Turecké námořní programy v roce 2022 - co chce Erdogan hrdě ukázat světu?

Turecké námořní programy v roce 2022 - co chce Erdogan hrdě ukázat světu?
Autor: 2020 Istanbul, CC BY-SA 4.0|Popisek: TCG Anadolu
16 / 02 / 2022, 14:00

Turecké námořní programy jsou v plném proudu. Jaké cíle si pro tento rok Turecko stanovilo?

Turecká modernizace námořních, pozemních i vzdušných sil pokračuje samozřejmě i v roce 2022. Turecko chce být ve zbrojní oblasti soběstačné a vyvíjí mnoho vlastních projektů týkajících se například vzdušné oblasti - stíhač 5. generace TF-X, nový útočný vrtulník ATAK 2 a další. Některé projekty přirozeně nabírají zpoždění, Turecko je ale chce dotáhnout do úspěšného konce. Velká pozornost je věnována rovněž námořním programům. A které námořní projekty by chtělo Turecko dokončit zdárně do konce v roce 2022, nebo alespoň v nich znatelně pokročit?

1. Vrtulníková výsadková loď TCG Anadolu. Loď je 231 metrů dlouhá, 32 metrů široká, může dosáhnout rychlosti 23 uzlů. Dosah plavidla činí 9 000 námořních mil. Výzbroj tvoří čtyři dálkově ovládané zbraňové stanice se 4 kanony Aselsan STOP ráže 35 mm, dále tři dálkově ovládané zbraňové stanice s 3 kulomety Aselsan STAMP ráže 12,7 mm a dva zbraňové systémy Phalanx CIWS od amerického výrobce Raytheon. Anadolu je vybaven několika radary - SMART-S Mk2 a dvěma navigačními radary. Předpokladem je, že by loď mohla vstoupit do služby právě tento rok, nicméně další odklad není vyloučený.

2. Víceúčelové fregaty třídy Istanbul (třída I). Víceúčelové moderní fregaty, konstrukčně jsou vlastně prodlouženou a vylepšenou verzí korvet třídy Ada. První fregata byla již spuštěna na vodu (v lednu 2021) a počítá se s tím, že vstoupí do služby v roce 2023. Dalšími jednotkami v této třídě jsou Izmir (F516), Içel (F517) a Izmit (F518). Jejich výtlak činí 3 000 t, délka 113,2 m, šířka 14,4,m.Tři fregaty mají vzniknout najednou v jedné či více loděnicích. Turecko předpokládá, že vedoucí jednotka TCG Istanbul vstoupí do služby v roce 2023, původní cíl zařadit první jednotku do služby již v roce 2022 tak zřejmě nevyjde.

3. Ponorky třídy 214TN Reis. Plavidel má vzniknout celkem 6, jedná se o ponorky s technologií (AIP - Air Independent Propulsion), pohonem, který je nezávislý na přístupu vzduchu. Ponorky budou schopné vypouštět těžká torpéda, protilodní střely a klást miny. Původním plánem bylo zařadit první ponorku do služby v roce 2022, zde ale není toto datum jisté. Turecko by chtělo každopádně zařazovat do služby každý rok jedno plavidlo do roku 2027.

4. Rychlý útočný člun FAC (Fast Attack Craft). Ve vývoji je také rychlý útočný člun. V roce 2022 má být dokončena jeho designová fáze. Člun bude sloužit jak pro ofenzivní, tak hlídkové úkoly. Zde je předpokladem zkonstruovat rychlé plavidlo s délkou okolo 60 m s maximální rychlostí 55+ uzlů a poměrně dlouhým dosahem. Pohon má zajišťovat systém COGAG (kombinovaný námořní pohonný systém).

5. Vyloďovací obojživelné vozidlo Zaha. Zajímavým tureckým projektem je také obojživelné vozidlo Zaha, které má být vypouštěno z již zmíněné výsadkové lodi Anadolu. Poprvé bylo odhaleno v roce 2019 a za jeho vývojem stojí zbrojovka FNSS. Pohonnou jednotku vozidla tvoří vznětový motor s automatickou převodovkou, zbraňové systémy jsou zajištěny kulometem ráže 12,7 mm a také 40 mm granátometem.Otázkou zůstává, zda vozidlo vstoupí do služby v roce 2022. Není to vyloučeno, protože v závěru minulého roku prošlo závěrečnou sadou testů.

6. Podzvuková protilodní raketa Atmaca. Střela Atmaca má nahradit americké střely Harpoon a je součástí dlouhodobého plánu Ankary na snižování závislosti na vojenském materiálu ze zahraničí včetně USA a států začleněných v NATO. Vývoj nové střely, jež má dosah přes 200 km, začal již v roce 2009. Kontrakt na sériovou výrobu byl podepsán v roce 2018 a následovala série testů, která je ve finální fázi. U střel Atmaca je vývoj slibný a raketa by měla podle plánu vstoupit do služby právě v roce 2022.

atmaca

                                          Vypuštění střely Atmaca (Foto: Şahin 1,CC BY-SA 4.0)

 

Zajímavých projektů, na nichž Turecko pracuje, je celá řada. Uvidíme, které se podaří dotáhnout do konce v roce 2022, nebo které projekty se významně ve vývoji posunou tak, aby je mohlo Turecko ,,v plné parádě" předvést ještě tento rok, případně třeba začátkem roku příštího. Na každý pád námořní programy mají tvořit silnou komponentu modernizace turecké armády jako celku.

Zdroj: Naval News

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace