Turecká náhrada za F-35? Su-57, F-31 či vlastní letoun

Turecká náhrada za F-35? Su-57, F-31 či vlastní letoun
Autor: (CC BY-SA 4.0)|Popisek: J-31
22 / 06 / 2019, 14:00

Vzhledem k tomu, že Turecko nehodlá splnit požadavky USA, aby upustilo od nákupu ruských protivzdušných systémů S-400, reálně hrozí, že bude vyškrtnuto z programu F-35. Nedostalo by tedy ani nasmlouvané stíhače 5. generace. Otázka tedy zní, jaký letoun by F-35 v tom případě nahradil.

To, co se zdálo ještě před nějakým časem nepravděpodobné, nyní nabývá reálných kontur. Turecko si pořízením ruských, pro USA tedy nepřátelských protivzdušných kompletů S-400, zavírá cestu k letounům F-35. Ankara se tedy bude zřejmě muset poohlédnout po jiných stíhačích, přičemž má několik možností.

Tou první je ruský letoun Su-57, který má svých problémů, hlavně technických, sice dost, nicméně Moskva již dala najevo, že stroje Su-57 může Turecku prodat. Před několika týdny prohlásil výkonný ředitel zbrojní společnosti Rostec Sergej Chemezov, že Rusko je připraveno s Tureckem spolupracovat na dodávkách a výrobě letounu Su-57, aby se ,,zacelila" díra po F-35. Nicméně vzhledem k tomu, že se Su-57 ještě sériově nevyrábí, muselo by si Turecko ještě nějaký čas počkat.

Další variantou je pak teoreticky čínský letoun J-31, což je stíhač 5. generace s charakteristikami stealth. Ten bude určen na rozdíl od jiného letounu J-20 pro export a v budoucnu tedy existuje naděje, že by Turecko mohlo mít zájem o tento letoun. Na druhé straně čínská pozice ohledně možného prodeje letounu Turecku J-20 zatím není známá.

Na každý pád jsou pro Ankaru obě zmiňované varianty levnějším řešením než americké stroje 5. generace, za které Turecko zaplatilo už 1 miliardu dolarů.

Třetím řešením, jak nahradit F-35, je pro Turecko vlastní letoun 5. generace TF-X, který vyvíjí společnost Turkish Aerospace Industries (TAI) v kooperaci s BAE Systems, AVIC a European Aeronautic Defence and Space Company (EADS). To by přicházelo v úvahu až v roce 2023, kdy se počítá s tím, že vzlétne první prototyp a bude samozřejmě nějaký čas trvat, než se letoubn dostane do sériové výroby. Dvoumotorový letoun má být primárně určen k vybojování vzdušné nadvlády a operovat za jakéhokoliv počasí.

Otázkou tedy je, čemu dá Ankara přednost, jestli ruskému ,,vábení" v podobě letounů Su-57, čínské ,,méně určité" variantě či úplně jiné, o níž zatím nebyla řeč. Šance, že Turecko nakonec dostane letouny F-35 od USA, o čemž prezident Recep Erdogan vůbec nepochyboval, totiž povážlivě slábne.

 

Zdroj: defenseworld.net

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace