Třída ponorek Columbia: Ambicióznímu projektu hrozí prodraženost, priorita amerického námořnictva se potýká s obtížemi

Třída ponorek Columbia: Ambicióznímu projektu hrozí prodraženost, priorita amerického námořnictva se potýká s obtížemi
Autor: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: Vizualizace ponorky třídy Columbia
05 / 12 / 2021, 13:00

Pro US Navy je stavba moderních jaderných ponorek třídy Columbia jasnou prioritou. Nicméně celý proces se podle americké vládní agentury Government Accountability Office (GAO) aktuálně potýká s vážnými potížemi, z nichž ,,prim hrají" finanční náklady, prodraženost a opoždění projektu.

Není pochyb o tom, že pro US Navy jsou nové moderní jaderné ponorky nutností vzhledem k pokračujícímu čínskému námořnímu expanzionismu a dalším faktorům z toho vyplývajících. V rozpočtu US Navy pro rok 2022 je důraz kladen na zrychlenou konstrukci nových ponorek, aby bylo dosaženo cílového stavu mezi 70-80 plavidly.

Třída Columbia má zahrnovat 12 plavidel a perspektivně nahradit starší třídu Ohio. Ponorky třídy Columbia budou mít stejnou délku jako Ohio, ale budou mít výtlak o 2 000 tun větší než předchozí třída. Ponorky s jaderným pohonem budou mít očekávanou životnost 42 let bez nutnosti výměny paliva v půlce své životnosti. Tím chce námořnictvo ušetřit asi 40 miliard dolarů. Každá ponorka Columbia bude mít 16 odpalovacích sil pro rakety Trident D-5. V této třídě byly zatím objednány dvě jednotky - USS Columbia a USS Wisconsin.

Projekt, který má velké ambice, se však podle GAO bude muset vypořádat s řadou nástrah, jež mohou projekt přinejmenším zdržet. V prvé řadě jsou to potíže v oblasti designu ponorek. Podle zprávy GAO, která se zabývala ambiciózním programem výstavby ponorek třídy Columbia již ve svých starších reportech, má totiž výrobce plavidel společnost Electric Boat problémy s implementací designu plavidel, což v důsledku vede ke konstrukčnímu zpožďování a prodražení projektu.

Na druhé straně to může nabourat celý harmonogram, protože US Navy počítá s tím, že první jednotka vstoupí do služby v roce 2031. GAO zároveň uvedl, že v rámci časového rozvrhu celého projektu je již malá časová rezerva.

Problémy s ,,pozdní" implementací designu tak může vést k dominovému efektu - zpomalení procesu objednání a dodávek potřebných materiálů ke stavbě ponorek. A v zárodku to může znamenat, že finance vyčleněné na stavbu dvou prvních jednotek třídy Columbia ji nakonec nepokryjí dostatečně.

Jako další negativní faktor pak působí pokračující celosvětová pandemie covidu. US Navy již ,,v předstihu" omezila některé nákladné programy v rámci úspory finančních prostředků a redukovala početně nové třídy některých ostatních plavidel, než bylo původně plánováno. Výše zmíněné rizikové faktory mohou představovat nemalou překážku pro projekt nových jaderných ponorek, nikoliv však zrušení.

Je však pravděpodobné, že schválený finanční rámec bude překročen. Server USNI NEWS již dříve informoval o tom, že se první jednotka nové třídy poměrně dramaticky prodražuje, přičemž za jeden rok stouply náklady na stavbu o 637 milionů dolarů. US Navy oznámila v červenci, že se náklady na první jednotku vyšplhají celkem na 15 miliard dolarů, přičemž se původně počítalo s 14,39 miliard dolarů.

Projekt se tak bude muset popasovat kromě zásadních faktorů souvisejících s finančními ohledy rovněž s ambicemi, které jsou ze strany US NAVY možná až příliš vysoké. Uvidíme, zda předpokládané datum 2031 jako datum uvedení první jednotky do služby je reálné.

Zdroj: 19fortyfive.com, USNI NEWS

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace