Třída fregat Hunter: Australští ,,lovci" pro námořnictvo 21. století

Třída fregat Hunter: Australští ,,lovci&quote; pro námořnictvo 21. století
Autor: Hpeterswald, CC BY-SA 3.0|Popisek: Fregata HMAS Perth třídy Anzac (ilustrační obrázek)
13 / 11 / 2021, 13:00

Austrálie modernizuje své námořnictvo a jednou ze slibných budoucích akvizic je i třída Hunter, třída fregat australského královského námořnictva, která má patřit k těm nejpokročilejším.

I Austrálie se zaměřuje na postupnou modernizaci svých námořních kapacit a vyvíjí v současné době pod ,,taktovkou" společnosti BAE Systems novou generaci fregat, známou jako třídu Hunter. Ta má perspektivně nahradit třídu Anzac, v níž Austrálie provozuje v současné době 8 jednotek.

Nová plavidla mají představovat smrtonosné lodě schopné plnit širokou paletu úkolů, jak samostatně jako flexibilní platforma, tak ve větších operačních skupinách, jež nebudou plnit pouze bojové úkoly, ale podle potřeby rovněž humanitární mise a budou asistovat například při živelných katastrofách. Austrálie má cíl postavit 9 nových moderních fregat, které vzniknou v rámci programu SEA 5000 na základě britského Typu 26 Global Combat Ship.

V programu figurovalo více zájemců, například španělská Navantia nabídla derivát svých fregat třídy Álvaro de Bazán (typ F-100), italská loděnice Fincantieri variantu protiponorkové verze třídy FREMM, britská loděnice BAE Systems nejnovější britské fregaty typu 26 a francouzská loděnice DCNS nabídla derivát francouzské verze třídy FREMM.

Zatím byly objednány tři jednotky třídy Hunter - HMAS Hunter, HMAS Flinders a HMAS Tasman. Předpokládaný vstup do služby má proběhnout na konci druhé dekády s tím, že se harmongram ještě může měnit.

Konstrukce první jednotky měla začít již v roce 2016, nicméně byla opožděna a kritikové takového kroku namítali, že ministr obrany se snaží ušetřit finanční prostředky. Práce na první jednotce tak začaly až v roce 2017. Finanční náročnost se odhaduje na 13,8 miliard australských dolarů. Austrálie si je vědoma nákladnosti tohoto projektu, do něhož je zapojeno více než 1 300 lidí, na druhé straně se vytvoří 5 000 nových pracovních míst v rámci celého programu a bude mít i další pozitivní multiplikační efekty.

Samozřejmě je nutno brát v úvahu politicky publikovaný proces a počet pracovních míst při výrobě a již ne tak objemný počet pracovních míst při údržbě dalších mnoho let, jenž i tak není zanedbatelný. Též je nutno brát v úvahu i subdodavatele z jiných zemí, neboť Austrálie není absolutně soběstačná.

V konstrukci, technických i zbraňových možnostech bude představovat třída Hunter hmatatelný rozdíl oproti již zmiňované třídě Anzac. Fregaty vznikající v nové třídě Hunter jsou podstatně větší (délka 150 m), budou mít podstatně větší výtlak - 10 000 t oproti fregatám v třídě Anzac s výtlakem 3 600 t. Předpokládaná rychlost má činit přes 27 uzlů a dosah přes 7 000 námořních mil.

Fregaty budou vybaveny australským radarem CEA Technologies CEAFAR2, bojovým řídícím systémem Saab 9LV, integrovaným systémem protivzdušné obrany Aegis, klamnými cíli Nulka, trupovým sonarem Ultra Electronics S2150 a vlečným sonarem s měnitelnou hloubkou ponoru Thales S2087. Tato specifikace pouze potvrzuje, kdo všechno se bude v budoucnu v rámci zaměstnanosti na servisu lodí podílet, otázkou je, co si Austrálie vyjedná.

Plánovanou výzbroj tvoří 127mm kanón Mk.45 mod.4, dva 20mm kanónové systémy Phalanx CIWS, dva 30mm kanóny, vertikální vypouštěcí sila Mk.41 pro řízené střely Standard SM-2 a ESSM, osm protilodních střel, dále 324 mm protiponorková torpéda MU90 Impact. Na zádi bude přistávací plocha a hangár pro vrtulník MH-60R Romeo.

Pokud Austrálie překoná všechna úskalí projektu, bude mít v budoucnu k dispozici jedny z nejmodernějších fregat na světě, které budou schopné plnit ty nejnáročnější úkoly nejen bojového rázu, ale také humanitárního zaměření, jak už jsme zmínili na jiném místě.

Je ještě nezbytné zmínit, že Austrálie investuje do modernizace námořnictva velmi vysoké množství financí. Jak SM informoval, došlo ke změně plánu na modernizaci ponorkového loďstva z francouzského modelu na americké ponorky s jaderným pohonem. V rámci hladinového loďstva projekt moderních fregat též iniciuje myšlenku zavedení invazních sil, protože k obraně pobřeží jsou ideální korvety, vyšší třídou jsou fregaty a jednoznačně úderné jsou torpédoborce, jež však nejsou optimální pro nasazení v mělkých pobřežních vodách.

Toto paralelně s čínským vyzbrojováním vytváří v regionu velmi výbušnou situaci. A zároveň to svým způsobem potrvzuje, jak již SM informoval, že USN není schopna či ochotna přesunout všechny své síly do tohoto regionu a bude se muset spolehnout na spojence, kdy koalice USA-Velká Británie-Austrálie jednoznačně vytváří základ bojových sil, s předpokládanou podporou Japonska, Koreje a zřejmě i Filipín za asistence Tchaj-wanu, a toto už představuje poměrně značnou bojovou sílu, jež by mohla Čínu udržovat ve zdrženlivém módu. Ale zbrojení zřejmě bude pokračovat.

 

Zdroj: navy.gov.au, Wikipedia

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace