Tendr na BVP: kauza nákupu obrněnců, vyřaďte vítěze vojenských zkoušek

Tendr na BVP: kauza nákupu obrněnců, vyřaďte vítěze vojenských zkoušek

V listopadu 2017 armáda oznámila, že armádním požadavkům vyhověla všechna vozidla. Skutečně ale vyhověla všechna? Nebyl mezi nimi přece jen nějaký rozdíl? Byl a podstatný. Detaily ovšem armáda nesdělila, ty se dostaly na světlo až o rok a půl později.

Všech pět vozidel od čtyř výrobců se představilo během statické i dynamické ukázky. Prezentována byla střelba na pohyblivý cíl vzdálený 700 m a statické cíle ve vzdálenosti 1200 a 1800 m. Dále pak odborníci z armádní komise nyní posuzovali mimo jiné stáří konstrukce, modernizační potenciál pro příštích 40 let, hmotnost, výšku, brodivost, rozměry vnitřních prostorů, možnost přepravy atd.

                                     

Vozidlo PUMA se standardní tovární posádkou, jakou měla všechna ostatní BVP, trefilo 37x terč ze 40 pokusů. Pro srovnání: druhý v pořadí zasáhl cíl pouze 19x. Za skvělý výsledek PUMY ve střelbách může i moderní bezosádková věž s nejmodernější zaměřovací technikou.

Dynamickými zkouškami prošla všechna vozidla, ovšem některá měla zásadní technické potíže a musela některé zkoušky opakovat. Prostě se porouchala. V tomto typu zkoušek hraje důležitou roli výkon motoru. 1100 koní jakými disponuje PUMA, nenabízí žádné jiné BVP. Koňská síla je důležitá nejen pro akceleraci, maximální rychlost a sílu při překonávání překážek v terénu, ale také pro budoucí modernizaci a zapojování dalších podpůrných systémů s nárokem na odběr energie. Pro srovnání: druhý Lynx nabízí 1050 koní, CV90 810 a nejslabší ASCOD ve své nejsilnější verzi jen 720 koní. To už je rozdíl!

Můžeme si jen domýšlet, proč nejsilnější, nejbezpečnější, nejpřesnější a nejmodernější stroj PUMA je z tendru vyloučen. Armáda totiž upravila na konci března specifikace a vyškrtla možnost bezosádkové věže, se kterou právě PUMA docílila tak skvělých výsledků ve vojskových zkouškách.

Tagy