Autor fotografie: Excalibur Army|Popisek: TREVA-15
Do produktového portfolia šternberské společnosti Excalibur Army patří mimo jiné i taktický vyprošťovací vůz TREVA-15.
Zajímavé vozidlo mohli zhlédnout návštěvníci veletrhu IDET 2019, kde si odbylo světovou premiéru, a například také Dnů NATO před třemi lety, kde byl TREVA-15 (Tactical Recovery and Evacuation Vehicle) též vystaven. Tehdejší novinka z dílny společnosti Excalibur Army vzbudila náležitou pozornost laické i odborné veřejnosti. Není jistě bez zajímavosti, že TREVA-15 je vozidlem, které není závislé na zahraničních dodavatelích, již zmíněný podvozek, komponenty, přidružené díly a systémy jsou českého původu.
TREVA-15 představuje taktický vyprošťovací a odsunový automobil, jehož základem je podvozek modelové řady Tatra Force 8x8. Tatrovácký podvozek umožňuje překonávat vozidlu kolmé překážky do výšky 0,4 m, překračovat příkopy o šířce 2 m a brodit se přes vodní překážky bez přípravy do hloubky 1,2 m, s přípravou pak do 1,5 m.
Jen v této souvislosti doplňme, že totožnou platformu využívá také mostní automobil AM-70 EX pocházející stejně jako TREVA-15 z produktového portfolia firmy Excalibur Army.
Vozidlo je určeno k vyprošťování a odsunu automobilů, obrněných kolových vozidel a další techniky, k tomu jsou využívány vyvěšovací, tažné a vázací přípravky, které jsou uzpůsobeny i pro práci s obrněnci Pandur II CZ 8x8 z výzbroje české armády.
Vozidlo pohání vzduchem přímo chlazený osmiválec Tatra T3C-928.90 o výkonu 300 kW, který propůjčuje auomobilu rychlost až 80 km/h, v tězkém terénu se pak může TREVA-15 pohybovat rychlostí až 25 km/h. Řidič má k dispozici manuální nebo automatizovanou převodovku. Dojezd vozidla činí 800 km.
Konstruktéři využili pro TREVU-15 tatrováckou prodlouženou kabinu modelové řady Force se čtyřmi dveřmi, jež disponuje prostorem pro řidiče, operátora a čtyři další osoby. Konstrukčně vychází TREVA-15 z vozidla AV-15 a zachovává si tedy odolnost, spolehlivost, je zárověň jednoduchá na ovládání.
TREVA-15 je schopen odsunovat vozidla až do hmotnosti 40 t pomocí tažné tyče, v polovyvěšeném stavu pak do hmotnosti 30 t a dokáže tahat bržděné přívěsy až do hmotnosti 65 t. Ke svému účelu automobil využívá také jeřáb, který může mít nosnost 15 až 20 t. K dispozici je rovněž hlavní naviják s délkou lana 150 m a s maximální tažnou silou 44 t v případě, že je lano opatřeno dvěma kladkami.
Co se týče další výbavy automobilu, disponuje i pomocným navijákem o tažné síle 0,6 t a s délkou lana 320 m. K výbavě automobilu patří také radlice či dílenské pracoviště nebo přetěžovací zařízení a zařízení k ochraně proti kontaktu s vedením vysokého napětí. Na druhé straně výbava může být rozšířená, výsledná podoba je závislá od individuálních požadavcích zákazníků.
Šternberské vozidlo TREVA-15 představuje ve svém segmentu odolnou, spolehlivou platformu, která je navíc jednoduchá na obsluhu.