Třída Constellation: Nové moderní fregaty pro americké námořnictvo

Třída Constellation: Nové moderní fregaty pro americké námořnictvo
Autor: public domain|Popisek: Vizualizace třídy Constellation
23 / 01 / 2021, 13:00

Americké námořnictvo počítá od roku 2020 se stavbou první jednotky nové moderní třídy fregat třídy Constellation. Tato plavidla mají převzít část úkolů, jež plní americké torpédoborce. Počítá se s tím, že první plavidlo třídy Constellation vstoupí do služby v roce 2026.

US Navy mají v budoucnu posílit fregaty nové třídy Constellation, známé také pod označením FFG(X). Jejich stavba má plnit více účelů, především uvolnit ,,ruce" přetěžovaným americkým torpédoborcům, jejichž část úkolů by nové fregaty převzaly, a dále široká škála nasazení.

Námořnictvo spoléhá v současné doby především na torpédoborce třídy Arleigh Burke, s nimiž se počítá jako nosiči hypersonických zbraní, nicméně ani tato a další plavidla nemohou přirozeně obsáhnout celou šíři náročných úkolů.

Americké námořnictvo plánovalo původně využívat právě především torpédoborce, kdy ve třídě Zumwalt mělo být postaveno až 32 jednotek. Vzhledem k ceně z tohoto sešlo, ale chybějící plavidla je nutno nahradit jiným typem. Proto bylo rozhodnuto o programu LCS (Littoral Combat Ship - pobřežní bojová loď), do něhož fregaty spadají. Zároveň nové fregaty mají mít schopnost doprovodu mateřských letadlových lodí a působení v jejich operačním svazku, tedy plout po dostatečně dlouhou dobu vyšší rychlostí.

Na rozdíl od poměrně futuristických lodí Zumwalt by při stavbě třídy Constellation i vzhledem k náročnému časovému harmonogramu mělo být využito tradičního designu uzpůsobenému moderním požadavkům a technologiím. To by mohlo zajistit splnění harmonogramu i rozpočtu, což se v případě Zumwaltu ani jednou nepodařilo.

Fregaty z třídy Constellation mají vést boj s hladinovými plavidly za horizontem, protiponorkový i elektronický boj, budou tvořit součást eskorty konvojů, a v neposlední řadě se zaměří na boj proti rojům malých člunů. Celkově mají nová plavidla zvýšit námořní kapacity US Navy.  

V roce 2018 byla zahájena soutěž na stavbu nových plavidel, do níž se přihlásilo celkem 5 uchazečů. Na jaře minulého roku pak byla vítězem vybrána italská loděnice Fincantieri s upravenou verzí evropských fregat třídy FREMM. Loděnici Fincantieri byl udělen kontrakt ve výši 800 milionů dolarů na stavbu prototypové fregaty. Součástí kontraktu je též opce na dalších devět sériových jednotek. V případě jejího uplatnění se hodnota kontraktu zvýší až na 5,5 miliardy dolarů.

Americké námořnictvo chce postavit až 20 jednotek třídy Constellation s tím, že první dvě jednotky - USS Constellation (FFG-62) a USS Congress (FFG-63) už byly objednány. Podle rámcového harmonogramu se má začít se stavbou první jednotky v roce 2022, o čtyři roky později je naplánováno její zařazení do služby.

Výtlak nových plavidel o délce 151,2 m bude činit 7 400 t, rychlost až 26 uzlů, dosah 6 000 námořních mil (při rychlosti 16 uzlů). Pohonný systém je založen na koncepci CODLAG, tedy kombinovaném námořním pohonu založeném na kombinaci dieselgenerátorů, elektromotorů a plynové turbíny.

Co se týče výzbroje fregat, budou vybaveny jedním kanonem Mk 110 ráže 57 mm, umístěném ve věži na přídi, plavidla ponesou protilodní střely Naval Strike Missile a protivzdušný systém Aegis, na lodích také najdeme vertikální šachty Mk.41 či kulomety M2. Plavidly budou uzpůsobeny tak, aby mohly být nosiči bezpilotního prostředku MQ-8C Fire Scout a vrtulníku SH-60 Seahawk.

Třída Constellation tak má podle představ US Navy být novou generaci plavidel pro vedení námořního boje 21. století, která mají ,,odlehčit“ vytěžovaným torpédoborcům a plnit rozmanitou škálu bojových úkolů s využitím nejmodernějších technických prostředků a zbraní.

 

Zdroj: Defense News, Wikipedia

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace