Agilní Trump žene U.S. Navy zpět k páře, v ohrožení třída Gerald R. Ford

Agilní Trump žene U.S. Navy zpět k páře, v ohrožení třída Gerald R. Ford
foto: GoodFon / Public domain/USS Gerald R. Ford

Donald Trump dokáže řešit obrovské množství věcí. Elektromagnetické katapulty (EMALS) na třídě amerických letadlových Gerald R. Ford mu vadí už dlouho.

Podle TWZ se blíží exekutivní příkaz Donalda Trumpa, který se bude týkat zákazu instalace elektromagnetických katapultů na nových letadlových lodích třídy Gerald R. Ford. A vrátí zpět parní katapulty. Nutno podotknout, že se jedná zásadní inovaci na nejnovějších nosičích U.S. Navy. Inovaci, kterou převzalo i čínské námořnictvo na své poslední letadlové lodi Fujian. Na straně Pekingu neexistují informace o tom, že by s EMALS měl jejich nosič potíže. Američané ovšem problémy s elektromagnetickým katapultem mají. Deset procent startů je neúspěšných a otázka zní, jak hodně se to týká zdržení stavby USS Enterprise.

Trumpův klasický narativ a pára 

 

Už v květnu 2017 prezident Donald Trump kritizoval EMALS když řekl, že ve srovnání s tradičními parními katapulty digitální stojí o stovky milionů dolarů více peněz a není to dobré. Podle TWZ se aktuálně vyjádřil takto: „Vydávám příkaz, podepíšu exekutivní příkaz, když stavíme letadlové lodě, je to pára pro katapulty a je to hydraulické pro výtahy," řekl Trump poté, co bez bližších podrobností naznačil, že voda by mohla vyřadit elektromagnetické systémy USS Gerald R. Ford. „Nikdy nebudeme mít problém. Utrácejí miliardy dolarů na výrobu stupidní elektřiny. A problém, když se to zlomí, musíte poslat na MIT, sehnat ty nejskvělejší lidi na světě, odletět s nimi. Pára, řekli, že ji mohou opravit kladivem a foukačkou. A funguje to stejně dobře, ne-li lépe."

Donald Trump na USS Gerorge Washington

Třída Gerald R. Ford má s EMALS potíže

 

Pomineme-li miliardy dolarů investovaných do vývoje, elektromagnetický katapult se restartuje mnohem dříve než parní katapult a co je zcela klíčové, šetří draky letadel, což je i z finančního hlediska velmi významná záležitost. Starty z krátkých palub letadlových lodí významně zatěžují konstrukci námořních letadel a jakákoli úspora je vítaná. Koneckonců to byl i hlavní důvod instalace EMALS na třídu Gerald R. Ford. Z Trumpova narativu je zjevné, že mu vadí i moderní výtahy a chce se vrátit ke klasickým hydraulickým systémům. Ještě zajímavější je zmínka o vodě ohledně EMALS. Zřejmě zase propálil vojenské tajemství. Škodí voda elektromagnetickým katapultům?

Elektromagnetické katapulty selhávají

 

V roce 2013 na testovacím polygonu Lakehurst v New Jersey selhalo 201 z 1 967 testovacích startů, což dává 10% míru selhání testovací série. Od té doby se američtí inženýři s EMALS perou. V roce 2023 zpráva GAO uvádí, že katapult nadále nesplňuje potřebné normy a navzdory technickým vylepšením hardwaru a softwaru se spolehlivost oproti předchozím letům znatelně nezměnila. Očekává se, že plné operační způsobilosti dosáhnou EMALS až v roce 2030. Jenže nahrazovat elektromagnetické katapulty parními je prostě nesmysl. Zásadním způsobem by to prodražilo stavbu dalších letadlových lodí třídy Gerald R. Ford.

USS Gerald R. Ford

U.S. Navy ve stále větších potížích

 

Breaking Defense píše, že exekutivním příkazem Donalda Trumpa by se vyhodili miliony dolarů oknem. To vše v situaci, kdy U.S. Navy nemá zdaleka problémy jen s EMALS na Gerald R. Ford. Nedostatečná kapacita americký loděnic, Čína má 232x větší kapacitu, a neustálé implementace nových technologií přináší zpoždění stavby nových lodí i pravidelný servis ve stále větších časových horizontech. Vše odstartovala katastrofa s torpédoborci třídy Zumwalt. Produkce jejich náhrady Arleigh Burke Flight III je zcela nedostačující. DDG(X) je na dlouho.

Dalším problémem je pomalá stavba ponorek třídy Virginia, které mají nahradit třídy Los AngelesSeawolf. Výstavba velmi žádoucích fregat třídy Constellation je kapitola sama pro sebe. Už mají takový výtlak, že to ohrožuje stabilitu plavidla. Pokud Trump uskuteční svou hrozbu, bude to pro U.S. Navy jen další rána. I tak už je USS Enterprise zpožděná a třída Gerald R. Ford bude nahrazovat třídu Nimitz velmi pomalu. Racionálně nezbývá Američanům než technologii elektromagnetických katapultů dotáhnout do konce, nevracet se k páře a realizovat EMALS jako technologicky špičkovou záležitost

Tagy