foto: CSG, Public domain/TATRA FORCE 8x8
KOMENTÁŘ: Odborový předák Roman Ďurčo vyjádřil obavy ze vstupu STV Invest do automobilky Tatra Trucks. Jediný konkrétní důvod těchto obav byl vyvrácen, CSG přesto reaguje velmi ostře. Potvrzují se naše slova o lišce v kurníku.
Některá média (TN.cz a Seznam Zprávy) od pátku opakují příběh o tom, že se odbory kopřivnické Tatry bojí o své zaměstnance v souvislosti s připravovaným vstupem STV Invest, prostřednictvím nákupu akcií od Promet Group, do akcionářské struktury automobilky, jejímž většinovým vlastníkem je konkurenční Czechoslovak Group. Citován je výrok Romana Ďurča, předsedy OS KOVO: „My tam vidíme velké ohrožení vzhledem k tomu, že je to přímý konkurent ve zbrojařských zakázkách kopřivnické Tatry. Máme velké obavy, že by to mohlo ohrozit nejen akcionářskou strukturu v tom podniku, ale i různé soutěžení zakázek. Dopady by to do jisté míry na zaměstnance určitě mohlo mít.“ Jako přímého konkurenta Tatry označuje STV proto, že údajně zastupuje německého výrobce nákladních vozidel MAN.
STV automobilku MAN nezastupuje
Ředitel speciálních projektů STV Group Pavel Beran ale tento argument vyvrátil: „Skupina STV nezastupuje nákladní vozidla MAN. STV chce majetkově vstoupit do výrobce vozidel Tatra s cílem dále tuto společnost rozvíjet,“ s tím, že zájem a cílem STV Invest je dostat společnost Tatra Trucks zpět k ziskovosti: „Ačkoli má Tatra přebytek zakázek, hospodaření se za poslední dva roky značně zhoršilo, a v loňském roce dokonce skončila ve ztrátě. To je v dnešní době, kdy všichni výrobci vojenské techniky dosahují mimořádných zisků, naprostý unikát.“
Jediný věcný argument, který v současné diskusi kolem Tatry padl, tedy argument přímé konkurence formou zastupování firmy MAN, tedy neplatí. Střízlivě nahlédnuto by to ani nedávalo dobrý smysl. Konstrukce, podle které firma majetkově vstoupí do automobilky, a přitom chce vydělávat na prodeji konkurenčních vozidel a svou investici tím znehodnocovat, je na první pohled přitažená za vlasy. Jádro pudla spočívá spíše právě ve zmíněné otázce ziskovosti Tatra Trucks, a z ní pramenící nervozity, která se projevuje mediálními výstupy ze strany Czechoslovak Group. Spíše se potvrzuje, co jsme psali v dubnu o „lišce v kurníku“:
„Na rozdíl od Promet Group je ale STV Invest čistokrevnou zbrojařskou firmou. Díky svým zkušenostem bude schopna velmi dobře identifikovat, jaké jsou odpovídající marže v rámci podobných subdodávek, jaký má být zisk a jaká je férová cena. STV Invest bude mít mnohem lepší pozici než Promet Group, aby vyvíjela tlak na co největší zisk pro Tatra Trucks.“
Nervózní CSG vyhrožuje zásadní změnou vztahu k Tatře
Zmíněnou nervozitu CSG ilustruje především výrok mluvčího skupiny Andreje Čírtka: „Odborový svaz KOVO právem upozorňuje na potřebu chránit zájmy Tatra Trucks a jejích zaměstnanců, což je prioritou i pro nás jako majoritního akcionáře. Jsme odhodláni zvažovat všechny eventuality, jak akcionářskou strukturu v zájmu Tatry řešit. Na stole jsou i krajní varianty, které by mohly vést k zásadní změně vztahu CSG k Tatře, pokud by to bylo nezbytné pro zajištění její budoucnosti a prosperity.“ – razantní výrok, který je postaven na vyjádření odborového předáka (a nikoli odboráře Tatra Trucks), lze označit za minimálně nestandardní, určitě pozoruhodný.
Připomenout můžeme také neochotu CSG komentovat situaci odvolání Denisy Materové z pozice předsedkyně dozorčí rady: „CSG zpravidla nekomentuje změny v orgánech členských firem skupiny a platí to i v tomto případě. Stejně tak nekomentuje vztahy s menšinovými akcionáři v členských firmách,“ uvedl tehdy pro Seznam Zprávy Andrej Čírtek. Nyní se ovšem důrazným výrokům nebrání. A propos, Denisa Materová nabídla odborářům setkání – Roman Ďurčo totiž před svými výroky s akcionáři o ničem nejednal a na nic se jich neptal.
Krajní varianty a zásadní změny vztahu CSG k Tatře by bylo lze očekávat v situaci, kdy by z jednání akcionářů vzešel nesoulad ohledně dalšího rozvoje společnosti. CSG však hovoří o krajních variantách v reakci na mediální vyjádření ne zcela informovaného odboráře – Ďurčo po Beranově reakci Seznam Zprávám řekl, že „informaci zachytil v médiích“. Security Magazín se obrátil na předsedu odborové organizace Tatry Jiřího Krutílka s dotazem, zda odboráři Tatry sdílejí podobné obavy a zda k nim mají jiný důvod, než zmíněné „zastupování firmy MAN“. Jeho případnou reakci doplníme.
Zeptali jsme se také Pavla Berana, zda se odboráři na STV obrátili a ověřili si skutečný stav věcí: „Skupina STV v kontaktu s odboráři Tatra ani OS KOVO není. Náš kapitálový vstup zatím nezískal souhlas ÚOHS, a proto se do té doby zdržujeme jakéhokoli jednání vůči Tatře. Pan Ďurčo nás před svým vyjádřením nekontaktoval a nerozumíme, odkud pramení jeho názor, že náš kapitálový vstup ohrožuje Tatru, který rozeslal médiím.“ Uvedl také, že je společnost STV připravena se s odboráři sejít a deklarovat zájem Tatru dále rozvíjet a vrátit zpět do zisku a k prospěritě. „K tomu je nutné, aby Tatra znovu posílila klíčové kompentence včetně vlastní výroby důležitých komponent ale také vlastního obchodu, aby do budoucna nebylo využíváno různých zprostředkovatelů, jak se dnes děje dokonce i v rámci českého trhu.“
Tatra Trucks ve ztrátě. Unikát mezi zbrojovkami
Jiné obavy jsou totiž docela na místě. Tatra Trucks skončila ve ztrátě za předminulý rok ve výši 46 milionů korun, ačkoli zvýšila tržby. V době, kdy opozice zvažuje uvalení daně z mimořádných zisků na obranný průmysl, protože hospodářské výsledky všech hlavních hráčů meziročně významným způsobem rostou, je ztráta v případě jednoho z klíčových dodavatelů české i slovenské armády opravdu zarážejícím jevem, který ovšem musí mít nějaký důvod. A nabízí hned ten nejvíce na očích: v loňském roce uzavřelo Ministerstvo obrany rámcovou smlouvu na nákladní Tatry s firmou, kterou CSG označuje za výhradního dodavatele pro Českou republiku: Tatra Defence Systems. Tu, na rozdíl od Tatra Trucks, vlastní CSG ze 100 %, a samotného výrobce tento prostředník odsunuje do role subdodavatele. Proč Armáda České republiky nemůže pořizovat vozidla přímo od výrobce?
Nezdá se, že by se „boj o Tatru“ vyostřoval, protože ve skutečnosti celý příběh o strachujících se odborářích stojí na jediném výroku odborářského předáka, který byl obratem vyvrácen jako mylný. Naopak se zdá, že někdo velmi chce, aby to před rozhodnutím ÚOHS na vyostřený boj vypadalo. Zřejmá snaha majoritního akcionáře zbavit se postupně Promet Group coby menšinového akcionáře Tatra Trucks narazila do zdi v podobě vstupu rovnocenného partnera do hry. Z veřejných zdrojů nelze žádný principální nesoulad mezi akcionáři vyčíst, všem nepochybně jde o prosperitu Tatry.
Tagy