Podíl v Tatra Trucks jako záloha za Vistu? Vazby vedou na Slovensko i do Spojených arabských emirátů

Podíl v Tatra Trucks jako záloha za Vistu? Vazby vedou na Slovensko i do  Spojených arabských emirátů
Autor fotografie: Ministerstvo obrany, Public domain|Popisek: Ministryně obrany na návštěvě Tatra Trucks
08 / 01 / 2025, 14:00

V uplynulých týdnech se některá média zabývala napětím mezi spolumajiteli automobilky Tatra Trucks, skupinou CSG Michala Strnada a společností Promet Hany Materové. V obecném povědomí je poměr 65:35. Ale o 65 % akcií vlastněných prostřednictvím společnosti NIKA Development se CSG dále v poměru 83:16 dělí se společností QUANTUM Private Equity.

Novojičínský Deník.cz publikoval na konci listopadu článek „V kopřivnické Tatře to vře. Zaměstnanci mluví o nátlaku, výpovědí přibývá“, jímž navázal na předchozí, v němž se věnoval výše zmíněným třenicím mezi Michalem Strnadem a společností Promet, poté, kdy byla z dozorčí rady Tatry odvolána Denisa Materová. Tématu si všimly také Seznam Zprávy (Historické vazby v Tatře se bortí. Zbrojař Strnad odstavil spoluvlastníka), a to v době, kdy jejich šéfredaktorem stále byl Jakub Unger, který následně post opustil v souvislosti se pozoruhodnou kauzou otevřenou na stránkách Page Not Found. Otázek otevírají tyto články mnoho, ale jednu podstatnou ponechaly stranou.

Tatru spoluvlastní skrytí majitelé ze Spojených arabských emirátů – děti Viktora Jelínka

 

Společnost Promet Tools a.s., která drží 35% podíl v Tatra Trucks, se o automobilku dělí nikoli přímo s Czechoslovak Group, ale se společností NIKA Development a.s., v níž má 83% podíl Czechoslovak Group. A 16 % drží společnost QUANTUM Private Equity a.s. A v jejím případě je důležité si pokládat otázky, které se dotýkají vlastnické struktury. Tatra Trucks je totiž velmi důležitou součástí českého obranného průmyslu a jedním z klíčových dodavatelů Armády České republiky, která je v mnoha ohledech závislá na jejích podvozkových platformách (jezdí na nich kromě nepřeberného množství logistických prostředků také nové TITUSy, nová samohybná děla CAESAR, nové komplety PVO SPYDER a další a další technika).

Medailonek Viktora Jelínka z quantic-pwm.com

V evidenci skutečných majitelů jsou kromě pánů Viktora Jelínka a Tomáše Kolbaby uvedení dva majitelé ze Spojených arabských emirátů, jejichž jméno a povaha postavení jsou znepřístupněny. Podle vyjádření právničky Walchové uvedené jako nepřímý vlastník QUANTUM PrivateEquity pro Seznam zprávy jde o nezletilé děti slovenského právníka Viktora Jelínka.

Souvisí spoluvlastnictví Tatry s akvizicí The Kinetic Group?

 

Otázkou je souvislost s nedávnou akvizicí CSG ve Spojených státech. Zcela mimořádný výdaj ve výši přes dvě miliardy dolarů za The Kinetic Group. V bezpečnostní komunitě se spekuluje o úvěru z Kataru a/nebo dalších zemí Perského zálivu, díky kterému CSG projekt financuje. Skuteční majitelé QUANTUM PrivateEquity a.s. jsou podle evidence majiteli od 1. března 2024. Spolumajiteli Tatry se tedy stali až v době, kdy byly snahy o koupi The Kinetic Group v plném proudu, měsíc před prvním termínem rozhodnutí úřadu CIFIUS. Požádali jsme mluvčího skupiny CSG o vyjádřeni k výše uvedené spekulaci, tedy že podíl ve skutečnosti slouží jako záloha na půjčku, kterou CSG čerpala pro akvizici TheKinetic Group. Mluvčí skupiny Andrej Čírtek uvedl:

„V rámci vícezdrojového financování podnikatelských aktivit CSG je jedním z finančních partnerů skupiny i zkušený podnikatel a investor Viktor Jelínek, který v tomto oboru úspěšně působí již 20 let. S ním se CSG v roce 2021 dohodla na poskytnutí významné investice, přičemž protihodnotou bylo získání více než 16,367 procentního podílu ve společnosti Nika Development, která je 65 procentním akcionářem Tatra Trucks, skrze ready made společnost Quantum Private Equity (QPE). Výše podílu odpovídala poskytnuté částce a valuaci společnosti Tatra Trucks. Jedná se o oboustranně výhodné partnerství. CSG získala významné prostředky na svůj rozvoj.

Koncovým vlastníkem a beneficientem QPE je pan Viktor Jelínek, což je zveřejněno v příslušných veřejných registrech. Viktor Jelínek je investorem, který přinesl financování CSG, a naopak CSG žádným způsobem nefinancuje podnikatelské aktivity Viktora Jelínka. Viktor Jelínek je vůči Tatře v pozici finančního investora a nikoliv aktivního akcionáře, který by se nějak angažoval v managementu či podnikatelských aktivitách automobilky. Jak z výše uvedeného vyplývá, investice Viktora Jelínka nijak časově ani věcně nesouvisí s akvizicí TheKinetic Group.“

Finanční investor a nikoliv aktivní akcionář?

 

Jinými slovy tedy Viktor Jelínek investoval značné prostředky do akcií společnosti, o jejíž provoz, výkony managementu či podnikatelské aktivity se nezajímá, a dokonce část podílu přepsal rovnou na své dvě nezletilé děti. Takové vysvětlení vztahů spíše než objasnění přináší řadu dalších otázek, protože takové postupy nepůsobí standardně. A rozhodně nejsou standardem v obranném průmyslu – kterou další světově významnou zbrojovku vlastní nezletilé děti? Ostatně se v otevřených zdrojích nedaří dohledat jakýkoli předchozí zájem Viktora Jelínka o obranné technologie v minulosti. Ale z čista jasna investruje do Tatra Trucks, přičemž ale nemá zástupce v dozorčí radě a o svou investici se vlastně údajně nijak nestará. Při povedomí o průběhu partnerství mezi Michalem Strnadem a vyhození Denisy Materové z dozorčí rady je třeba připustit, že pro aktivního akcionáře může být partnerství s majitelem CSG náročné.

Robert Kaliňák, IDEB 2024

Objevily se rovněž informace o blízkosti mezi Viktorem Jelínkem a Robertem Kaliňákem, slovenským ministrem obrany, o nichž psaly v prosinci Seznam Zprávy. Totéž médium se také v březnu 2024 zabývalo nadstandardními vztahy Roberta Kaliňáka a CSG: „Právě ministr Kaliňák má už z minulých let k majitelům CSG blízko. Když v roce 2018, po vraždě novináře Jána Kuciaka, musel opustit post ministra vnitra, rozjel následně svůj vlastní byznys s výrobou loveckých pušek, přičemž sídlo své firmy LiwaArms Slovakia umístil do areálu muničky ZVS Holding v Dubnici nad Váhom, která je pod manažerskou kontrolou Strnadovy CSG.“

V sázce je pověst českého obranného průmyslu

 

Zmíněné „vícezdrojové financování“ podnikatelských aktivit CSG spekulaci o souvislostech s k financováním akvizice The Kinetic Group nevyvrací. Kromě toho pak jakákoli zmínka o Spojených arabských emirátech připomíná další z problémů Tatry, jimž je třeba se věnovat – otázku prověrky NBÚ společnosti Tatra Export navazující na soudní spor se společností Quatro RISK. Na to, že je Tatra Trucks klíčovým podnikem nejen skupiny CSG, ale celého českého obranného průmyslu, otazníků a pochybností nezdravě přibývá.

Upraveno 13.1.2025

Tagy článku

-->