Tendr na BVP: Výrobce vozidla PUMA odstoupil ze soutěže. Další rána pro kritizovaný tendr

Tendr na BVP: Výrobce vozidla PUMA odstoupil ze soutěže. Další rána pro kritizovaný tendr
15 / 10 / 2019, 18:45

Společnost PSM, výrobce BVP PUMA, odstoupila ze soutěže, jejímž výsledkem má být výběr pásového bojového vozidla pěchoty, které nahradí dosluhující a neperspektivní BVP-2. Důvodem jsou především problematické požadavky Ministerstva obrany, resp. Armády České republiky, jež na jaře začaly náhle žádat osádkovou věž. Po zvážení všech podmínek soutěže se PSM rozhodlo z tendru odstoupit a nepodávat závaznou nabídku.

Nové a překvapivé podmínky byly Ministerstvem obrany oznámeny 27. března tohoto roku. Již tehdy se společnost PSM ohradila, protože formální požadavek osádkové věže nemohla splnit právě PUMA, jež mj. o tuto moderní technologii opírá svou hlavní přednost: maximální ochranu osádky. Armáda v rámci prvotního marketingového průzkumu preferovala právě bezosádkovou věž. Pak zcela otočila a spustila intenzívní vysvětlovací kampaň. Odstoupení výrobce vozidla mnohými dlouho označovaného s ohledem na kvalitu parametrů za favorita tendru, ukazuje, že armádní požadavky jsou diskutabilní a problémové.

Možnost přestavby vozidla podle požadavků Armády České republiky vyhodnotila společnost PSM jako příliš složitou a nákladnou, a nebude nabídku podávat, ačkoli se dříve zavázala požadavkům AČR vyhovět. "Přestože požadavky Armády ČR na nové pásové BVP společnost PSM plně respektuje, jsou natolik specifické, že jejich vývoj vyžaduje množství času," uvedla společnost nyní.

Ač by bylo v jejích silách BVP technicky upravit, patrně by nebyla schopna v požadovaném termínu dodat funkční, vyzkoušený a především certifikovaný prototyp. Společnost PSM je dle svého prohlášení připravena BVP PUMA dodat svůj produkt jako plně funkční, vyzkoušený a nasazený v německém Bundeswehru, případně provést dílčí úpravy podle požadavků zákazníka, a za požadované spolupráce českého průmyslu, bude-li oslovena. Certifikace stávajícího modelu trvala v Německu pět let. Zásadně přestavěný typ nelze certifikovat v řádu měsíců. Ani tak velcí a zkušení výrobci, tedy Rheinmetall a KMW, které PSM vytvořily, nejsou schopni reagovat na náhlou změnu zadání, která tím více působí poněkud účelově.

Jde o další z problémů největší zbrojní zakázky v samostatné historii České republiky. Pořízení 210 vozidel v sedmi variantách v předpokládané hodnotě 53 miliard korun a přezbrojení praporů 7. mechanizované brigády. Ministerstvo stále nevybralo právní kancelář, která má poskytovat právní služby a především povede přípravu smluv s dodavatelem. Sledovaný tendr je předmětem kritiky politiků i odborníků.

V tendru tak pokračují společnosti GDELS s vozidlem ASCOD 2, Rheinmetall s vozidlem LYNX a BAE Systems s vozidlem CV90.

Tisková zpráva Ministerstva obrany:

V souladu se stanoveným harmonogramem veřejné zakázky „Pásové bojové vozidlo pěchoty a jeho modifikace – nákup“ dnes obdrželo Ministerstvo obrany předběžné nabídky od tří výrobců. Předběžné nabídky podaly společnosti BAE Systems Hägglunds AB, GDELS - Santa Barbara Sistemas SA a Rheinmetall Landsysteme GmbH.

Ministerstvo zároveň obdrželo písemnou informaci od společnosti PSM Projekt System & Management GmbH, že se rozhodla z důvodu nutnosti značné a nákladné přestavby jejich zavedeného vozidla PUMA nepodat v rámci uvedené zakázky žádnou nabídku.

Nyní začne projektový tým posuzovat doručené předběžné nabídky a poté začne s dodavateli vlastní vícekolové jednací řízení za účelem zkvalitnění jejich nabídek. Následně budou dodavatelé vyzváni k podání finálních nabídek.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace