Třetí letadlová loď či stealth bombardér? Čínský rok 2021 může být mimořádně silný

Třetí letadlová loď či stealth bombardér? Čínský rok 2021 může být mimořádně silný
Autor: CC BY-SA 4.0|Popisek: FC-31
11 / 01 / 2021, 13:00

Jaké zbraně či vojenskou techniku nám Čína ukáže v novém roce 2021? Pro Říši středu to může být z tohoto hlediska nejen důležitý, ale také zlomový rok.

S novým rokem 2021 vyvstávají otázky, jaké zbraně či vojenskou techniku může světu ukázat Čína. Ta se nijak netají svými ambicemi nejen na moři, ale také ve vzduchu a přirozeně si stanovuje pro tento rok své cíle, které nejsou rozhodně malé. Jak to už bývá, spekulace v tomto směru sice žijí vlastním životem, ale co může být pro Čínu v roce 2021 opravdu reálně dosažitelným cílem?

Na moři to může být významný posun u třetí letadlové lodi. Ta má být větší a ještě technologicky vyspělejší než předchozí dvě. Některými odbornými médii pak proběhla informace, že třetí letadlová loď může být spuštěna na vodu již tento rok, tedy 2021.

Zde je základní otázkou, zda nově spuštěná loď bude mít připravené zázemí, a to jak v rámci kotviště, tak i v rámci operačního svazu. Letadlová loď vyslaná bez ochrany torpédoborců a ponorek je přirozeně určena k zániku. Otázka tedy zní, kdo a jak bude chránit letadlovou loď a bude součástí bojového uskupení tohoto plavidla.

Ve stejném roce může dojít také k posunu u nově vyvíjené fregaty Type 054B s integrovaným elektrickým pohonem. Právě elektrický pohon může zlepšit šance plavidla v obraně proti ponorkám, zároveň zřejmě jeho kapacita nepokryje plné operační nasazení. Elektrický pohon může prodloužit operační nasazení a v bojové situaci snížit detekovatelnost v akustickém spektru, avšak i zde je klíčovou položkou kvalita a hlučnost lodních šroubů daného plavidla.

Toto plavidlo má mít podobný tvar jako torpédoborec Type 055 a nová fregata má ,,přežít" i útok protilodních raket. Fregata má rovněž mít schopnost odpalovat řízené rakety s plochou drahou letu. Type 054B má výrazně zvýšit čínské námořní schoposti spolu s letadlovými loděmi a dalšími plavidly.

Dalším ,,horkým" tématem pro rok 2021 je také výsadková loď Type 075, jichž si čínské námořnictvo objednalo tři, ale u nich zřejmě nezůstane a může být nakonec objednáno až osm. Výsadková loď Type 075 je třída moderních vrtulníkových výsadkových lodí stavěných pro námořnictvo Čínské lidové republiky. Jedná se v rámci námořních sil o největší a nejvýkonnější čínské výsadkové lodě o délce 250 m a výtlaku přes 30 000 t. Čína v této oblasti kopíruje i další země, kdy výsadkové operace nebo schopnost operačního nasazení v pobřežních vodách se jeví jako základní schopnost.

Pokud se zaměříme na čínské vzdušné síly, rok 2021 může přinést rozuzlení v případě několika projektů, jako například letounu FC-31 (J-31). První let stroje se sice uskutečnil již v roce 2012, pak se ale trochu ztratil z pozornosti. Čínské vzdušné síly sice nemají zájem o letoun FC-31, nicméně jak to vypadá, tento stroj může sloužit jako palubní stíhač u námořnictva. Podle různých zdrojů pak má nahradit problematický J-15 a sloužit na letadlové lodi Šan-tung (Shandong). Některé média také informovala o tom, že v prosinci 2020 byla zahájena masová produkce stíhače FC-31.

Rok 2021 pak může akcelerovat i vývoj očekávaného podzvukového stealth bombardéru H-20. Tvarově podobný americkému B-2A Spirit vyvíjí Čína od roku zřejmě od roku 2016 a má vstoupit do služby v roce 2025, a podle USA bude nést jaderné zbraně. Bombardér má mít dosah minimálně 12 000 km a unést 20tunový náklad. Otázkou zůstává, kdy uvidíme další vyvíjený čínský bombardér JH-XX, který je naopak navržen k tomu, aby mohl zasáhnout vzdálenější cíle od pobřeží.

Výše uvedený přehled nemusí být směrodatný, nakonec můžeme v ,,praxi" vidět pouze jeho zlomek. Možná důležitější je fakt, že podle vojenských expertů poroste i přes koronavirovou pandemii čínský vojenský rozpočet a ,,asijský tygr" v rámci již čtrnáctého pětiletého plánu (2021-2025) počítá s výraznou modernizací armády, novými projekty a dotažením těch stávajících.

Současně je zřejmě, že Čína chce převzít strategickou iniciativu ve vyvíjení nejmodernějších zbraňových prostředků na moři, zemi i ve vzduchu a toto momentum, řečeno sportovní terminologií, si udržet i do dalších let. Čína chce být samostatná, tedy do budoucna všechny hlavní zbrojní projekty bude řešit v rámci domácích schopností, pouze ve výjimečných případech se bude jednat o nákup s předpokladem kopírování technologie a zavedení domácího produktu.

Masivní zbrojení v oblasti námořnictva samozřejmě zneklidňuje USA, ale především jeho spojence jako Japonsko, Korea, Tchaj-wan a Austrálie. Možnost čínské projekce námořní síly sledují i země jihovýchodní Asie. Nelze vynechat ani Indii a Rusko. Žádná ze zemí nemá sílu Číně vzdorovat vojensky a mnohá nemá zájem to udělat z politických či ekonomických důvodů. Otázkou též je, zda nová americká administrativa udrží krok s vývojem v pacifickém regionu a udrží svou pozici vedoucí mocnosti.

 

Zdroj: globaltimes.cn

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace