Tchaj-wan plánuje vyvinout „zabijáka“ čínských tanků

Tchaj-wan plánuje vyvinout „zabijáka“ čínských tanků
Autor: public domain|Popisek: CM-32 Yunpao
14 / 01 / 2021, 13:00

Tchaj-wan nechce nechat nic náhodě a v potenciálním konfliktu s Čínou vyvíjí nové projekty. Jedním z nich je i nový stíhač tanků, který má být vyvinut z rodiny obrněných vozidel Yunpao.

Protože se nelze spolehnout na to, že klid zbraní mezi Tchaj-wanem a Čínou bude trvat věčně, činí Tchaj-wan dlouhodobě kroky k zabezpečení své obrany. Nově se pustil do vývoje kanonového stíhače tanků, který má být vyvinut z rodiny obrněných vozidel Yunpao.

Hlavní devizou nového vozidla pak má být jeho osazení drážkovaným kanonem ráže 105 mm, aby se zvýšily palebné schopnosti a také mobilita stroje. Zmíněný kanon má být doplněn o těžký kulomet ráže 12,7 mm a kulomet o ráži 7,62 mm. Hlaveň kanonu má být nakoupena ze zahraničí, informuje server Defence Blog.

Server rovněž informoval, že na vývoj nového stíhače tanků, respektive vznik prototypů mají být vyčleněny finanční prostředky ve výši 27 milionů dolarů. Nová varianta rodiny obrněných vozidel Yunpao bude podle serveru Defence Blog vhodná především pro rychlé údery. Dva prototypy kolového obrněného vozidla osazeného kanonem ráže 105 mm by měly být zkompletovány do roku 2023.

V této souvislosti uveďme, že Tchaj-wan svojí geografií nepatří k zemím s tankovým terénem, jako je třeba Austrálie nebo Ukrajina. Tchaj-wan má obydlené západní pobřeží, vnitrozemí je pokryto džunglí a horami s příkrými svahy, jež jsou obtížně schůdné, natož sjízdné. Stíhače tanků jsou v tomto případě zřejmě levným řešením obrany vyloďovacích pláží, kde by mohla čínská armáda a námořnictvo zaútočit. Taktika by byla vést palbu na vyloďovací plavidla a techniku z věžového postavení a dále bojovat stylem "hit and run". Cílem ovšem musí být vybudovat na přístupech k pevnině třeba sítě senzorů, minová pole, dalekonosné hlavňové i raketové pobřežní dělostřelectvo podporované letectvem.

Předpokládá se, že po námořní blokádě Číny zahájí raketový a letecký úder na přístavy, letiště a komunikace ke zničení a imobilizaci tchaj-wanských sil a teprve pak zahájí námořní a vzdušnou výsadkovou operaci. A právě o schopnosti Tchai-wanu zadržet vyloďovací plavidla dostatečně daleko a ochránit pobřeží před vyloděním není slyšet.

Stíhač tanků, letouny F-16V a co dál?

Tchaj-wan bere možnou ozbrojenou hrozbu ze strany Číny vážně a posiluje své obranné kapacity nejen o nová obrněná vozidla. Významným strategickým partnerem v tomto směru jsou USA. Tchaj-wan se tak pouští rovněž do vývoje první domácí diesel-elektrické ponorky. Plavidla budou vznikat v domácím ponorkovém programu známým jako Hai Ch’ang. O konstrukci plavidla se pak má postarat společnost CSBC, která je největším stavitelem plavidel na Tchaj-wanu.

Brzy zhmotnělou realitou má být také 66 letounů F-16V, které významně posílí tchaj-wanské vzdušné síly. Tchaj-wan se navíc nevzdal ani naděje na pořízení letounů F-35, i když v tomto případě jejich nákup ve střednědobém horizintu není příliš pravděpodobný. Tchaj-wan posiluje prakticky na všech ,,frontách", protože tenze mezi ostrovem a Čínou neustávají a mohou se v nestřežený okamžik přelít do ozbrojeného konfliktu.

 

Zdroj: Defence Blog

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace