Třída Ósumi - Japonské vrtulníkové výsadkové lodě

Třída Ósumi - Japonské vrtulníkové výsadkové lodě
Autor: Isaac Lamberth, volné dílo|Popisek: Výsadková loď Šimokita (LST-4002)
08 / 09 / 2021, 13:00

Třída Ósumi představuje třídu vrtulníkových výsadkových lodí postavených pro Japonské námořní síly sebeobrany. V této třídě vznikly celkem 3 jednotky.

Japonské námořní síly sebeobrany mají v současné době k dispozici třídu vrtulníkových výsadkových lodí Ósumi, v níž jsou aktivní 3 jednotky. Původně měla tato plavidla plnit roli lehkých letadlových lodí, které by plnily obranné úkoly a pomáhaly při odminování. Nicméně projekt doznal pronikavých změn z politických důvodů (vlastnění letadlových lodí Japonsku zakazuje jeho Ústava) a ve třídě Ósumi tak vznikla výsadková plavidla. Tím však kontroverze neskončily, protože lodě svým vzhledem připomínají právě letadlové lodě.

Japonská ústava sice zakazuje vlastnictví letadlových lodí, ale zde je míněn typ mateřské letadlové lodi s letovou palubou určenou pro dynamický start a přistání. Se zavedením letounů F-35B se v podstatě toto opatření míjí účinkem, jediné co by bylo zapotřebí je upravit paluby výsadkových či vrtulníkových lodí k odolání tepelnému a tlakovému namáhání při startu a přistání těchto letounů.

Navíc schopnost výsadkových plavidel pohybovat se i ve velmi mělkých vodách a přepravit na palubě skupinu bojových letounů by byla určitým významným taktickým momentem. S rostoucí námořní silou Číny lze předpokládat, že i Japonsko přehodnotí svá historií daná omezení a uzpůsobí legislativu potřebám současnosti.

Na první jednotce - Ósumi (LST-4001) - se začalo pracovat v polovině 90. let, do služby plavidlo vstoupilo v roce 1998, druhá jednotka Šimokita (LST-4002) je ve službě od roku 2002 a třetí loď Kunisaki (LST-4003) vstoupilo do služby v roce 2003. Šimokita doznala změny v konstrukci, má mírně prodloužený trup a jedná se tak o nejdelší válečnou loď japonského námořnictva.

Výtlak plavidel činí 8 900 t, délka 178 m, pohánění je 2 dieselové motory. Plavidla jsou schopná vyvinout rychlost 22 uzlů. Plavidlo má průběžnou letovou palubu s velitelským ostrovem na pravoboku.

Kunisaki

                                                   Výsadková loď Kunisaki (Foto: Hunini, CC BY-SA 4.0)

 

V její přední části je prostor pro uložení tanků a vozidel, nakládaných pomocí jeřábu či rampy na boku lodi. Ve střední části paluby je dále možné zaparkovat dva protiponorkové vrtulníky SH-60J. V její zadní části jsou dva přistávací spoty pro dva těžké transportní vrtulníky Chinook, určené k přepravě vojáků a nákladu. Všechny vrtulníky jsou uskladněny pouze na palubě, přičemž dva výtahy jsou určeny jen pro dopravu vozidel.

Celkově plavidla mohou nést až 20 tanků typu 90 a cca 40 větších vozidel. Lodě jsou rovněž vybaveny 60 metrů dlouhým palubním dokem se dvěma těžkými vznášedly LCAC. Výsadek pěchoty má velikost 330 mužů, v případě nouze loď může vzít krátkodobě na palubu až 1000 osob.

Obrannou výzbroj plavidel tvoří dva kanónové komplety Phalanx CIWS a dva 12,7mm kulomety. Dvě jednotky třídy Ósumi se podílely na záchranných a dalších operacích poté, co Japonsko postihlo v roce 2011 ničivé zemětřesení.

V roce 2014 oznámilo japonské ministerstvo obrany, že hodlá provést výrazné úpravy ve třídě Ósumi, aby plavidla mohla pojmout americké konvertoplány MV-22 Osprey a obojživelná vozidla AAV7. Cílem úprav je vylepšení ,,obojživelných" schopností třídy Ósumi. Ve stejném roce pak navrhoval ministr obrany Itsunori Onodera, aby si Japonsko pořídilo nejméně jednu americkou vrtulníkovou loď, aby se v tomto ohledu zvýšily japonské kapacity zejména s ohledem na rostoucí čínskou námořní sílu.

 

Zdroj: Navy Recognition, Wikipedia

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace