Tatra Tactic – kopřivnická novinka mezi taktickými nákladními automobily

Tatra Tactic – kopřivnická novinka mezi taktickými nákladními automobily
23 / 04 / 2019, 14:30

Už více než deset let uběhlo od zavedení středního terénního vozidla Tatra T 810 do výzbroje Armády České republiky. Byl to významný předěl, který především znamenal konec desítky let trvající kariéry automobilů Praga V3S v armádních barvách. Kopřivnická Tatra Trucks však řadu Tactic, jak se dnes nazývá, i nadále rozvíjí a vylepšuje.

Důkazem je světová premiéra nové podoby vozu Tatra Tactic na nedávném veletrhu IDEX 2019 v Abu Dhabí. Nová generace řady Tatra Tactic 4x4 představuje další vývojový krok v podobě středního nákladního automobilu s pohonem všech kol a nosností až 5,5 t, který navazuje na úspěšnou řadu T 810. Jak již bylo řečeno, ta přišla do armády jako náhrada za typ Praga V3S. Projekt tzv. automobilu terénního středního (ATS) česká armáda odstartovala v minulém desetiletí se záměrem přesluhující pragovky konečně po několika neúspěšných pokusech z minulosti nahradit moderním automobilem 21. století. Na tuto potřebu armády zareagovala kopřivnická Tatra, která již v roce 2002 zakoupila práva a technickou dokumentaci k výrobě středního nákladního vozu ROSS R-210, který prošel vojskovými zkouškami a byl v malém počtu přijat do výzbroje AČR. Právě R-210 měl pragovky od konce 90. let nahrazovat, ale ty přežily i tento pokus o jejich odeslání do důchodu.

Tatra Tactic

Tatra celý projekt středního taktického a logistického vozidla přepracovala a v roce 2004 představila zcela nový typ tehdy označovaný jako Tatra T 810 6x6 ATS. O dva roky později armáda objednala prvních 556 kusů a sériové vozy se k útvarům začaly dodávat od roku 2008. Od roku 2016 typ T 810 nese obchodní označení Tatra Tactic. Vozidla řady Tactic jsou stavěna na podvozku s žebřinovým rámem označovaným jako TŘ-III a s originálními tuhými portálovými nápravami Tatra Rigid. Odpružení přední nápravy je mechanické s vinutými pružinami, zadní dvě nápravy jsou opatřeny parabolickými listovými pery.

K pohonu slouží šestiválcové motory Renault DXi7 240 (Euro 3) nebo DXi7 260 (Euro 5) s maximálními výkony 177 kW nebo 198 kW doplněné manuální převodovkou ZF a přídavnou převodovkou Steyr. Kabina Tatry Tactic zavedené do výzbroje AČR pojme tři vojáky, má zodolněnou pancéřovanou podlahu odpovídající stupni odolnosti Level I dle STANAG 4569, na střeše je poklop s lafetací pro lehký kulomet, nechybí ani systém centrálního dohušťování pneumatik nebo naviják.

Nová generace Tatra Tactic

V současnosti v české armádě slouží přes 600 vozidel první generace Tatra Tactic, což z ní dělá druhý nejrozšířenější typ tatrovky v řadách armády. Základní a službou prověřený koncept zůstává zachován i u nové podoby řady Tatra Tactic. Jde tedy o logistické a zabezpečovací vojenské vozidlo střední až těžké hmotnostní kategorie (N2/N3) s konvenčním rámovým podvozkem a portálovými nápravami Tatra Rigid se světlou výškou 470 mm. Je určené k přepravě volně loženého, sypkého i upevněného kusového materiálu a k přepravě osob na valníkové plošině po komunikacích, polních a lesních cestách a v těžkém terénu. Může sloužit jak k výcviku, tak k dopravním úkolům, a to i v podmínkách světelného maskování s osvětlením automobilu v maskovacím režimu tzv. black out.

tatra tactic2

Pohotovostní hmotnost valníku činí 7,5 t, užitečná hmotnost dosahuje hodnoty 5,5 t a celková hmotnost je 13 t. Jde o robustní vozidlo nasaditelné v náročných podmínkách při teplotách od -32 °C do 49 °C, které může být vybaveno podvozkem v konfiguraci 4x4 nebo 6x6. Díky vysoké světlé výšce má velmi dobrou průchodivost terénem i schopnost překonávat vodní překážky broděním až do hloubky 1,2 m, přičemž agregáty a konstrukční skupiny pod čarou ponoru jsou vodotěsné nebo voděvzdorné.

Řízení je opatřeno hydraulickým posilovačem a splňuje požadavky EHK 79, přičemž volant si řidič může nastavit ve dvou osách. Přední portálová náprava je tuhá opatřená kolovými redukcemi a uzávěrkou nápravového diferenciálu. Její odpružení je zabezpečeno vinutými pružinami a zkrutným stabilizátorem, přičemž její celkové povolené zatížení činí 6 t. Zadní portálová náprava u verze 4x4 je rovněž tuhá s kolovými redukcemi a uzávěrkou nápravového diferenciálu. Odpružení je řešeno pomocí parabolických listových per a zkrutným stabilizátorem. Kapacita dosahuje hodnoty 7 t. Na všech nápravách jsou namontována kola s jednomontáží a systémem rozpěrných vložek Beadlock opatřená pneumatikami 365/85 R20 TL. V nich je možné pomocí systému centrálního dohušťování měnit tlak podle charakteru terénu nebo doplňovat vzduch v případě poškození. Všechna kola jsou opatřena kotoučovými brzdami (splňující požadavky EHK 13) a systémem ABS.

Tatra Tactic3

Nová generace automobilu Tatra Tactic je vybavena celosvětově rozšířeným a hojně používaným kapalinou chlazeným šestiválcem Cummins ISB 6.7 s přeplňováním a s chlazením plnícího vzduchu splňujícím emisní normu Euro 3. Maximální výkon motoru o zdvihovém objemu 6,7 l je 210 kW, maximální točivý moment činí 970 Nm. Převodovka může být plně automatická šestistupňová značky Allison s integrovaným hydrodynamickým měničem, nebo manuální ZF. Nová Tatra Tactic může dosahovat rychlosti 100 km/h, jízdní dosah překračuje 800 km, stoupavost vozu činí 100 procent. Vůz je schopen překonat kolmou překážku do výšky 600 mm a příkop o šířce 900 mm. Celá konstrukce vozu je uzpůsobena tak, aby mohl být přepravován po železnici, lodí nebo letecky.

Zcela nová trambusová kabina z dílny tatrováckých konstruktérů s kapacitou čtyř osob (řidič plus tři pasažéři) má řadu společných unifikovaných prvků s řadou Tatra Force. Sedadla řidiče a spolujezdce jsou výškově i podélně stavitelná a vzduchem odpružená, kabina je vybavena klimatizací a může mít nezávislé i závislé topení napojené na chladící okruh motoru. Posádka může mít k dispozici i radiostanice, GPS a další přístroje a vybavení podle požadavků uživatele.

tatra tactic4

Podobně jako v případě řady Tatra Force i nová kabina řady Tactic má rovné geometrické tvary, které napomáhají větší odolnosti kabiny, její snadnější údržbě a opravám a v neposlední řadě nabízejí možnost snadno ji vybavit přídavným pancéřováním. Kabina také umožňuje lafetaci kulometu ve střešním průlezu. Přetlaková filtroventilace kabiny chrání osádku před následky použití zbraní hromadného ničení a vůz lze nasazovat také při likvidaci průmyslových havárií či různých katastrof. Na vozidle je také možné provádět dekontaminaci všemi zavedenými dekontaminačními prostředky a látkami. Automobil v úpravě ADR může převážet nebezpečné látky dle předpisů ADR třídy EXII.

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace