměstnanců, kteří dle svých slov o kontraktech nemají přehled, mimořádně náročná.