Trpký úděl ruského letounu Su-35: Vliv na válku na Ukrajině skoro nulový, tři země už nemají o něj zájem

Trpký úděl ruského letounu Su-35: Vliv na válku na Ukrajině skoro nulový, tři země už nemají o něj zájem
Autor: Navneet Yadav, flickr CC BY 2.0|Popisek: Su-35
21 / 09 / 2022, 13:00

Ruský letoun Su-35 nemá v nadsázce řečeno na růžích ustláno, nejenže tři země - Alžírsko, Egypt a Indonésie nakonec o stroje nemají zájem, na Ukrajině pak do konfliktu Su-35 vlastně nepromlouvá prakticky vůbec.

Su-35 měl být příslovečným ruským ,,hitem", a to i na zahraničních trzích, nicméně, jak se ukazuje, do dokonalosti je cesta ještě dlouhá. Rusko očekávalo, že letoun prodá již třem jistým zákazníkům - Egyptu, Alžírsku a Indonésii. Obě země však nakonec z potenciálního nákupu vycouvaly kvůli rizikům, jež si zmíněné země vyhodnotily jako reálná.

Alžírsko mělo své připomínky k některým technickým aspektům letounu, a také výkonu, na druhé straně obavy mohla mít alžírská vláda z potenciálních amerických sankcí. Letouny byly již pro Alžírsko vyrobeny, to je však k ruskému překvapení odmítlo. Alžírsko se hodlá soustředit na modernizaci stávajících letounů Su-30SM.

U Indonésie to dlouho vypadalo na to, že kontrakt s ruskou stranou nabyde reálných obrysů. Jakarta si totiž původně nasmlouvala v roce 2015 letouny Su-35, kontrakt však nebyl nikdy naplněn a předpokládaná dodávka strojů se tak nekonala. Již dříve některá média přinesla informaci (agentura Bloomberg), že kontrakt na dodání letounů Su-35 měl být zrušen, a to na nátlak USA.

Podle některých zdrojů se však sama Jakarta obávala toho, že pokud by si nakonec pořídila ruské letouny, Washington by na ni uvalil sankce a přístup k americkému vojenskému materiálu by se omezil, respektive uzavřel. Zájem Jakarty se naopak stáčí západním směrem, kdy hodlá nakoupit francouzské stroje Rafale, je možné, že svůj zájem rozšíří o americké letouny F-15EX.

To, že zmíněné země nakonec nepřistoupily k podepsání dohody, vyvolává otazníky, kam by mohly být vlastně prodány. Nabízí se možnost v podobě Íránu, který se ve své pozici, tolikrát ovlivněné americkými sankcemi, nemusí obávat dalších, a může teoreticky ruský Su-35 koupit (samostatný článek o možném zájmu chystáme vydat později), projevil už o ně ostatně zájem. Vzhledem ke stavu stíhacího letectva, by pro Írán znamenaly na druhé straně významné posílení dosavadních kapacit.

Ruskému stroji však reputaci rozhodně nepřidává válečná situace na Ukrajině, kde je jeho úloha značně omezená, umenšená. Ukrajinská armáda již několikrát oznámila, že letoun dokázala sestřelit. Mělo se jednat celkem o 24 případů, které však nelze nezávisle ověřit, jedná se nicméně pravděpodobně o nadsazené číslo. Každopádně Rusko mělo přijít o svůj stroj například u Nové Kachovky. Moskva si slibovala od nasazení Su-35 razantní nástup na ukrajinském nebi, kdy měl ve vzduchu zajistit tak nějak ,,povinně" dominanci. To se však od začátku konfliktu nepodařilo, jak Kreml předpokládal.

Naopak bojové výsledky Su-35 na Ukrajině jsou daleko za očekáváními, kdy se mu mělo podařit sestřelit pouze letoun Su-25 a dva bitevní vrtulníky. Role Su-35 na ukrajinském válčišti je tak pouze epizodní, s nadsázkou řečeno ornamentální. Zároveň válka na Ukrajině odhaluje nedostatky ve výkonu, jimiž Su-35 trpí, a není jich zrovna málo. Jedná se o stíhač generace 4++, jenž využívá technologie 5. generace, jenže nedisponuje vlastnostmi stealth, a je to vlastně upgradovaný Su-27 (byť výrazně), nikoliv tedy původní stroj, což je pro dnešní moderní bojiště už málo.

Zmíněná fakta dokladují, že Su-35 to bude mít na mezinárodních trzích složité, ale kde je vůle, tam je i cesta, a právě Írán může vytrhnout Rusku příslovečný trn z paty. Nicméně, to, že z Su-35 zřejmě nebude exportní hit, je už asi jasné. To neplatí zdaleka jen v případě Su-35, ale dalších ruských stíhačů, jejichž potenciál na zahraničních trzích bude taktéž citelně omezený.

Zdroj: bulgarianmilitary.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace