Tvrdý indický oříšek k rozlousknutí. Nové víceúčelové stíhací letouny chtějí dodat Francouzi či Američané, v závětří jsou i Švédové

Tvrdý indický oříšek k rozlousknutí. Nové víceúčelové stíhací letouny chtějí dodat Francouzi či Američané, v závětří jsou i Švédové
Autor: Tim Felce (Airwolfhound), CC BY-SA 2.0|Popisek: Dassault Rafale
30 / 06 / 2022, 13:00

Indie má v dlouhodobém plánu pořídit si 114 víceúčelových stíhacích strojů, 96 z nich má být vyrobeno doma, 18 pak dodá zahraniční kontraktor. Která varianta může reálně zvítězit?

Indie má s pořízenám víceúřelových letounů skutečně smělé plány. Chce si pořídit celkem 114 víceúčelových stíhačů, menšinu z nich, 18 strojů, má Indii ,,zařídit" zahraniční dodavatel. Pro Indii nové letouny jsou v podstatě nutností, protože má ve výzbroji obstarožní stroje MiG-21, MiG-27 či MiG-29. Velkou neznámou je zatím, kdo by to mohl být, protože uchazečů je celá řada a svou roli hrají i obchodní a politické zájmy v Indii. Pořízení jakýchkoliv letounů je jak známo výsostně politickou záležitostí. Zájem dodat Indii letouny má mimo jiné Lockheed Martin, Boeing, Dassault, MiG či SAAB.

Indie je regionálně atraktivní trh a mísí se zde zájmy USA a Ruska. USA by rády Indii nabídly, a také jej patřičně ,,tlačí", letoun F-21, který vychází  ze stroje F-16 Block 70, a je speciálně upravený pro tuto zemi. Ve hře je však teoreticky také varianta nabídky F-35, kterým by Indii USA ,,namlsaly", aby ji získaly na svou stranu, a pak jim ,,vnutily" již zmiňovaný stíhač F-21, který byl vyroben tak, aby splňoval veškeré indické požadavky.

Dodání stíhačů je však současně jak pro USA, tak Rusko vyšší geopolitickou hrou. USA mají zájem o zajímavý indický trh a chtějí z něj vytlačit Rusko, který je zde relevantním a stále silným hráčem, a oslabit rovněž jeho ekonomiku, jež je zasažena sankcemi západního společenství kvůli válce na Ukrajině. USA by v případě indického kladného stanoviska mohly prohloubit vojensko-technickou spolupráci s Indií a výrazně umenšit roli ruského tradičního dodavatele.

A co potenciální evropští dodavatelé? Indie si před časem objednala 36 víceúčelových stíhačů 4,5 generace Rafale. Kontrakt byl podepsán v roce 2016. Výrobce letounů firma Dassault tak v tendru na dodávku dalších stíhacích strojů není jistě bez šance.

Co se týče SAABu, v tomto případě by mohl nabídnout letoun JAS-39 Gripen E, nicméně ten v konkurenci dalších strojů podle vyjádření některých vojenských expertů spíše ztrácí. Gripeny utrpěly šrám v případě Thajska, které sice provozuje 12 gripenů, nicméně vyjádřilo poměrně jasně svůj zájem o koupi amerických stíhačů F-35.

V této souvislosti dodejme, že Švýcarsko před více než 10 lety rozhodlo pro pořízení 22 gripenů, které však nakonec dostaly stopku, protože nebyly pro ně nakonec odsouhlaseno finanční krytí. A jaká je realita dnes? Švýcarsko se před rokem rozhodlo pro akvizici letounů F-35, za 36 těchto strojů plánuje utratit 6 miliard švýcarských franků (asi 140 mld. korun).

Rusko chce na indickém trhu představovat dál dominantního hráče a může nabídnout MiG-35. Neznámou však je, jestli Indie, která má s Ruskem velmi dobré vztahy v rámci dlouhodobé obchodní výměny či vojensko-technické spolupráce, by na toto řešení kývla, protože na trhu jsou přece jen výkonnější stroje, vše je na druhou stranu otázkou peněz.

Indie se tak musí rozhodnout, jaké řešení je pro ni to nejlepší. Vzhledem k tomu, že tato země je v řadě ohledů nečitelná a navíc rozkročená mezi Západem a Východem, nelze určit jednoznačného favorita, jen ta řešení, která mají menší šanci než ostatní. I když to vypadá, že USA mohou mít slušně nakročeno, nakonec se může radovat někdo úplně jiný.

 

Zdroj: Airforce Technology



Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace