Třída S-80: Perspektivní útočné ponorky s pohonem AIP. I Španělsko vsází na domácí kapacity

Třída S-80: Perspektivní útočné ponorky s pohonem AIP. I Španělsko vsází na domácí kapacity
Autor fotografie: Navantia |Popisek: třída S-80
26 / 04 / 2021, 13:00

Třída S-80 představuje moderní ponorky pro španělské námořnictvo s pohonem, který je nezávislý na přístupu vzduchu (AIP - Air Independent Propulsion). Celkem byly objednány čtyři ponorky v této třídě.

Španělské námořnictvo modernizuje svou ponorkovou flotilu i vlastními silami. Výrazem těchto snah je třída S-80, která je perspektivní možností umožňující Španělsku rozšířit záběr svých úkolů právě na moři. Nová plavidla s prvky stealth budou určená k likvidaci hladinových plavidel i ponorek, budou moci provádět širokou škálu dalších úkolů jako špionáž a další operace.

Ve zmíněném programu, který má nahradit třídu Galerna, má postupně vzniknout 4 jednotky - Isaac Peral (S-81), Narciso Monturiol (S-82), Cosme Garcia (S-83) a Mateo Garcia de los Reyes (S-84). Stavbu ponorek si vzala na starost španělská loděnice Navantia.

Původní plán počítal s tím, že ponorky měly být zařazeny do služby již v letech 2011-2014, nicméně kvůli konstrukčním vadám došlo ke změně termínu. V roce 2013 se během finální montáže prototypové jednotky Isaac Peral ukázalo, že plavidlo je oproti konstrukčním výpočtům o cca 100 t přetížené. Takovéto přetížení mělo negativní vliv na chování ponorky během pobytu pod hladinou (nedokázala by se vynořit).

První jednotka Isaac Peral má být podle nejnovějších informací spuštěna na vodu již 22. dubna s perspektivou zařazení do služby v roce 2023. Poslední jednotka třídy S-84 pak má vstoupit do služby v roce 2027. Náklady na celý program byl vyčíslen částkou 4 miliardy euro.

Výtlak ponorek s dvojitým trupem činí 3 200 t na hladině a 3 700 t pod ní. Pohonnou jednotku zajišťuje jeden zabudovaný elektromotor. Zde je namístě zmínit, že se jedná o pohon AIP, což namená, že je nezávislý na přístupu vzduchu na rozdíl od klasických diesel-elektrických ponorek

V roce 2017 se objevily informace, že systém AIP nebude dodán prototypové jednotce včas, nicméně v roce 2018 společnosti Abengoa a Técnicas zodpovědné za tuto důležitou součást ponorky oznámily, že dokončily s vynikajícími výsledky test tohoto systému. Na tento pohon vsadilo mimochodem také Švédsko u vznikajících ponorek třídy Blekinge, nebo Německo s Typem 212. Rychlost ponorek ve třídě S-80 činí 12 uzlů na hladině a 19 uzlů pod ní.

Pokud hovoříme o výzbroji plavidel, jsou vybavena 6 torpédomety ráže 533 mm. Jedna ponorka unese až 18 těchto zbraní, což znamená tři salvy ze všech torpédometů. Její výzbroj mohou tvořit námořní miny, těžká torpéda typů STN Atlas Elektronik DM2A4 Seehecht a Mk 48, protilodní střely Harpoon, anebo střely s plochou dráhou letu UGM-86 Tomahawk.

Stavba ponorek v programu S-80 znamená pro Španělsko významný technologický posun a posílení důvěry ve vlastní kapacity, na druhé straně je tento program pro španělské domácí kapacity jednou z velkých průmyslových a technologických výzev.


Zdroj: Naval News, Wikipedia

Tagy článku