foto: Mil.ru / Publlic domain/Tu-160
Rusko zkouší spoustu věcí, u sofistikovaných technologií většinou vše končí ve fázi pokusu. Kreml je ovšem po operaci Pavučina se strategickým letectvem v kritické situaci a investice do Kazaňského leteckého závodu jsou nezbytné, nejen kvůli Tu-160.
Operace Pavučina sice nezlikvidovala ruské strategické letectvo, ale mohutně jím zatřásla. Situace by nebyla až tak kritická, pokud by Kreml byl schopen Tu-160 sériově vyrábět v Kazaňském leteckém závodě, kam jejich produkce patří. The National Interest sice nedávno napsal, že modernizovaná verze Tu-160 dostala zelenou k sériové výrobě, ale to je znovu spíš sen Kremlu než skutečná realita. Defence Express píše, že Moskva má letos v plánu vyrobit čtyři tyto strategické bombardéry a celkově má produkce vyplnit mezeru mezi tím, než nastoupí opět dlouho slibovaný PAK DA. Ten je ovšem dlouhodobě ve hvězdách a při schopnostech Rusů ohledně T-14 Armata nebo Su-57 asi i dlouho zůstane.
Modernizace Tu-160M
Modernizace Tu-160M zahrnuje zcela novou avioniku, motory řady NK-32 a pokročilé zbraňové systémy jako jsou řízené střely Kh-101/102 a hypersonické střely Kh-47M2 Kinžal. Tato informace je sama o sobě klasika. Střely jsou oznámeny, avionika je hodně velký otazník. Sofistikovaná elektronika Kremlu je po celé trvání války na Ukrajině velký evergreen. Moskva prostě na její vývoj nemá. Stav, který už trvá dlouho a promítá se do veškerých moderních systémů. V poslední době přichází informace ohledně servisu a výroby jaderných ponorek.

Ty také dostávaly západní komponenty, jsou měněny za ruské, neporovnatelně méně kvalitní a ještě spojené s obrovskou korupcí, kdy řada zaplacených zakázek zůstává jen na papíře. A to je třeba si uvědomit, že vedle strategického letectva tu je řeč o druhé části jaderné triády. Vše třeba potvrzuje aktální informace Novinek.cz o tom, že Teherán je s Ruskem nespokojený a chce čínská letadla J-10. Kreml určitě žádné nové Tupolevy Tu-160 nevyrobí ani v letošním roce. A to navzdory informaci o tom, že Kreml významně rozšiřuje Kazaňský letecký závod, kde se vyrábí i Black Jacky.
Rozšíření výroby T-214
Finský Yle napsal, že podle satelitních snímků dochází v Kazaňském leteckém závodě k výstavbě několik nových výrobních budov, z nichž největší má má délku 320 metrů a rozkládá se na ploše přibližně 19 000 metrů čtverečních. Kreml na modernizaci a rozšíření výroby v Kazani vydal jednu miliardu euro. Ruská média píší o tom, že by mělo jít především o navýšení kapacity výroby civilních Tu-214. Háček je totiž v tom, že Kazaňský letecký závod zvládl v loňském roce vyrobit jen deset procent své výrobní kvóty těchto letadel. Už je nechce ani Aeroflot, protože jsou velmi drahé a Kazaň nedokáže dlouhodobě plnit smluvní podmínky o dodávkách.

Výroba Tu-160 v Kazaňském leteckém závodě
Bylo by ovšem naivní se domnívat, že rozšíření výroby v Kazaňském leteckém závodě se vůbec netýká Tu-160. Kreml by nepochybně rád a PAK DA stejně opět vyvíjí konstrukční kancelář Tupolev. Jenže realita takzvané výroby Tu-160 je někde úplně jinde. V loňském roce měl závod vyrobit dva Tu-160 a dva Tu-160M. Pokud vůbec k takové produkci došlo, jde o prakticky manufakturní konstrukce z kanibalizovaných dílů ze starých a vyřazených letadel. Snímky z Kazaně jasně ukazují jednotlivé díly letadel v halách, jejichž poloha se prakticky nemění. Kreml znovu dělá z nouze ctnost.
Pavučina odhalila stav ruského strategického letectva
Je otázka, proč vlastně Moskva není schopna sériové výroby třeba u Su-57 nebo právě Tu-160. Kazaňskému leteckému závodu zřejmě mimo jiné chybí lasery pro kalibraci strojů a již i zřejmě stroje samotné. Avionika je další zásadní problém. Kreml se od roku 1991 stal zcela závislým na západních zbraňových komponentech. Operace Pavučina celý problém odhalila ještě více. Strategické letectvo skomírá a Rusové nemají skutečně účinnou obranu proti dronům. A hlavně Pavučina zasadila zásadní ránu veškeré ideologii Kremlu. Ten už skoro nemá způsob, jak se tvářit, že jeho flotila strategických bombardérů znamená nějaké větší nebezpečí.
Tagy