Thajsko má zájem o stroje F-35, jsou modernější a levnější než švédské Gripeny

Thajsko má zájem o stroje F-35, jsou modernější a levnější než švédské Gripeny
Autor: Lockheed Martin|Popisek: Ilustrační obrázek F-35
07 / 01 / 2022, 13:00

Velitel thajského letectva Napadej Dhupatemiya oznámil, že chce nakoupit stroje F-35 a zahájí proces k vytvoření objednávky tohoto stroje 5. generace.

Dhupatemiya uvedl, že cena za letoun Gripen je 85 miliónů USD a za F-35 po vyjednáváních zaplatí Thajsko pouhých 70 miliónů USD.

Ceny strojů F-35 od amerického zbrojařského gigantu Lockheed Martin neustále klesají na nižší úroveň, jak se zvyšuje počet prodaných strojů. Z původní ceny 142 miliónů USD v době, kdy se F-35 dostala na trh na aktuální poloviční cenu.

Podle velitele thajského letectva bude plánování rozpočtu na nákup 8 letounů F-35 zahájeno ve fiskálním roce 2023, který začíná v říjnu letošního roku.

F-35 na rozdíl od Gripenu umožní thajskému letectvu získat technologickou převahu na případným útočníkem a zároveň umožní stálý budoucí rozvoj této platformy.

Zároveň dodal, že bude koupeno maximálně 12 strojů F-35 a budou doplněny flotilou bezpilotních prostředků typu Loyal Wingman, kdy padlo jméno společnosti Boeing, která tyto prostředky vyvíjí ve své australské pobočce.

ATS (Airpower Teaming System) na délku měří 11,7 m a má mít maximální dolet kolem 3 700 km. Zřejmě bude podzvukový a má být schopen nést průzkumné, sledovací a zpravodajské systémy i prostředky REB pro vedení radioelektronického boje. Jeho nasazení v kombinaci s F-35 umožní znatelné snížení nákladů.

Stroje 5.generace budou v budoucnu operovat ze základny v Nakhon Ratchasima.

Velké snížení ceny F-35 ukazuje, že polská cesta nákupu těchto strojů by mohla být inspirací i pro naši armádu během obnovy leteckého parku v roce 2027 a vyměnit naše starší stroje za F-35, letoun pro 21. století.

Výhodou amerického dodavatele, na rozdíl od všédského SAAB, je schopnost nabídky celých ,,balíčků", tedy že v dodávce jsou nejen letouny, ale i například náhradní motory. Otázkou je, zda dojde k přenosu technologií, neboť servis nebo opravy v USA by byly v rámci životního cyklu nákladné. Na druhou stranu již více zemí i v Evropě se rozhodlo pro F-35, což v rámci možností ,,Sharing & Pooling" by mohlo snižovat další náklady.

Švédský Gripen E/F jistě je vynikajícím letounem, má parametry pro zemi s malým teritoriem (poloměr otáčky a pod.), ale vůči F-35 technologicky zřejmě není schopen konkurence a navíc systémové propojení F-35 s drony nebo jinými technologiemi je vývoj budoucnosti. Schopnost ,,stealth" kdy stále operují F-16, F-15FX a další, není až tak klíčová, jako komunikační/datové propojení a schopnost dalšího rozvoje. A samozřejmě z hlediska státu je důležitá možnost zapojení domácího průmyslu.

 

Zdroj: Bangkok Post

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace