Třída Amiral Ronar'ch: Po zuby vyzbrojené francouzské fregaty

Třída Amiral Ronar'ch: Po zuby vyzbrojené francouzské fregaty
Autor: Rama, CC BY-SA 3.0 fr|Popisek: Počítačová vizualice fregaty Amiral Cabanier třídy Amiral Ronar'ch
06 / 07 / 2022, 13:00

Výstavbě fregatního loďstva věnuje také pozornost Francie, která svůj plán promítá do nové třídy Amiral Ronar'ch (je také známá pod označením FDI - Frégate de défense et d'intervention).

Modernizace fregatního loďstva patří mezi jedny z priorit francouzského námořnictva. Výrazem této zvýšené snahy ja pak třída Amiral Ronar'ch, jež představuje moderní univerzální střední fregaty vyvíjené pro francouzské námořnictvo. Celkem je plánováno postavit 5 jednotek této třídy s důrazem na univerzální, silně vyzbrojená plavidla, flexibilitu a schopnost plnit širokou škálu úkolů.

Nové fregaty mají být schopné efektivního boje jak proti hladinovým, ponorkovým, tak i vzdušným cílům. Dále budou vykonávat hlídkovou činnost, věnovat se kontrole výhradní námořní ekonomické zóny země a také podporovat operace speciálních sil.

Počítá se s tím, že exportním provozovatelem nových fregat bude také Řecko. Dohoda mezi Řeckem a Francií se váže k roku 2021, kdy bylo mezi zeměmi podpesáno memorandum o porozumění, pro řecké námořnictvo by měly být v dikci dohody celkově vyčleněny 3 jednotky s možností opce na čtvrtou (model 3+1).

Třída Amiral Ronar'ch má spolu s třídou Aquitane a protiletadlovými torpédoborci třídy Horizon tvořit osu modernizovaného francouzského námořnictva. Plavidla postupně vstoupí do služby v letech 2024-2025, kdy nahradí lehké fregaty třídy La Fayette.

Kýl stejnojmenné první jednotky třídy Ronarc'h byl založen na konci roku 2021 a předpokládaný vstup do služby se plánuje na rok 2024. Plavidla o délce 121 metrů mají mít výtlak 4250 t, pohon zajišťuje kombinovaný systém CODAD, respektive čtyři diesely, každý o výkonu 8 000 kW. Fregaty budou moci dosáhnout rychlosti 27 uzlů, dosah činí 5 000 námořních mil při rychlosti 15 uzlů. Posádku má tvořit 110 námořníků a 15 členů leteckého personálu.

Na fregatách zaujme jejich modulární konstrukce a neobvykle zkosená příď, která připomíná spíše starší válečná plavidla, které jsme zvyklí vídat na černobílých záběrech. Ale zde je nutno dodat, že obdobně je konstruován i americký torpédoborec Zumwalt, kde příď je na rozdíl od ostatních lodí odkloněna od hladiny.

Vybavení fregat mají být výrazem pokročilých technologií. Společnost Thales dodá nový multifunkční radar Sea Fire 500, trupový sonar Kingklip Mark II, vlečný sonar CAPTAS-4 (v nové kompaktní verzi) a integrovaný komunikační systém Aquilon.

Francie chce velmi dobře vyzbrojené lodě, a proto se soustředí na silnou zbraňovou výbavu. Fregaty mají nést kanón OTO Melara ráže 76mm nebo 127 mm, dále na plavidlech najdeme protilodní rakety MM.40 Exocet Block 3, nejnovější verzi v rámci rodiny francouzských střel. Dosah Blocku 3 činí až 200 km.

Součástí fregat mají být dvě osminásobná vertikální vypouštěcí sila Sylver A-50 pro protiletadlové řízené střely rodiny MBDA Aster, dva 20mm kanóny v dálkově ovládaných zbraňových stanicích a dva dvojité 324mm protiponorkové torpédomety s torpédy MU90 Impact.

Třída Amiral Ronar'ch má tedy přinést ,,do pole" kromě velmi dobré zbraňové výzbroje především flexibilitu a univerzálnost. Společně s již shora jmenovanou třídou Aquitane, protiletadlovými torpédoborci třídy Horizon, ale také třídou FREMM, víceúčelovými fregatami, které byly vyvinuty ve francouzsko-italské spolupráci, budou tvořit silnou páteř francouzského moderního námořnictva, které reaguje na dynamicky se měnící potřeby pro boj na moři 21. století.

Jak již SM informoval, i britské královské námořnictvo intenzivně rozvíjí fregatní třídu loďstva. Letadlové lodě jsou nenahraditelné, ale zdá se, že torpédoborce jsou upozaděny ve vztahu k fregatám, jež jsou mnohdy stejně silně vyzbrojeny, provozně levnější a v manévrovatelnosti mnohem obratnější než větší lodě. Samozřejmě v projkeci globální síly jsou torpédoborce nenahraditelné, ale v obraně pobřežních vod nebo blízkého okolí jsou fregaty správnou volbou. Korvety, torpédové či raketové čluny jsou jejich dobrou podporou.


Zdroj: Navy Recognition

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace