Výrobce Tupolevů je v koncích, posílá lakovat Tu-214 do Běloruska

Výrobce Tupolevů je v koncích, posílá lakovat Tu-214 do Běloruska
foto: osé Luis Celada Euba / Flickr/Tu-214

Kreml tvrdí, že při operaci Pavučina nebyl zničen žádný Tu-95MS nebo Tu-22M, přesto se spekuluje o Tupolev Tu-214 jako o jejich náhradě. Přitom Kazaňský letecký závod zcela přestává plnit svou roli.

Podle Defence Blog Kreml tvrdí, že při operaci Pavučina nebyl zničen žádný Tupolev Tu-22M a Tu95MS. A to navzdory tomu, že satelitní snímky jasně ukazují zcela shořelá letadla. K likvidaci mohlo přispět i to, že strategické bombardéry podle záběrů z FPV dronů byly připraveny k útoku a na pylonech měly střely s plochou dráhou letu Ch-101. V tomto případě je řeč o T-95MS, Tu-22M nosiči Ch-101 nejsou. V každém případě Kreml tvrdí, že všechna letadla půjdou opravit. Kolik lidí asi těmto lžím ještě věří? Výrobce Tupolevů Kazaňský letecký závod je prakticky v koncích. 

Pavučina zásadně ukrojila z počtu Tu-9MS a Tu-22M

 

Zajímavé je, že Moskva nekomentuje prokazatelnou ztrátu A-50 Berijev. Letadlo včasné výstrahy (AWACS) je opět nenahraditelné. A dvojnásob s tím, že Kreml zrušil další vývoj jejich nástupce A-100 Berijev. Kazaňský letecký závod již dávno pro své strategické Tupolevy nemá sériovou linku. Ani jedno z letadel, tedy Tu-22M, Tu-95MS a Tu-160, není schopen vyrábět. V zásadě zřejmě jen probíhá snaha o jakousi modernizaci stávajících letadel, která je ovšem realizovaná pouze kanibalizací již zcela odepsaných strojů. Kancelář Tupolev se snaží již řadu let vyvinout nového nástupce Tu-160 a Tu-95MS PAK DA, ale stále neexistuje ani prototyp. 

Zničené Tupolevy po operaci Pavučina

Nad Tu-160 zvoní umíráček

 

Tu-22M má být nahrazen pomocí klasického stíhacího bombardéru Su-34. To je samo o sobě iracionální, protože, byť se jedná o špičkový stroj, rozhodně nesplňuje požadavky na dálkový strategický bombardér. Je hodně obtížné odhadnout, kolik Tupolevů vlastně po operaci Pavučina zůstalo v operační schopnosti. Posledního útoku na Kyjev se podle Kyjev Post zúčastnily čtyři. Nepochybně propagandistická akce. Před Pavučinou měl Kreml asi jen pět provozuschopných Tu-160. V roce 2020 disponovala Moskva 55 kusy modernizovaných Tu-95MS. Dá se předpokládat, že aktuálně už to nebude více jak 25 kusů.

Podle Forbes mělo ruské strategické letectvo v roce 2022 60 kusů Tu-22M. Jenže se předpokládalo, že k modernizaci na verzi Tu-22M3M půjde jen třicet letadel. Zbytek, stejně jako ostatní Tupolevy, zřejmě musí být za hranou životnosti a mimo operační schopnost. Dá se předpokládat, že před operací Pavučina se mohlo jednat o nějakých třicet letadel. Kolik je to aktuálně nelze odhadnout. Ale jeden pilíř jaderné triády se rozpadá. A to zcela. Aktuálně se v Rusku podle Defence Express rojí informace o tom, že letadla by měla být nahrazena Tupolevem Tu-214. Jedná se o dopravní letadlo samozřejmě opět Kazaňského leteckého závodu. 

Vnitřek Tu-95MS

Kazaňský letecký závod lakuje Tupolevy v Bělorusku

 

Kazaňský letecký závod je na tom opravdu všelijak. Ohledně Tu-214 v roce 2014 dokázal splnit jen 10 % své výrobní kvóty. Dodal jen dvě letadla místo dvaceti. Stav je takový, že Tupolevy posílá lakovat do Běloruska. Je zde vysoká pravděpodobnost, že Kreml má celkově obrovské potíže s avionikou a zřejmě se od roku 1991 stal plně závislým na západních komponentech. A bez nich si neví rady, protože přístup k nim se po uvalení sankcí naprosto zásadně zhoršil a v řadě segmentů zřejmě zcela znemožnil. Produkce Kazaňského leteckého závodu, kdysi perly SSSR, je zcela zoufalá. Stejně jako jsou zoufalé plány udělat z Tu-214 strategický bombardér. 

Tu-214 je jako strategický bombardér nesmysl

 

Z hlediska výkonu a velikosti až tak velký problém není. Maximální vzletová hmotnost Tu-214 je 110,7 tuny s užitečným zatížením 25 tun. Tu-95MS unese jen 20,5 tuny. Jenže zásadní záležitostí je potřeba instalace odpovídající avioniky a především senzorů, radarů a počítačů. Jen ty by zásadně zvedly požadavky na spotřebu elektrické energie. Dalším faktorem je integrace střel s plochou dráhou letu jako Ch-101 nebo třeba Ch-22. Tupolev Tu-214 na to není konstruovaný. A vzhledem k aktuálním schopnostem Kazaňského leteckého závodu je taková změna prakticky nemožná. Spíše opět jedná o vlhké sny Rusů.    

 

Tagy